הייתה לנו שנה טובה. הייתה לנו שנה רעה מאוד. הכל על פי המתבונן.
• הדמוקרטיה הישראלית בסכנה! צועקים לנו משמאל. מציף אותנו גל של חוקים ומהלכים הבאים להצר את צעדיו של בית המשפט העליון, המעוז האחרון של שלטון החוק, הצדק, הנאורות, השוויון. הממשלה הכי ימנית בתולדות המדינה עולה עליו עם D9, או מניפה עליו גרזן בדמות פסקת התגברות או חוק יסוד החקיקה. מנסים להלך אימים על בית המשפט. 
הדמוקרטיה הישראלית רק משתפרת, עונים להם מימין. חוסר האיזון שנוצר בה עם המהפכה המשפטית והאקטיביזם השיפוטי של אהרן ברק מוצא בהדרגה נקודת איזון חדשה. והרשות השופטת באמת צריכה לשקול אלף פעם לפני שהיא רומסת את הרשות המחוקקת. לאט־לאט, אולי לאט מדי, משתנה גם הרכבו של בית המשפט. הוא פחות חדגוני. יש בו גם יהודים, לא רק ישראלים.

• גל עכור של חקיקה לאומנית, והסתה לשנאה וגזענות שוטף את הארץ! זועקים משמאל. חוק הלאום יצר בישראל אזרחים מסוג ב'. אפרטהייד! פאשיזם! הערבים תמיד היו מופלים לרעה, ועכשיו גם בחוק, הממשלה קרעה לגזרים את מגילת העצמאות.
מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי והגיעה העת שמעמדו של העם היהודי במדינה יעוגן בחוק יסוד, עונים להם מימין. אחרי שהשוויון עוגן ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" - גם המובן מאליו ראוי שייאמר. עברית היא שפת המדינה. לערבית מעמד מיוחד. בוטל עוד שריד מנדטורי שהעניק מעמד שווה לעברית ולערבית. את מעמדם של הדרוזים, ושל הנוצרים והמוסלמים המשרתים בצבא - נעגן בחקיקה נפרדת, אך אין להם מעמד לאומי בישראל. זו התשובה הציונית הראויה לערבים וליהודים שאינם רוצים ביהדות לא כדת ולא כלאום. ישראל לא תהיה מדינה דו־לאומית!
• ההדתה הציפה כל חלקה טובה במדינה! צועקים חילונים אדוקים. שוטפים את מוחם של ילדים חילונים ומלמדים אותם שהעולם נברא לפני תשע"ט שנים. מד"סיות אינן יכולות להדגים גלגול צניחה לחיילים דתיים. אסור להכניס חמץ לבתי חולים בפסח, בהרצאות של רבנים ושל ראשי מכינות וישיבות נמצאו התבטאויות מסמרות שיער שיש בהן רדיפת להט"ב וגויים והדרת נשים.
ממה אתם מפחדים? שואלים אותם הדתיים, שילד יהודי יידע מה זה סידור התפילה? שמע ישראל? שילמד מהי תפיסת היהדות על בריאת העולם, שמירת שבת וכשרות? איך זה, בשם שמיים ובשם הפלורליזם, שהשמאל מטיף לו בהתלהבות גדולה, שאסור דווקא לרבנים להביע את דעתם ולומר בבירור מהי עמדת ההלכה לגבי תופעות שונות בחיינו? ואיך לא שמתם לב שמתוך מלחמת הקודש שהכרזתם על ה"הדתה" - הגעתם למלחמה בדת עצמה. בדת היהודית כמובן, כי לאסלאם ולנצרות רוחשים כבוד גדול בקרב הפלורליסטים האלה. 
• השדות בדרום נשרפים והולכים, והממשלה אינה עושה דבר כדי לפתור את המצוקה. ילדי הדרום והוריהם סובלים מטראומה מתמשכת, החקלאים מיואשים, והתיירנים סופגים הפסדים כבדים. חמאס מכתיב את המהלכים, וישראל נגררת אחריהם. ברצותם - ישרפו ויירו רקטות, ברצותם - ירגיעו. חייבים להפסיק את המצור על עזה! צועקים מקטרגי הממשלה. חייבים למוטט את חמאס, כמו שראש הממשלה הבטיח, ואיפה שר הביטחון שהבטיח לחסל את הנייה תוך 48 שעות? ולמה אין תהליך מדיני?
תרגיעו. עונים להם תומכי הממשלה. איננו רוצים התלקחות רבתי בדרום כשהמצב בצפון מתוח מאוד. איננו מתכוונים לשלוח חיילים להיהרג ברצועה כדי לחסל את חמאס, רק כדי להמליך במקומו את אבו מאזן. עובדים על "הסדרה".
• ומה עם גופות הדר גולדין ואורון שאול ועם הישראלים החיים שבידי חמאס? שואלים, בעיקר מימין לממשלה. לא שכחנו אותם, מבטיחים דוברי הממשלה ואוהדיהם. מדינת ישראל תעשה הכל. אבל לא מיד.
• מעמדה של ירושלים מעולם לא היה רע יותר. עוד מעט יהיה ראש עיר ערבי. העיר ענייה ומלוכלכת, אין בנייה, הגירה יהודית שלילית, מי היה האידיוט שסיפח את השכונות הערביות והכפרים הערביים סביב ירושלים אחרי מלחמת ששת הימים והכניס לעיר 70,000 ערבים שהפכו כבר לרבע מיליון? חייבים להיפרד מהשכונות הערביות. מתי הייתם בפעם האחרונה בכפר עקב? בג'בל מוכבר? אלפיים שנה התפללנו לסילואן? לוואדי ג'וז? 
מעמדה של ירושלים מעולם לא היה טוב יותר, עונים מימין. טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את השגרירות. "הסיר אותה" מעל שולחן הדיונים. הערבים יצטרכו להתרגל. עוד מדינות החלו להכיר בה כבירה. ירושלים לא תחולק עוד לעולם, ולעולם לא תהיה בירת מדינה ערבית!
• ישראל בבידוד מדיני! צועקים לנו משמאל. מדינות אירופה מחרימות את תוצרת ההתנחלויות, ואם נתעקש - יחרימו או יטילו מכסים גבוהים על תוצרת ישראל כולה. הן מתייצבות לצד הפלסטינים, מוסדות האו"ם מגנים אותנו על פגיעה בזכויות אדם, הר הבית הוא אתר מורשת פלסטיני. גם חברון. המילה "אפרטהייד" נשמעת לא רק בחוגי השמאל בארץ, גם האירופים מחרים מחזיקים אחריהם.
שטויות! עונים להם מימין. מעולם לא היה מצבנו טוב יותר. מי צריך את האירופים כשיש לנו טראמפ? אחרי שנות העוינות הקשות של אובמה הגיע נשיא שאינו רוקד לחלילם של הפלסטינים. שחונק את אונר"א. שהוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין הנורא עם איראן והטיל עליה סנקציות שגרמו לריאל האיראני להיות שווה פחות מהנייר שעליו הוא מודפס. שהכיר בירושלים. ששלח לאבו מאזן את פרידמן, גרינבלט וקושנר. פרשי האפוקליפסה היהודים שהוא לא ראה גם בסיוטים הגרועים ביותר שלו. הם הציעו לו להיות חלק מפדרציה עם ירדן. לשכוח ממדינה עצמאית. הקשרים שלנו עם סעודיה, מצרים ומדינות המפרץ הולכים ומתהדקים. הפלסטינים לא מעניינים את העולם הערבי. 
• הכל רע. אומרים משמאל: ראש הממשלה בחקירות פליליות אינסופיות, והוא מצדו מסית נגד אזרחים ישראלים. רודף את התקשורת החופשית ומנסה להשתיקה. הפערים בחברה הישראלית ממאירים. מערכת הבריאות קורסת. האלימות בכבישים ובחדרי המיון בלתי נסבלת. הרשתות החברתיות מבעבעות שנאה. הגזענות נגד יהודי אתיופיה והערבים מגעילה. מגרשים מבקשי מקלט מאפריקה או כולאים אותם בקצות הארץ. אין ביטחון אישי. הלכה המדינה.
8.9 מיליון ישראלים, מהם כ־6.5 מיליון יהודים, קוראים את כל הדברים האלה בעיתונים, רואים ושומעים אותם יום־יום במשדרי האקטואליה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובעת כי 89% מהציבור מרוצים או מרוצים מאוד ממצבם. השאר כנראה לא ענו לטלפון מהלמ"ס או עובדים בתקשורת.
שנה טובה, יהודים. לפחות כמו זו שחלפה.