עוד לפני פרסום התחקיר הרוסי בעניין נפילת המטוס, העריכו גורמי בטחון בישראל שהמשבר עם הרוסים רחוק מפתרון. גם לאחר ביקור מפקד חיל האוויר במוסקבה והצגת התחקיר של חיל האוויר, בישראל לא היו אשליות - זמן ואינטרסים משותפים הם שיאפשרו לצלוח את המשבר הנוכחי, אבל זה ייקח זמן.



לפני פרסום התחקיר הרוסי,  ציפו בישראל לתחקיר מרוכך יותר, בעיקר במסרים היוצאים ממנו. בפועל, עמדת משרד ההגנה הרוסי נותרה כפי שהייתה לאחר האירוע - ישראל היא האשמה הבלעדית באירוע והשתמשה במטוס הרוסי כמגן. הרוסים למעשה טוענים שתחקיר שהוצג להם על ידי מפקד חיל האוויר אינו נכון, כאשר הפער הוא משמעותי ביותר בגרסאות: ישראל טוענת שבזמן הירי לעבר המטוס הרוסי, 23 דקות לאחר תקיפת חיל האוויר בלטקיה, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל, הרוסים טוענים לעומת זאת שאש הנ"מ הסורית נורתה לעבר המטוס, בגלל שמטוסי חיל האוויר היו באזור והשתמשו במטוס האליושין כמגן מפני אש הנ"מ הסורית, טיעון שכמובן אין לו הגיון או אחיזה במציאות, במיוחד לאור המודעות הישראלית, למחיר אפשרי בחופש הפעולה בסוריה, במידה ויפגע מטוס רוסי.



הטענה הרוסית היא בבחינת טענה קונספרטיבית, ללא הוכחות ובסיס נתונים עובדתי. דומה הדבר, לאפשרות שישראל הייתה טוענת, כי הסורים הפילו את המטוס הרוסי, על מנת לסבך את ישראל ולסכל את המשך פעילות חיל האוויר הישראלי בסוריה.



בשני המקרים אפשר לטעון לכאורה להגיון אסטרטגי באחד וטקטי בשני, אבל אין אפילו נתון עובדתי אחד היכול לתמוך בטענות הללו. לרוסים זה כמובן לא מפריע לבנות את תזת האירוע כולו סביב הנקודה הזו של שימוש מכוון במטוס הרוסי כמגן מפני אש הנ"מ הסורי.



הרוסים אינם טוענים שישראל הפילה את מטוס המודיעין, אבל בסיס הטענות של ישראל הוא הכי קרוב שאפשר לטיעון הזה. האמת במקרה הזה אינה באמת מעניינת את הרוסים. אין ספק שהם יודעים היטב, שהדבר האחרון שישראל הייתה מעוניינת בו זה הפלת מטוס רוסי, בדיוק בגלל מה שמתרחש עכשיו וצפוי להשפיע גם על התקופה הקרובה, מבחינת גמישות הפעולה של חיל האוויר לפעול בסוריה.



בפרסום התחקיר הרוסים למעשה הבהירו לישראל, כי מבחינתם אלה העובדות והן גם כנראה לא ישתנו. השאלה אינה רק בבחינת תחקיר הסיפור האמיתי, אלא מהו האינטרס הרוסי ומה המטרות שלהם להמשך. ביקורת כלפי מערך ההגנה האווירית הסורי, אין לו כל תפקיד במפת האינטרסים הרוסית ולא משרת להם מטרות להמשך.



רוסיה כמדינה התעלמה לחלוטין מפשעי המלחמה והשימוש בנשק כימי שעשה אסד, באירועים מהסוג הזה אמת מבחינת הרוסים היא אפילו לא בבחינת המלצה.



בסופו של דבר הפערים בין הגרסאות שבין תחקיר חיל האוויר לזה של הרוסים, לא יאפשר כנראה אפילו להפיק ביחד את מה שניתן היה ללמוד בשביל לשפר את מנגנון התיאום.



פוטין אגב, מדבר בשפה אחרת לחלוטין, כאשר את העבודה המלוכלכת במקרה הזה הוא מותיר למשרד ההגנה הרוסי. למרות הדברים החריפים, הגינוי הרוסי והטענה כי ישראל היא כפוית טובה, למעשה הנתונים שהציגו הרוסים על הפעולות שעשו לכאורה למען ישראל בכל הקשור לתיאום האווירי ולפעולות בתחומים נוספים, מבהירים את עומק האינטרס הרוסי גם בקשר עם ישראל והאינטרס הזה למרות המשבר הנוכחי עדיין קיים.



אפשר לשים לב כי למרות האמירות החריפות, לאורך כל המשבר האחרון מאז הפלת המטוס, לא דרשו הרוסים מישראל להפסיק את תקיפות חיל האוויר בסוריה.



ישראל הרשמית תגיב, מן הסתם, במתינות לתחקיר הרוסי. לכולם ברור שעכשיו צריך לתת לזמן לעשות את שלו. הרוסים ינסו לגזור את הקופון שלהם מהאירוע ובינתיים ישראל תידרש להיות זהירה הרבה יותר בכל הקשור לפעילות בשמי סוריה. זהו המצב כאשר במגרש המשחקים בים התיכון, נוכחת רק מעצמה אחת, ולא מדובר ברוסיה.