יועציו ועוזריו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ פועלים במטרה למנוע פגישה בין טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני שהגיע לניו יורק אתמול בכדי להשתתף בעצרת השנתית של האו"ם. לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", הנשיא האמריקאי מעוניין במפגש עם רוחאני. טראמפ התבטא לא פעם שיש לו עניין בפגישה עם נשיא איראן, אבל יועציו הקרובים של הנשיא עושים הכל כדי למנוע פגישה כזאת. העיתון טוען כי עוזריו של טראמפ חוששים כי הנשיא איננו מוכן לפגישה ועלול לומר משהו או להגיב באופן שישבש ויערער את הקו הנוקשה נגד איראן שהבית הלבן נוקט בו.



לדברי העיתון, יועציו של הנשיא אף חוששים מהתבטאויות והצהרות של הנשיא שעלולות לבטא פייסנות ומתינות כלפי קוריאה הצפונית, שלפי מקורות מידע ממשיכה בפיתוח ויצור כלי נשק גרעיניים: "יועציו ועוזריו של הנשיא מנהלים באופן בלתי רשמי מדיניות נוקשה נגד איראן ונגד קוריאה הצפונית ומעדיפים להיצמד למדיניות של לחצים נגד שתי הארצות האלה".



העיתון מדווח כי בקרב החוג הפנימי של יועצי ועוזרי הנשיא טראמפ יש חשש לאור הופעתו הראשונה של הנשיא בעצרת האו"ם בשנה שעברה שהייתה הופעה מתריסה. בהופעתו הצפויה היום ובעת שהותו בניו יורק הנשיא טראמפ דווקא ישתדל ויתאמץ להפגין פייסנות ומתינות אבל כלפי ראשי מדינות ומדינאים שאינם ראויים. "בעצרת השנה הנשיא טראמפ לא יהיה יסתכן בהתנהלות בלתי דיפלומטית כמו בשנה שעברה אבל הוא עלול לגלות התלהבות במפגשים או בהצהרות כלפי יריבים", חוששים יועציו.



חסן רוחאני. צילום: רויטרס
חסן רוחאני. צילום: רויטרס



בנאומו בעצרת בשנה שעברה, הנשיא טראמפ תקף באופן בוטה את שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, כינה אותו "איש הטילים הקטן" ואיים "להרוס את קוריאה הצפונית". מאז כזכור חל שינוי מהפכני במדיניות הנשיא מול מדינתו של קים והשליט הפך ל"איש מכובד מאוד". בכירים בבית הלבן טוענים כי קוריאה הצפונית ממשיכה בפיתוח ויצור כלי נשק גרעיניים ואין שום סיבה להיות נחמד כלפי שליטה.



הנשיא טראמפ התכוון לנהל ישיבת מיוחדת של מועצת הביטחון אותה הגדיר כ"דיון מיוחד על איראן", אבל מעצמות המערב, מיוחד גרמניה ובריטניה התנגדו לכינוס של מועצת הביטחון שיוקדש כולו לאיראן והזהירו כי לא ישתתפו בישיבה. אחר ששתי המעצמות בתמיכתה של צרפת הבהירו לבית הלבן את התנגדותן, הנשיא טראמפ נסוג והודיע כי הישיבה תדון לא רק באיראן אלא במכלול הבעיות הקשורות להפצת נשק גרעיני.



יש לציין, כי דיון במועצת הביטחון המוקדש ומתרכז כולו רק במדינה אחת, מעניק לפי תקנון המועצה רשות וזכות לבכיר המדינה הנידונה להופיע ולדבר בישיבה. פירוש הדבר, שנשיא איראן רוחאני היה מקבל רשות לנאום במועצה ולהתעמת באופן אישי וישיר עם נשיא ארה"ב, וטראמפ, למרות רצונו להתמקד באיראן, קרוב לוודאי לא יאהב תרחיש כזה.