שילוב של דיפלומטיה יצירתית וחוכמה ויכולותיו יוצאות הדופן של חיל האוויר הביאו להתנהלות ישראלית מוצלחת במיוחד ולמאות תקיפות על אדמת סוריה - 202 בלבד בשנה החולפת בלבד, על פי הודעה רשמית של דובר צה"ל - במטרה למנוע את התבססות איראן בסוריה ואת העברתם של טילים מדויקים מסוריה לידי חיזבאללה שבלבנון.



בשלוש השנים האחרונות תקיפות חיל האוויר מתבצעות תוך תיאום מלא עם הצבא הרוסי. תיאום זה לא בא לעולם מעצמו, אלא כל כולו ביוזמה דיפלומטית מרחיקת ראות של נתניהו, אשר בתוך פחות משבוע מאז הכרזת רוסיה על תחילת מעורבותה הצבאית בסוריה - לפני שלוש שנים בדיוק - הגיע ביוזמתו לקרמלין ובפגישה מוצלחת סיכם עם הנשיא ולדימיר פוטין על הקמתו המיידית של מנגנון תיאום בין צה"ל לבין הצבא הרוסי.



משמעות הסכמתה של רוסיה לתיאום שכזה היא ברורה וחד־משמעית - מתן חופש פעולה לחיל האוויר הישראלי לפעול כאוות נפשו ולפגוע במטרות כרצונו על אדמת סוריה, ובלבד שהתקיפות לא יפגעו בפעילות הצבאית הרוסית והסורית נגד כוחות מתנגדי המשטר.



שני אלה - התיאום עם רוסיה והיד החופשית לפעול בסוריה מן האוויר - הם מההישגים המדיניים החשובים של ישראל מאז הקמתה, הישגים שלמגינת לבו של השמאל הקיצוני הפוליטי והתקשורתי יש לזקוף בלעדית לזכותו של נתניהו. לפיכך, ודווקא בשל ההצלחה הכבירה בפגיעה במטרות איראניות ובמטרותיהם של כפיפיה, ואף במטרות סוריות הקשורות לפעילות איראן ועושי דברה - הכל בלי תגובה כלשהי לאורך שנים - מדיניות זו הייתה לצנינים בעיני השמאל הקיצוני.



האלוף במיל' עמירם לוין איים עלינו כי נתניהו, "במדיניותו המגלומנית", מוליך אותנו בוודאות למלחמה כוללת עם איראן, תוך שהוא משגר תובנה אווילית שלפיה אותה המלחמה תפרוץ מכיוון שנתניהו אינו מסתפק בדרישה "הגיונית" להרחקת איראן ל–40 ק"מ בלבד מגבול ישראל. האיוולת התבוסתנית שבהגיגיו של האלוף הוכחה בתוך זמן קצר, כשלא אחר מאשר פוטין עצמו קבע שיש להרחיק את האיראנים למרחק של יותר מ־100 ק"מ מגבול ישראל.



בהמשך הבהיר מפורשות נשיא רוסיה כי עם סיום המלחמה בסוריה יש להוציא מתוכה את כל הכוחות הזרים - למעט כמובן את כוחות רוסיה - לרבות כוחות איראן והמיליציות הכפופות לה.



פוטין ונתניהו במוסקבה. אחד ההישגים המדיניים החשובים של ישראל מאז הקמתה. צילום: AFP



# # #



לעומת האלוף במיל' לוין, בן כספית איין לחלוטין את חלקו של נתניהו שנוא נפשו במיזם המוצלח של הרס רב־היקף של כל מה שקשור לאיראן בסוריה. כספית מעניק את האשראי כולו כולו לרמטכ"ל איזנקוט, תוך התעלמות מרושעת מנתניהו.



הוא אינו בוש מלעשות כן, אף שהתקיפות של חיל האוויר החלו שנים לפני שאיזנקוט התמנה לרמטכ"ל. גם העובדה שהרמטכ"ל לא היה מעורב בשום צורה בהשגת ההבנות המדיניות עם פוטין אינה מונעת מכספית - מבכירי הנתניהופוביומטים בתקשורת הישראלית - מלהדיר לגמרי את ראש הממשלה מחד, ולהעניק את התהילה בכל הנוגע למיזם המתמשך והמרשים לרמטכ"ל, "שהוא בכלל אפילו לא ידע שהוא כזה", מאידך גיסא.



אין תימה אפוא כי התקרית בתחילת השבוע שעבר, שבה הופל מטוס צבאי רוסי מיושן מדגם איליושין ובו 15 אנשי צוות רוסים, שכולם נספו, וזאת עקב ירי פראי, שלא לומר היסטרי, של כוחות ההגנה האווירית הסורית, הביאה את השמאל הקיצוני - והפעם בעיקר את האגף התקשורתי שלו - להתפרצות רועשת, שיש בה תערובת אופיינית של שמחה לאיד ועוד יותר מכך, מיצג של בוחן מציאות אפס בניתוח התקרית והשלכותיה העתידיות, והכל תחת הכותרות "משבר" או "בעיה אסטרטגית" ודומותיהן.



תחילה, יש לזכור ולהבין, רוסיה אכן פועלת בסוריה אך ורק על פי האינטרסים שלה. מציאות מובנת מאליה זו מביאה את יואב לימור לתובנה הבאה: "למי שחשב עד כה שרוסיה 'בעדנו', זאת הייתה לא יותר ממשאלת לב תמימה. רוסיה לא בצד הישראלי, ומעולם לא הייתה. היא בצד שלה, עם נטייה מובהקת לסוריה, בעלת בריתה שבביטחונה היא חפצה כדי ליהנות בעתיד מפירות שיקומה הכלכלי". אלא שלימור מתעלם מכך שגם התיאום הצבאי והיד החופשית לישראל לפעול בהיקף ובעוצמה במאות תקיפות על מטרות איראניות ואחרות בסוריה, יכולים לבוא לעולם אך ורק משום שהוא תואם את האינטרס הרוסי.



ומהו האינטרס הרוסי? האינטרס הרוסי זהה לזה הישראלי - אם כי מסיבות שונות לחלוטין: מניעת התבססות איראנית בסוריה, כדי שבסיום הלחימה יהיה לה קל יותר לסלק לחלוטין כל נוכחות צבאית איראנית, המנוגדת לרצון הרוסי להיות הכוח הצבאי היחיד על אדמת סוריה.



ברור אפוא כי ה"נטייה מובהקת לסוריה", המאפיינת את רוסיה, אינה עומדת בסתירה כלשהי להתנגדותה של רוסיה לנוכחות איראנית בסוריה. מאחר שאין לרוסיה כל כוונה לפעול בכוח מול האיראנים בסוריה, כי אז, ישראל, בהפצצותיה, על פי האינטרס שלה, עושה במידה רבה את העבודה גם עבור רוסיה נגד האיראנים. לפיכך, התקרית מהשבוע שעבר (המביכה מאוד את פוטין כלפי פנים, שהרי אין חולק שטילים של בעלת בריתו הסורית יירטו את המטוס וגרמו למותם של כל אנשי הצוות, ולכן חוגים בממשל ובתקשורת הרוסית - אולם לא פוטין עצמו - מצביעים על ישראל כעל אשמה) לא יהיה בה כדי לשנות את האינטרס הרוסי הבסיסי, שלפיו יש למנוע התבססות צבאית איראנית בסוריה.



אומנם כן, רוסיה אכן הודיעה כי תספק לסוריה מערכות טילי s־300, שאותם נמנעה מלספק עד כה לפי בקשה שביקשה ישראל עוד בשנת תשע"ג (2013) - הישג מדיני רב חשיבות נוסף של נתניהו - אולם שנים תעבורנה עד אשר הסורים יתחילו לתפעל מערכת טילים זו. וגם אז, איש לא טען שאין ביכולותיו יוצאות הדופן של חיל האוויר לגבור גם על סוללות אלה. מכל מקום, ברי כי אין באספקת הטילים (אם בכלל יסופקו, הצהרות לחוד ומעשים לחוד) כדי לפגוע כהוא זה בהפצצות הישראליות בסוריה בשנתיים הבאות.



המכ"ם הרוסי בליל התקיפה בסוריה. ישראל השיגה בזכות האירוע הצהרה אמריקאית שהיא מחכה לה זמן רב. צילום מסך



# # #



האמירה של כספית במאמרו מהשבוע שעבר שלפיה "קו האשראי שפתחו לנו הרוסים מעל סוריה הולך ונסגר" עקב תקרית הפלת המטוס הרוסי, היא תובנה שיש בה ממש כמו תובנותיו של הנ"ל לגבי מה שצפוי לליכוד ובעיקר לנתניהו בבחירות האחרונות ו/או מאמרו מראשית העשור - שהתפרש על כעשרה עמודים - באשר לצונאמי המדיני הצפוי לנו עקב מדיניותו "הכושלת" של נתניהו כלפי האויב הערבי–"פלשתיני".



בשל האינטרס הרוסי - הזהה לזה הישראלי - למנוע התבססות צבאית איראנית בסוריה, "קו האשראי" הרוסי יישאר פתוח, משום שישראל מיטיבה להשתמש באשראי זה, גם לנחת רוחם של הרוסים.



לבסוף, לא זו בלבד שהתקרית לא תגרע מהיקף תקיפותיה של ישראל בסוריה, אלא שבעקבות התבטאויות עוינות לישראל, בעיקר מחוגי משרד ההגנה הרוסי, הצהיר השבוע היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון, וזאת חד־משמעית, את מה שישראל מבקשת כבר זמן רב מהממשל האמריקאי, קרי: כל עוד הכוחות האיראניים נמצאים שם, הנוכחות הצבאית האמריקאית על אדמת סוריה תימשך.



הנה כי כן, תקרית הפלת המטוס הרוסי, לא זו בלבד שלא תגרום נזק מעשי כלשהו לישראל, אלא שהיא גרמה לקבלתה של מתנה יקרה נוספת בשרשרת המתנות היקרות מפז שמרעיף עלינו ממשלו הידידותי והתומך של הנשיא טראמפ יקירנו.



[email protected]