בקורות העצרות השנתיות של האו"ם זכורים וצרובים לא מעט מעמדים מביכים ומגוחכים. המפורסם ביותר הוא אולי, ניקיטה חרוצ'שוב, נשיא ברית המועצות לשעבר, מכה בנעליו על דוכן הנואמים כדי להדגיש את זעמו נגד ארה"ב. הגמגום והעילגות של מה שאמור היה להיות הנאום של מי שהיה שליט לוב מועמר קדאפי, שנמשך שעות זכור כאחד המעמדים ההזויים ביותר בתולדות העצרות. יאסר ערפאת עולה לדוכן הנואמים בעצרת חגור בנרתיק אקדח הוגדר בזמנו כהתרסה מגונה וכביזוי מכוון של ערפאת נגד הארגון העולמי, אבל המראה של נשיא ארה'ב דונלד טראמפ ניצב בבימת הנואמים, מבויש ונכלם, עם חיוך מטופש על פניו, כמי שאיננו מבין מה קורה ואיננו יודע איך להגיב על גלי הצחוק והלעג שההצהרה הטראמפיסטית שלו עוררה, היה רגע בפתיחת העצרת ה-73 בשבוע שעבר שלא במהרה יישכח. 
נשיא מעצמת העל, המארחת של הארגון העולמי, נחשף כמנותק מהעולם שהיה מיוצג באולם המליאה על ידי נציגי 193 הארצות החברות. תגובת הצחוק להצהרת טראמפ ש"כמעט אף ממשל קודם לא הראה בשנתיים הישגים כפי שהממשל שלו הראה" היתה מסר. "מיסטר פרעזידענט, לא אמריקה תחילה. העולם החופשי תחילה". אם היתה מתקיימת הצבעה, המסר הזה היה מתקבל ונתמך על ידי הרוב הגדול והמכריע של החברות. ישראל היתה מצביעה נגד ואולי נמנעת. מה שהתפרש כעלבון לטראמפ היה היעדרו המופגן בעצרת של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זאת השנה השנייה שפוטין מחרים את הכינוס העולמי. פוטין לא רוצה להיפגש עם טראמפ על אדמת ארה'ב ולהעניק לנשיא ארה'ב הזדמנות להפגין הישג תקשורתי.

היילי וטראמפ בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס
    
בעצרת הנוכחית השתתפו נשיאים, ראשי ממשלות, שרי חוץ של 133 ארצות חברות. יותר מ-114 שהגיעו לעצרת אשתקד. אף לא נציג אחד של 193 החברות נעדר מהכינוס העולמי השנה. בשיחות עם דיפלומטים בכירים ובהתבטאויות של פרשנים ותיקים הוסברה תשומת הלב הרבה שהעצרת הנוכחית עוררה כהוכחה למה שהוגדר "הדאגה והחרדה מפני האיום על הדמוקרטיה, חרות האזרח והחופש" שבא לידי גילוי וביטוי בהתפתחויות פוליטיות מקומיות בארצות חברות.

הדאגה הזאת עלתה באופן ברור בנאומיהם של ראשי מדינות מרכזיות. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נשא נאום בטקס פתיחת העצרת שלא קיבל פרסום וחשיפה תקשורתית שהיה ראוי לה. גוטרש דיבר בנימה של עצב ודאגה על מה שהגדיר "ערעור האימון בזירה העולמית וההכרח להתמודד עם חד-צדדיות ותוקפנות בתחום שיתוף הפעולה הבינלאומי, שהוא היסוד של האו"ם".

גוטרש באו"ם. צילום: רויטרס

המזכ"ל תקף והזהיר מפני התפשטות הפופוליזם בקהילה הבינלאומית. הוא לא הזכיר שמות של ארצות, אבל פרשנים ציינו כי המזכ"ל התכוון במיוחד להונגריה, לפולין, לפיליפינים, למי שנבחר לא מכבר לנשיא מקסיקו ולמועמד לנשיאות ברזיל. לדברי דיפלומטים, גוטרש המוערך במסדרונות בניין האו"ם כראש ממשלה לשעבר וכמדינאי "מודאג מאוד מהתנהלותו של טראמפ".
ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום מעולה. אבל התרכזותו באיראן כאיום, לא ביטאה בכלל את האווירה בקרב משתתפי העצרת ולא באה בכלל לידי ביטוי בנאומים. אבל גם נאומו של אבו מאזן לא ביטא בכלל את סדר העדיפויות ששלט בנאומים. הבעיה הפלסטינית איננה ברשימת הנושאים המדאיגים והמטרידים את הארצות החברות כולל המרכזיות והמובילות. המשמעות של עובדה זו היא שהסיכויים לפתרון מדיני לסכסוך כפי שניתן להתרשם מהעצרת הנוכחית לא היו מעולם כל כך רחוקים ולא מעשיים.