המדינה מתחלקת לשניים, מעריכה פרשניתנו לנבואות אמת ולפייק־נביאים: אלה שמשמרים את המצב הקיים או מקצינים אותו – למשל תומכי נתניהו, ששום חשד והמלצות לכתבי אישום לא יזיזו אותם מהתבצרותם סביבו ומנפנופם בטענת המחץ של כשף המילים, ש־89 אחוזים מהאוכלוסייה מאושרים כאן. זה הבייס שלו, שפועל בשם האושר היהודי להגבלת הדמוקרטיה ליהודים בלבד ולהחלשת האחדות והשוויון, מתנגד לכל משא ומתן על חלוקת הארץ וסיום הכיבוש ומערער על עליונותו החוקתית של בית המשפט.



הקבוצה השנייה היא המיעוט המפולג של המבקשים לסלק את ממשלת נתניהו, שקד וליצמן ולחזק את שלטון החוק, הדמוקרטיה הליברלית והשוויון. הם מבינים שפתרון שתי המדינות הוא הכרח קיומי (אפילו טראמפ מסכים לכך, ואת בדל חיוכו העגמומי של נתניהו, כשהנשיא אמר זאת, קשה לשכוח). אלה השפויים הרציונליים, המודאגים מהפערים המתרחבים - כלכלית, חברתית ופוליטית - מההקצנה, מהתפשטות השחיתות וההדתה ומנכונות הימין לחיי נצח על החרב והחורבן. הוסיפו את אלה שנואשו מהמצב, את המיעוטים, המקופחים והרוב החילוני־אזרחי הדומם, השקוע בנירוונה ומצפה שיעירו אותו לפני הטייפון.



ויש גם היושבים על הגדר, כתמיד לפני בחירות גורליות: נכון, הם אומרים, נתניהו חשוד בכמה פרשיות, והוא האחראי להשפעת ההון על השלטון ולכניעה לחרדים ולמתנחלים, לסרבנות המדינית וליוהרה הביטחונית ולכל ההרפתקאות והבריתות המדיניות הנפסדות - אבל יש לכם מישהו בסביבה שיוכל להחליפו?



מעניין אם הם ממשיכים לחשוב כך, לאחר שהקוסם נתניהוּדיני מלכד את עצמו - ואותנו! - בפלונטר מרובע: ברצועה, הכאילו־הסכם־רגיעה הפך למרי שמתעצם בבלוני תבערה, מטעני נפץ והתפרצויות בגדר, עד גבול המלחמה - ואנחנו מכילים, על חשבון תושבי העוטף וחקלאיו. ולמה? כדי שאבו מאזן המבוזה לא יקבל כל אחיזה ברצועה, שמא ינהיג את כל הפלסטינים וניאלץ להידבר איתו. אבל ראש הרשות השכיב מרע קם כארי ללחום בממשלתנו סרבנית הפשרות ומגייס מדינות שיתמכו ויכירו במדינה פלסטינית.



במקביל הוליך נתניהו שולל את כולם, כמי שמנווט בידידות מופלאה את טראמפ ואת פוטין. הידידות הזאת לא מונעת עכשיו את החשש שכל ניסיון לתקוף שוב פעילות איראנית בסוריה יאוים בטילים רוסיים, שיטילו את צלם על כל מטוס שימריא בארץ. ברור וממוסמך שחיל האוויר שלנו לא אשם בהתרסקות מטוס הביון הרוסי, אבל לפוטין ולמפקדי צבאו האמת אינה אופציה. אז מה ירתיע אותם גם בעתיד מלבדות האשמות מופרכות נגדנו אם לא נציית לחלוטין להוראותיהם? ידידנו טראמפ? גיבור ההתרסות הזה הוא יותר אובמה מאובמה ולא מעז להתייצב מול פוטין - והוא יודע למה.



למרות זאת, כל המוקסמים, משקרי עצמם לאי־דעת, הפנטזיונרים של עם נבחר והבטחת השם לאברהם, יצביעו נתניהו בבחירות הבאות. האחרים, מתנגדי ההנהגה הזאת, חייבים להקים אלטרנטיבה: התאחדות חירום של המחנה הציוני ויש עתיד, מרצ, אורלי לוי־אבקסיס, גנץ, אשכנזי ותומכיהם, עם חלק גדול בציבור הערבי, המבקש חיי שוויון ושיתוף במדינה. חייבים לוותר על אגו, הִתקטננות וחישובים פוליטיים ולהתאחד למאבק, אולי תחת מנהיגות מוסכמת של אהוד ברק או ציפי לבני. כי אם אינכם מסוגלים לכך, למה תהיו מסוגלים בכלל?