בניגוד לרושם שיצרו כלי תקשורת, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא דחתה ולא סתרה, לפחות עדיין לא, את גילוייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו"ם בדבר קיומו של אתר סודי – מחסן בפרבר של טהרן, שבו לכאורה החזיקה איראן ציוד וחומרים רדיואקטיביים. כך גם אמרו ל"מעריב" גורמים בכירים בדרג המדיני ובמערכת הביטחון.



צריך לקרוא היטב את הודעתו של מנכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו. הניסוח הוא מלאכת מחשבת של זהירות מופלגת שנועדה לפעול על פי תקנות הארגון והמנדט שלו, בלי להאשים או להשפיל את איראן או לסתור את טענותיה של ישראל. וכך נכתב בהודעה: "הסוכנות שולחת מפקחים לאתרים ולמקומות רק בעת הצורך. הסוכנות משתמשת בכל אמצעי הבדיקה הרלוונטיים למידע אך היא גם אינה לוקחת כמובן מאליו כל מידע".



לכאורה ממשפט זה אפשר להבין כאילו לא היה צריך לבקר באתר שעליו הצביע נתניהו ולא היה צריך כלל להתייחס אליו. אולם בהמשך נאמר בהודעה: "כל מידע שהושג, כולל מגורם שלישי, נתון לבדיקה קפדנית ולהערכה, יחד עם כל מידע אחר, כדי להגיע להערכה עצמאית המבוססת על הידע של הסוכנות". עוד הודגש כי בסמכות הארגון לבצע בדיקות פתע בהתראה קצרה, וכי אלה אכן בוצעו.



במילים אחרות, אמאנו אומר כי כל מידע שסבא"א אוספת, אם באמצעים העצמאיים שלה ואם הוא מועבר לה מגורם חיצוני, נבחן ביסודיות. ניסיון העבר מלמד כי גורמי ביון מערביים, ובכלל זה המודיעין הישראלי, העבירו מידע רב־ערך על תוכנית הגרעין של איראן, כולל צילומי לוויינים של אתרים חשודים, תרשימים ושרטוטים שהושגו ממעבדות ומאתרי גרעין. לא אחת מידע זה סייע לסבא"א לגבש תמונה ברורה וטובה יותר על מיזם הגרעין הצבאי של איראן, ולחשוף את שקריה ומאמצי הטשטוש וההסתרה שלה.



מצד שני, צריך לזכור כי לפחות פעם אחת בעבר, סבא"א נכוותה בעניין הטענות על נשק גרעיני בעיראק. אז הועבר לה מידע שהוכח כלא נכון או כלא מדויק. כך שמאז מתעורר בארגון מעת לעת החשד שמעבירי המידע עושים זאת בזדון כדי להפליל את איראן. מכאן גם הזהירות הרבה.



נתניהו מציג את המתקן הסודי באו"ם, בשבוע שעבר. "יש שם חומרים רדיואקטיביים". צילום: רויטרס



אין ספק כי לנתניהו ולמוסד, החושדים שאיראן לא זנחה את תוכניתה לשמר את הידע, הציוד והחומרים כדי שתוכל לחדש את תוכנית הגרעין הצבאית שלה בעתיד, יש אינטרס מובהק להביך את איראן, להחשיד אותה ואף להפלילה. אלא שקשה להעלות על הדעת שהמוסד או אמ"ן יסכנו את המוניטין המקצועי שלהם ויפיצו מידע שקרי כחלק מלוחמה פסיכולוגית להשחיר יריבים ואויבים, אם כי כבר היו דברים מעולם. יותר מכך, ראש הממשלה פרסם אתמול הודעה שהדגישה כי המידע שבידי ישראל הוא מדויק.



אפשר על כן להעריך כי גם המידע החדש שעליו מדבר נתניהו ייבדק על ידי סבא"א, ואולי אפילו כבר נבדק. גורם מדיני בפמליית ראש הממשלה ציין בשבוע שעבר כי המידע על המחסן הועבר כבר לפני כחודשיים לארגוני ביון במערב, כולל לארה"ב ולסבא"א. המידע הושג במבצע של המוסד, בגיבוי אמ"ן. על פי המידע, איראן הקימה בשכונה בטהרן מחסן סודי, שבו היו מכלים גדולים בקיבולת כוללת של עד 300 טונות, ואלה נועדו להכיל, ואולי גם הכילו, ציוד וחומרים רדיואקטיביים. ועם זאת, גם הגורם המדיני לא טען כי בכל שלב, אם בכלל, היו במחסן 300 טונות. זו כאמור הייתה רק הקיבולת. עוד הוסיף הגורם כי המידע המודיעיני הצביע על כך שלפחות 15 ק"ג של חומר רדיואקטיבי הועברו בחיפזון מהמחסן ופוזרו ברחבי טהרן, זאת בעקבות החשיפה הראשונה של ארכיון הגרעין המרכזי של תוכנית הגרעין האיראנית, שנגנב בידי המוסד והוברח לישראל, שאירעה במאי.



על פי המנדט של סבא"א, ועל פי הסכם הגרעין, הארגון מחויב לבדוק כל חשד להפרה. ראש הממשלה התלונן שלפי שעה סבא"א לא עשתה דבר בנוגע למידע שהועבר לה על ידי ישראל הן לגבי הארכיון, הן באשר למחסן. לפי הגורם המדיני, היה על סבא"א לבדוק את המידע לכל הפחות ולברר עם איראן. גם ממשל טראמפ פנה לסבא"א וביקש שתבדוק את המידע שהעבירה ישראל.



על פי הסכם הגרעין בין שש המעצמות לאיראן, שנחתם ביולי 2015, סבא"א היא "השופט" שאמור לקבוע אם איראן מפרה את ההסכם. עד כה כל דוחות סבא"א המתפרסמים בכל רבעון – האחרון היה בסוף אוגוסט – אישרו כי איראן מכבדת את ההסכם. לכן צריך יהיה להמתין עוד חודשיים לדוח הבא כדי לדעת אם סבא"א בדקה את המידע של ישראל ואם זה מצביע על הפרת הסכם הגרעין.