דבר אחד ראש הממשלה נתניהו לא עשה בעת שהותו בניו יורק לרגלי כינוס עצרת האו"ם השנתית. ראש הממשלה לא פגש ולא נועד עם ראשי הקהילה היהודית הגדולה והמשגשגת בניו יורק. זאת לא הייתה הפתעה. ראש הממשלה לא עשה את זה גם בביקוריו הקודמים בניו יורק. זאת תופעה המאפיינת ובולטת בכל ביקור של ראש הממשלה נתניהו בארה"ב. הוא מתעלם במוצהר ובמופגן מראשי הקהילה. 

ראשי ממשלה קודמים בכל ביקור בניו יורק יזמו, ביקשו וקיימו פגישות עם עסקנים בכירים, עם רבנים מכל הזרמים, עם מחנכים של מוסדות חינוך יהודים. בעיני נתניהו, הקהילה בניו יורק איננה קיימת. בביקורו הפעם, העדר מפגש בין ראש הממשלה לראשי הקהילה היה לא רק בולט. גם צורם. לא רק חמור. גם קריטי.

על רקע הדיווחים, המחקרים והסקרים שפורסמו לאחרונה ושאישרו והבהירו את עומק הנתק והריחוק הקיימים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה"ב, ראש הממשלה חייב היה למצוא שעות אחדות בלו"ז העמוס שלו ולפגוש את ראשי הקהילה הבכירים, ולקיים עמם שיחה נוקבת על משבר היחסים החמור וחוסר האמון בין ישראל לקהילה שלדעת בכירים יהודים הידרדר לאחרונה לשפל חסר תקדים. "כבר לא מדובר על משבר", אמר בשיחה עמו ראש ארגון יהודי מרכזי. "אין הידברות, אין מגעים. בחלקים גדולים בקהילה מורגשת עוינות וגילויי ביטול כלפי ישראל".

יהודים בניו יורק. צילום: סרג' אטאל, פלאש 90
יהודים בניו יורק. צילום: סרג' אטאל, פלאש 90

 
במיוחד מורגשים זעם ותסכול כלפי ראש הממשלה בקרב ההנהגות של שני הזרמים הדתיים הגדולים ביהדות אמריקה. נתניהו מואשם כמי שמונע במתכוון וביודעין את יישומו של הסכם הכותל שאושר בממשלה ושכולל מתווה פשרה שמאפשר נגישות לכותל ליהודים רפורמים וקונסרבטיבים. מנהיגי שני הזרמים, הרפורמי והקונסרבטיבי, משתדלים לשמור על איפוק בתגובותיהם. אבל רבנים מדווחים על תגובות קשות וגילויי זעם הבאים לידי ביטוי בבתי כנסת של שני הזרמים.

בראש השנה וביום כיפור, בבתי כנסת רפורמים וקונסרבטיבים לא נערכו השנה מגביות למטרות בישראל כנהוג. "יהודים ממורמרים על התנהלות הממשלה המעליבה ומשפילה רפורמים וקונסרבטיבים והעדיפו השנה לתרום למטרות קהילתיות מקומיות", סיפר רב של בית כנסת רפורמי מרכזי וידוע בניו יורק.


בין פגישות עם נשיא פולין, נשיא רואנדה וראש ממשלת בלגיה, ראש הממשלה יכול היה לדחוק שעה לשיחה עם ראשי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. השיחה לא הייתה פותרת את המשבר ביחסים או משקמת את האמון בין הצדדים. אבל היא הייתה מוכיחה שנתניהו מודע למצוקת ראשי הקהילה ואכפת לו מהם. אבל כנראה שלא אכפת לו.