הפיגוע הרצחני אתמול במפעל אלון שבאזור התעשייה בברקן, שבו נרצחו קים לבנגרונד־יחזקאל וזיו חג'בי, מציף שוב את סוגיות האבטחה, הביטחון והאחריות באזורי התפר שבהם עובדים יחד יהודים ופלסטינים. בשנים האחרונות, גם בתקופות של טרור הסכינים, במעט מאוד מהמקרים המחבלים שביצעו את הפיגועים היו בעלי היתר עבודה וכניסה לשטח ישראל או לעבודה ביישובים ובאזורי התעשייה שבהתנחלויות או באזורי התעשייה, ביהודה ושומרון, כמו ברקן לדוגמה. האינטרסים הכלכליים המשותפים וההיכרות האישית הוכיחו את עצמם במבחן המציאות, ובמערכת הביטחון רואים בשימור האינטרסים הללו נכס ביטחוני חשוב.
 
באזור התעשייה בברקן מועסקים אלפי פלסטינים, יותר מחצי מכלל העובדים באזור התעשייה כולו. בעיני מי שעובד במקום, העבודה המשותפת נתפסת כדבר מובן מאליו. כך גם תחושת הביטחון במקום. לצד החשיבות בשימור מרקם החיים אין להתעלם מכך שבשנים האחרונות שבהם עשו המחבלים שימוש בנשק חם ולא בסכין, בהר אדר ואתמול בברקן, היה בידיהם היתר עבודה והם ניצלו נקודות תורפה באבטחה שאפשרו להם לבצע את הפיגוע בקלות מטרידה.

אזור התעשייה ברקן מאובטח על ידי חברה אזרחית. כדי לעבוד בקווי התפר ובאזורי התעשייה המשותפים ביהודה ושומרון נדרש אישור ביטחוני. היתרים שניתנים לעבודה בישראל מחייבים מעבר מחסום מסודר ובידוק פיזי אבל במקרה הזה, בנקודת המבחן, נכנס המחבל למתחם ללא שעבר את הבידוק הנדרש בשער אזור התעשייה, או שהצליח לחדור מנקודה אחרת. גם לאחר ביצוע הפיגוע והרצח הצליח המחבל לברוח מהמקום ולצאת מאזור התעשייה. תוצאת הפיגוע הזה הייתה עלולה להיות קשה בהרבה אם המחבל היה ממשיך במסע ההרג גם בעת המנוסה.
 

אבו מאזן. גם לו אין אינטרס להסלמה ביו"ש. צילוםף רויטרס
אבו מאזן. גם לו אין אינטרס להסלמה ביו"ש. צילוםף רויטרס


גם אם האחריות על האבטחה היא תחת חברה אזרחית, הגוף המבקר את רמת הביטחון במתחם צריך להיות הצבא. בהקשר הזה יידרשו להיבדק הנהלים המשותפים ומידת הפיקוח והביקורת על רמת האבטחה במקום.

עד לקביעה של מערכת הביטחון כי מדובר בפיגוע על רקע לאומני, עלו גם סברות למניעים אישיים. גם אם היו סיבות כאלה, מה שלא ידוע בשלב זה, היכולת להפריד בין סיבות אישיות ומניע לאומני כמעט ולא קיימת, ולא פעם הגורמים הללו מתחברים יחד.

מעבר לחקירת הפיגוע והמצוד אחרי המחבל, האתגר של פיקוד המרכז זה למנוע הידרדרות אפשרית במצב הביטחוני גם ביהודה ושומרון. למרות העימות בין ישראל לאבו מאזן, התיאום הביטחוני בשטח בין צה"ל למנגנוני הביטחון הפלסטיניים נחשב עדיין טוב. בצד המאבק המדיני שהוא מנהל מול ישראל יודע ראש הרשות אבו מאזן שהידרדרות ביטחונית ביהודה ושומרון תשרת את חמאס, ואם כבר הסלמה ביטחונית, מבחינתו של אבו מאזן עדיף שתתרחש ברצועת עזה, בין ישראל לחמאס.