התכתשות פוליטית תמיד מעוררת רגשות עזים ומאיצה את הנצים להכיש בחידודי לשונם את הצד הנגדי. בשיח פוליטי יש כדי להעיד על טיב דובריו וידיעותיהם. האירוע יכול להתקיים בכיתת לימוד, בראיון טלוויזיוני, בפאנל מומחים ואף בבית קפה או בתור בסופר. כל צד משוכנע שדעותיו הן ורק הן הצודקות, ועל פיהן יישק דבר. כל עוד כללי הדמוקרטיה מתקיימים, זכותו של אדם לדעותיו, מחשבותיו וביטויו. יש רק לשים לב לכלל חשוב במשחק זה, והוא שבצד הזכות לביטוי של האחד, עומדת זכותו של הצד השני לכבוד ושם טוב. במקרים אפלים אף יותר, גם הזכות לחיים. 


ערב מלחמת העולם השנייה, אנשים אשר הזדהו עם מונחים כגון סוציאליזם, ליברליזם, קומוניזם או דמוקרטיה נחשבו אויבי המשטר הנאצי. בארצות הברית, בתקופת המלחמה הקרה, מי שנחשד בקומוניזם - הפך לאויב המדינה, נרדף, הושפל ולעתים נכלא בשל החשד לגילוי חוסר נאמנות לאומה האמריקאית. 

להבדיל אלף אלפי הבדלות, גם בישראל 2018 השיח הפוליטי מכתיב מציאות. כאשר שר החינוך בנט מכנה את שר הביטחון ליברמן "שמאלני", הרי לנו שיקופה של המציאות הקיומית. מי שעומד בראש פירמידת החינוך בישראל ומהווה ראש חץ לחזון, ודוגמה ומופת למורים, מחנכים ותלמידים בישראל - משמיץ ומבזה ציבור שלם במדינה בכינויו. מיהו אותו "שמאלן" שמאיים למחוק את מדינת ישראל מהמפה? מתי הפכה המילה "שמאלן" לגנאי? 


כזכור, בשנת 1948 עלתה מפלגת מפא"י לשלטון. בשנת 1977 עלה הליכוד לשלטון, ובשנת 1979 חתם ראש הממשלה דאז, מנחם בגין על הסכם שלום אגדי עם מצרים, ובתמורה לכך ישראל השיבה למצרים את חצי האי סיני. זעם רב ניתך על ראש הממשלה בגין. הוא כונה "בוגד", אך המשיך להוביל את המדינה על פי ערכיו. כ־40 שנות שלום עם מצרים עדיין מוכיחות את עצמן. 

בשנת 1994 חתם ראש הממשלה יצחק רבין על הסכם שלום עם ירדן. יותר מ־20 שנות שלום עדיין מוכיחות את עצמן. הסכמי אוסלו, שבימים אלו מציינים 25 שנים לחתימתם, הובילו לרציחת ראש ממשלה מכהן כי השיח הציבורי הסית לשם. שימוש במילים כגון "שמאלן" על ידי אישי ציבור, ובמיוחד שר חינוך, יש בו טעם לפגם. ערב הבחירות ברשויות המקומיות, ועל פי הנראה לעין, גם לכנסת בקרוב, יש לתת את הדעת על חינוך ילדינו וחינוך מחדש של עצמנו. אם ישאלו היום ילדים ובני נוער מה משמעות המילה "שמאלן", התשובה לכך תהיה "בוגד", "שונא ישראל", "אויב המדינה". 

אדוני, שר החינוך, אנא השתמש במעמדך לשינוי שיח פגום זה ונהג בכבוד בדבריך כלפי דור מייסדי המדינה וכלפי דור הבוחרים העתידיים אשר חינוכם והשכלתם בוודאי חשובים לך, כשם שחשובים לך כיסאך וכבודך בכנסת ישראל.