עושה רושם שנתניהו קרוב מאוד להחלטה הסופית (שאחריה שוב יתחרט) להקדים את הבחירות לחורף הקרוב. הוא שומע את הרעשים מכיוון לשכת היועץ המשפטי לממשלה ורוצה לטרוף את הקלפים לפני שמנדלבליט יבין איזה יד קיבל בחלוקה הראשונית. הסקרים מחייכים, היריבים מתווכחים, המצביעים נוהרים ונתניהו נוטה לקחת את הצ'אנס ולקפוץ למים. השבוע הוא אפילו התראיין בעברית! טוב, לא לגמרי, אבל בערך. זו הייתה אמורה להיות בסך הכל מסיבת עיתונאים להצגת נגיד בנק ישראל החדש. לעיתונאים נאמר שיוכלו לשאול שתי שאלות את נתניהו ושתי שאלות את הסטטיסט העגום שהתייצב לצדו, אחד משה כחלון.



אבל אז, הפתעה. כלומר מארב מתוכנן מראש. "תשאלו אותי הכל", אמר נתניהו לעיתונאים המופתעים, "גם שאלות מביכות, אני אענה על הכל, רק תשאלו", התחנן. מולו היו עיתונאים כלכליים. הם מבינים בנגיד, באינפלציה, באבטלה ובמצוקת הדיור. הם לא מבינים במצוקת הדיור של משפחת נתניהו, שלא מוכנה להתפנות מבלפור אבל מתעקשת שנממן לה גם את כל הבתים הנוספים. בצוק העתים, הציע נתניהו שהעיתונאים יתקשרו למערכות שלהם לקבל רעיונות לשאלות. יש לי זמן, הסביר. כך או אחרת, הוא עמד שם שעה ארוכה והתלוצץ עם מראייניו בלי להגיד שום דבר משמעותי.



כחלון מחשב לאחור



כחלון, בינתיים, חישב את קצו (של נתניהו) לאחור. מאוחר יותר באותו ערב, הגיעה הנקמה, עסיסית ומהבילה: כחלון אמר בראיון לחברת החדשות ש"ראש ממשלה עם כתב אישום, לא יהיה". אבל נתניהו לא באמת מוטרד מהאמירות האלה. הוא הצליח להוריד את הקוף מהכתף, הוא התראיין לעיתונות הישראלית, הוא דמוקרט והוא קיבל בסופו של דבר את השאלה שרצה על אותו ספין שפורסם ערב קודם, שלפיו הוא יוכל להשתמש בחסינות כדי להימנע מכתב אישום. הוא התחמק באלגנטיות מתשובה והודיע שזה לא רלוונטי, כי "לא יוגשו נגדי כתבי אישום"



סיבה משמעותית נוספת למוטיבציה המתגברת של נתניהו להקדים את הבחירות היא מינויי הרמטכ"ל והמפכ"ל שעל הפרק. אם נתניהו יכריז בשבוע הבא, או עוד שבועיים, על הקדמת הבחירות, הוא יוכל להודיע באותה הזדמנות שלאור המצב, יידחו המינויים הללו עד אחרי הרכבת הממשלה הבאה. זאת, אף שעל פי חוות דעת משפטיות ממשלת מעבר יכולה למנות רמטכ"ל ומפכ"ל. הרמטכ"ל גדי איזנקוט יתבקש להאריך את כהונתו בחצי שנה, והשר גלעד ארדן יתבקש למנות מ"מ מפכ"ל בנוסח בנצי סאו מהפעם הקודמת (כי רוני אלשיך יגורש בשנייה שבה תפקע כהונתו).



נקמה עסיסית ומהבילה. נתניהו וכחלון במסיבת העיתונאים, צילום: מרק ישראל סלם
נקמה עסיסית ומהבילה. נתניהו וכחלון במסיבת העיתונאים, צילום: מרק ישראל סלם



מה זה ייתן לנתניהו? עולם ומלואו. הוא יחזור מהבחירות עם יותר מ־30 מנדטים וייתן את התיק לביטחון הפנים רק לזה שיתחייב בפניו שהוא (ביבי) יכתיב את זהות המפכ"ל הבא, ואותו דבר בדיוק בעניין שר הביטחון והרמטכ"ל. זו התוכנית. אני לא לגמרי משוכנע שארדן יזרום איתה ועוד פחות יודע אם אביגדור ליברמן, המסוכן פי כמה מארדן, ישתף פעולה. אבל נתניהו הנוכחי הוא אחד שלא ממש מתעניין בשיתופי פעולה. שיכרון הכוח שלו הגיע לשיא של כל הזמנים, שיישבר בוודאי בשבוע הבא.



חוצמזה, שעם האוכל בא התיאבון, וביבי רוצה עכשיו רמטכ"ל משפחתי, מפכ"ל משפחתי ויועץ משפטי משפחתי. גם מבקר מדינה ופרקליט מדינה ונציב שירות מדינה, אם אפשר. הוא שכח שהמפכ"ל הנוכחי היה גם, בתורו, משפחתי. וגם היועץ המשפחתי, כלומר המשפטי. וגם מבקר המדינה. משהו קורה לכל בני הדודים האלה בדרכם לתפקיד. משהו משתבש בדרך. כמה חבל שנתניהו לא לומד לקח.



הטור המלא של בן כספית ב"מעריב סופהשבוע".