אפשר לומר שבחירות אמצע הקדנציה יהוו רפרנדום, כלומר משאל עם, על התפקוד של הנשיא דונלד טראמפ, ובמובן זה הן הרבה יותר מבחירות מקומיות של סנטורים או של אנשי קונגרס. הנשיא רואה זאת כך, ולראיה את החודש האחרון הוא העביר באין ספור עצרות תמיכה במועמדים רפובליקנים ברחבי ארה"ב באומרו לבוחרים שלמעשה הם מצביעים עבורו כי הוא על הטיקט.
 
התוצאות של הבחירות הללו יעידו על מידת האמון של הציבור הרפובליקני בטראמפ, ותהיה להן השפעה עצומה בתוך ארה"ב ומחוצה לה. במידה והדמוקרטים יצליחו להשיג רוב בבית הנבחרים, תהיה להם שליטה בוועדות שונות בקונגרס, והם יוכלו להפוך את חייו של טראמפ לגיהנום. הם יוכלו, למשל, לדרוש לבצע חקירה יסודית על הקשרים שלו, כביכול, עם רוסיה ועל ההשפעה הרוסית על הבחירות לנשיאות או לדרוש חקירה על ההטבות שמקבלות מדינות המשקיעות בעסקים שלו.
 
הבחירות הללו חשובות כמו הבחירות לנשיאות, והן תשפענה לא רק על ארה"ב אלא על כל העולם. אם הדמוקרטים לא יזכו לרוב בבית הנבחרים, יוכל טראמפ להמשיך להוציא לפועל את המדיניות שלו בנושאים פנימיים כמו הגבלות על הגירה ועל זכויות נשים, כגון הזכות להפלות. הוא גם יוכל להמשיך ליצור סדר עולמי חדש שבו אמריקה היא כבר לא השוטר הטוב בעולם אלא מדינה בעלת אינטרסים עסקיים הגובה תשלום עבור ההגנה שהא מספקת.

מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'רלס שומר. צילום: רויטרס
מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'רלס שומר. צילום: רויטרס

 

מבחינה היסטורית, המפלגה שנמצאת בשלטון, זו שאליה שייך הנשיא, נוטה לרוב להפסיד בבחירות אמצע הקדנציה. עם זאת, ראוי לזכור כי כבר ראינו שחוקי המשחק הרגילים של הפוליטיקה האמריקאית לא חלים על טראמפ. די אם נזכור כיצד, בניגוד לתחזיות העבר, הביס את כל המועמדים האחרים של המפלגה הרפובליקנית, ייצג אותה בבחירות לנשיאות - ולאחר מכן גם ניצח את הילרי קלינטון. מעניין יהיה לראות אם גם בבחירות אמצע הקדנציה יצליח טראמפ לנצח במשחק וליצור תקדים היסטורי חדש, ומה תהיינה ההשלכות שלהן בארה"ב ומחוצה לה.
 
הכותבת מרצה במרכז לייפר ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטה העברית בירושלים