האם ההרתעה עובדת? כולם יודעים שהתשובה היא כן. עובדת. ההרתעה של חמאס. ישראל מורתעת בשלוש דרכים: מפני חמאס, מפני העולם ומפני עצמנו.



הפראות של הימים האחרונים חרגה מכל רף קודם. 460 הטילים, מספר שאפילו בסרטי אפוקליפסה התסריטאי לא מעז להציע, ההרוגים הישראלים, כל אלה הם קריאה אחרונה להתעורר ולהבין את המציאות. כאשר האש תירגע מעט עלינו לחשב את הצעדים שאחרי. עלינו לשנות כיוון ולהשתחרר מן הגורמים המרתיעים אותנו, אם אנחנו חפצים בימים טובים בעתיד. 
 
מטרת חמאס הייתה להרתיע את ישראל, והוא השיג אותה. באשמתנו. קשה לנו להבין היגיון מהסוג שמפעיל את חמאס, ועל פיו פועלים ארגוני האלימות הפלסטיניים לסוגיהם, אבל זה היגיון שיש לו חוקים משלו. 
 

לכאורה, אין לחמאס, ארגון טרור חלש הפועל מתוך כלכלה עלובה, סיכוי להתמודד עם כוח כמו ישראל. ישראל יכלה למחוק את עזה מן המפה. את זה חמאס יודע. אבל בניגוד להיגיון כמו שלנו - זה לא אכפת לו. 
 
להפתעת כל אדם הגיוני, ההיגיון של חמאס פועל אחרת, ולהפתעת כולם, הוא פועל. נכון, ישראל יכולה למחוץ את חמאס, היורה טילים על אזרחיה, אבל היא לא עושה ולא תעשה את זה. 
 
המשוואה שחמאס הגיע אליה, ובעזרתה הוא מרתיע את ישראל, היא "אנחנו חותרים להשמדתכם, נעשה הכל לשם כך, ואתם תבליגו. יותר מזה – אתם תספקו לנו את הדרוש לנו כדי לעשות זאת".
 
העליתי בפייסבוק פוסט: "אדם עם היגיון לא ישראלי יכול לחשוב שאנחנו רואים דבר כזה: מחבלי חמאס קיבלו משכורות בסך 15 מיליון דולר, ואז אמרו להם: 'נו, קיבלתם כסף, אז קדימה, תפסיקו להתבטל ותתחילו לירות'".
 
בין הטוקבקים היה גם: "מט"ח תמורת מטח". זה נשמע אבסורד מצחיק לאוזן ישראלית, אבל נשמע נכון וקיים לאוזן חמאסניקית. 
 
הגענו למצב הזה בזכות ההתנתקות. ההיגיון של הישראלים עבד ככה: נצא מהשטחים, ואז לא יהיו לפלסטינים קשיים הנובעים מן הכיבוש, וכך הם יוכלו לחיות ברמת חיים גבוהה. 
 
יצאנו, והפלסטינים הצביעו עבור חמאס, כי הוא הבטיח להפעיל אלימות נגד ישראל בלי קשר לשטחים שהיא מוסרת וגם אם הטרור יוריד את רמת החיים. מתברר שהמסקנות שלהם לא עובדות לפי ההיגיון שלנו. 
 
בעצם, הם בוודאי תמהים על ההיגיון שלנו. הרי הם אמרו שגם אם נצא מהשטחים ונעניק להם מדינה, מט"ח ועוד ועוד, הם לא יחדלו מן השאיפה חסרת הסיכוי להשמיד אותנו. הם לא יחדלו, כי על פי ההיגיון שלהם יש לה סיכוי. 
 
הישראלים חייבים עכשיו לעצור ולהפסיק להישען על חוקי ההיגיון הישן, כגון שיפור רמת החיים בעזה כדי שיהיה להם מה להפסיד. עלינו לנסות להבין: לחמאס, וגם לתושבי עזה שבחרו בו, לא אכפת כלל להפסיד את רמת החיים. 
 
אתמול בערב, כאשר ביישובי עוטף ההתנתקות כולם ספרו את השניות מן הממ"ד, בתל אביב זהרו האורות סביב אוהלי פאר ומותגים של המרוץ הלילי. 
זה ההיגיון העקום שלפיו חיינו עד כה. חשבנו שלחיות טוב זו המטרה של כל אדם, וכנראה גם שלהם. קשה מאוד להיחלץ מהיגיון כזה, כי כדי לעמוד מול המציאות, תוך ההבנה מה היא מחייבת, עלינו לוותר על הרבה מאוד דברים, בהם על ההיגיון ההגיוני שלנו ועל הפחדים מחמאס, מהעולם ומעצמנו.