ממשלת ישראל אחראית לסבב האש בעזה בגלל שתי סיבות: האסטרטגית היא הזנחת הטיפול ברצועה, והטקטית היא אישור חסר אחריות למבצע חדירה שיש בו פוטנציאל הסתבכות דווקא במהלך תהליך הסדרה.

אנו רגילים לחשוב שמלחמות פורצות בגלל אידיאולוגיות או אינטרסים כלכליים או כוחניים. הסיבוב האחרון נולד בגלל קטטות בחירות בקבינט. סדר האירועים: בשבוע האחרון החריפו הקרבות בקבינט בין בנט לליברמן ונתניהו עקב חדירת פלסטיני לנתיב העשרה ותמונות החממה השרופה. כללי המשחק בהסדרה אומרים שהממשלה תכיל את האירוע אם אין הרוגים ללא תגובה של ממש. חוסר התגובה של ראש הממשלה ושר הביטחון אחרי החדירה שימשו חומרי תעמולה אפקטיביים עבור מתנגדיהם; בנט בקואליציה, ולפיד וגבאי באופוזיציה. ועדיין נראה היה שנתניהו וליברמן נותנים צ’אנס למאמץ המצרי והקטארי להסדרה.
ואז הגיע האישור של השניים להפעלת החוליה שחדרה באזור חאן יונס. האישור נועד להוכיח כי ידנו הארוכה תשיגנו ושאר איומים. צה”ל טוען שהמטרה הייתה מוצר מודיעיני שובר שוויון. נניח. הבעיה: בפעולה מעין זו תמיד לוקחים בחשבון אפשרות של תקלה. דווקא הפעם, במהלך המאמץ להגיע להסדרה, עקב אותם לחצים פוליטיים לקראת בחירות, החליטו ראש הממשלה (אישר מפריז) וליברמן להמר שהפעולה תעבור בשקט, והשאר היסטריה בתקווה שלא תהפוך לעוד היסטוריה עגומה. זה היה הימור פרוע וחסר אחריות.

צה”ל טוען שמדובר במבצע שקט שרבים כמוהו. נניח. הודעה כזו נועדה להרגיע את העולם, בייחוד המדינות המעורבות בהסדרה כמו מצרים וקטאר, שישראל לא התכוונה לפרובוקציה. אלא שיש כאן בעיה: ישראל של נתניהו ושות’ מתמחה בפרובוקציות מעין אלו בדיוק כאשר מסתמנת רגיעה. אחרי שחרור גלעד שליט ב־2011 החל אחמד ג’עברי, האיש שחתם על שחרורו, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, להיות מעורב במגעים לקראת רגיעה בין ישראל לחמאס. ב־2012 הוא חוסל במבצע שנוהל על ידי נדב ארגמן, כיום ראש השב”כ, ויואב גלנט, אז אלוף פיקוד דרום. החיסול הצית את מבצע עמוד ענן.
אני לא חושב שנתניהו וליברמן שיגרו את חוליית החדירה לעזה מתוך חשיבה אסטרטגית מזימתית (להצית מבצע גדול), אלא כרגיל, אצל קטני היגיון כמותם, זו הייתה גחמה פוליטית בגלל הלחץ “לעשות משהו”. כל אדם סביר מבין שיש לפעולה הזו פוטנציאל שיבוש, ומי שאישר אותה לקח על עצמו הימור חסר אחריות. לא רק בגלל אפשרות הפגיעה בחיילים – אלה לא אשמים בכלום ותפקידם למות למען המולדת. הטמטום הוא לשגר אותם במהלך ההסדרה ובהתעלמות מפוטנציאל שיבוש. דבר אחד ברור: הממשלה לא תכננה, לא יזמה ולא העריכה, אלא נגררה, נכון לכתיבת שורות אלה, על ידי חמאס למלחמה. כל השאר ספינים וצל”שים.