הראשון בסידור: עצה ידידותית לאלה שמתכננים להגיע לכנסת ישראל בימים אלה: אם פגשתם ח"כ במסדרון, אל נא תתפתו לפתוח את שיחתכם ב"מה העניינים? נו, מתי סוף־סוף תהיה לנו ממשלה?". לא כדאי, לא מומלץ. בלאו הכי אין להם תשובה לתת לכם, ואתם סתם תקלקלו להם את מצב הרוח. לאף אחד במערכת הפוליטית אין מושג לאן מוביל המצב הקיים. לגבי הח"כים, הם יודעים בוודאות רק דבר אחד: הם לא רוצים שיהיו כאן עוד בחירות. רוחות הרפאים של מספרי 33, 34 ו־35 מסיעת הליכוד בכנסת ה־21 עוד מסתובבות באזור קומת הממשלה וזורעות חרדה בקרב הח"כים החדשים - כך אומרת השמועה. "אסור לתת לזה לקרות", אמר לי השבוע בהתלהבות אחד מחברי הכנסת הטריים, "אני בדיוק הכנתי את הצעות החוק הראשונות שלי!".
 
חבריו של אותו ח"כ צעיר נראים מתלהבים פחות, הרבה פחות, מהעיסוק הפרלמנטרי. "אין עבודה, אין קואליציה, אין ממשלה, אין מה לקדם ואין גם איך", נאנח אחד מהוותיקים, "והכי גרוע - הפתרון לפלונטר לא נראה באופק, אלא אם יקרה לנו נס ברמה תנ"כית, סוג של קריעת ים סוף".
 
דרעי הגיע בלי הכלה

מי שניסה השבוע לספק את פתרון הקסם היה יו"ר ש"ס, אריה דרעי. כבר תקופה נחשב דרעי לאיש סודו ועצתו של בנימין נתניהו. מי שנוכח בישיבות הממשלה יודע לספר כי מדי פעם רה"מ פונה לשר הפנים שלו במשפט: "בואו נשמע את דרעי, מה הוא חושב". הפעם דרעי חשב על פתרון יצירתי והצליח להפתיע. זה קרה ביום שני בלשכת רה"מ בכנסת, בפגישה השגרתית לצורך תחזוקת הגוש של ראשי הימין. אחרי הפתיח המסורתי על חשיבות האיחוד בימין, פנה דרעי לנתניהו ואמר: "חייבים לעצור את ההליכה לעוד סבב בחירות, בואו נחסוך את הצרה הזאת מעם ישראל. נעביר הוראת שעה על סמך הכנסת הנוכחית ופנקס הבוחרים הקיים. נקיים בחירות ישירות - נתניהו מול גנץ. נתניהו ינצח, וכאשר אתה ראש הממשלה הנבחר, הקואליציה גם תבוא".

אריה דרעי. צילום: מרק ישראל סלם

 
חלק מהנוכחים שתקו בניסיון לעכל את הרעיון ולהבין: האם מדובר ביוזמה אותנטית או שמא בבלון ניסוי של נתניהו. כמה מראשי הגוש הביעו תמיכה מיידית ברעיון של בחירות ישירות. רק ראש הממשלה נראה מופתע ואפילו מבוהל. "אתה מביא את החופה עוד לפני שהבאת את הכלה", הוא השיב לדרעי - ובזה הסתיים הדיון. ראשי יהדות התורה מיהרו לקבור את יוזמת דרעי, ולמחרת אמרו: "מדובר ברעיון יפה, אך לא מציאותי ולא ישים. הרי כדי ליישמו, צריך קודם לחתום על הסכמים קואליציוניים שיבטיחו לנתניהו את הקואליציה אם וכאשר ייבחר לראשות הממשלה באופן ישיר. זה לא יקרה, ולכן אין טעם לקדם את היוזמה". 
 
גורמים בסביבתו של נתניהו אומרים שאומנם הוא לא תמך ברעיון של דרעי, אבל גם לא ויתר עליו סופית. נכון יותר, לעת עתה הניח בבוידם. מעבר לתשובה שסיפקו ראשי יהדות התורה לשאלה למה בחירה ישירה היא לא פתרון מציאותי, קיים גם פן תדמיתי חשוב. אסור לנתניהו להצטייר כמי שמוביל לבחירות - לא משנה באיזה פורמט הן יתקיימו. זאת ועוד, לפי הסקר שפורסם למחרת על ידי חברת החדשות, הניצחון בבחירות ישירות מול גנץ הוא לא בדיוק עובדה מוגמרת. 40% מהנסקרים היו מוכנים לבחור בנתניהו. זאת לעומת 36% שהיו מעדיפים את גנץ. אלא שמופיעים שם עוד 24% שעדיין יושבים על הגדר. מי אמר שברגע האמת הם יירדו מהגדר ויתייצבו לצדו של נתניהו? 
 
בליכוד מעריכים כי נתניהו מוכן להסכים לרשימה לא מבוטלת של ויתורים כדי להגיע לקואליציה ולא לבחירות. הדבר העיקרי שעליו הוא לא יתפשר ולו במקצת הוא המקום הראשון ברוטציה. חשוב לנתניהו ואף קריטי מבחינתו להיות ראש הממשלה גם בזמן הפרסום של החלטת היועמ"ש בתיקיו, וגם כשייגש למשפט, אם וכאשר התסריט של כתב האישום וההעמדה לדין יתממש. בתסריט הזה נחוץ לנתניהו להיות "כבוד ראש ממשלת ישראל" ולא "האזרח נתניהו". זה מספיק כדי להבין שצוות המו"מ הליכודי לעולם לא יתפשר על מתווה הנשיא.
 
בנט אפילו לא שקל
בכחול לבן לא מוכנים לוותר על הדרישה מנתניהו לוותר על הגוש או על הבכורה ברוטציה. אבל נתניהו לא רק שלא מוכן לוותר על הגוש, הוא גם משקיע מאמצים בלתי פוסקים כדי לתחזקו. לא מוותרים על גלגל הצלה בים סוער. במסגרת התחזוקה השגרתית, באותו יום שני בכנסת, ביקש רה"מ מנפתלי בנט להתעכב בלשכה כמה דקות אחרי שראשי הגוש עזבו. בנט ושקד מהווים בעיני נתניהו חוליה חלשה בין חברי הגוש: הרי הוא פיטר אותם במו ידיו ומאז לא מפסיק לחשוש מנקמה מצדם. בנט נאות להישאר לשיחה בארבע עיניים, כשהוא יודע פחות או יותר סביב איזה נושא תיסוב השיחה. השמועות התגלגלו כבר כמה ימים ודיברו על כך שנתניהו שוקל להציע לבנט את התיק הנכסף, אותו התיק שהוא הבטיח לו עוד ב־2015 - תיק הביטחון. מקורבי נתניהו רמזו כי "הוא שוקל את זה בכובד ראש, והרעיון הזה מתקדם".

איילת שקד, נפתלי בנט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 
ייתכן שנתניהו אכן שקל את זה ברצינות. עובדה שנשלח בלון הניסוי כדי לראות איך יגיבו בליכוד. התגובה אכן לא התעכבה והיא הייתה צפויה. השר יואב גלנט, שמזמן מכוון למשרד בקריה, זעם ואמר בראיונות ש"זה לא יקרה. בנט לא יהיה שר הביטחון". היו גורמים נוספים שהעבירו מסר דומה, ונתניהו שינה תוכנית - במקום תיק ביטחון אחד גדול, הוצעה לבסוף לבנט חבילה: "תיק אזרחי לבחירה + חברות בקבינט המדיני־ביטחוני + שריון עתידי בליכוד". בנט לא היסס וסירב להצעה. את תיק הביטחון הכבד אפשר היה לקבל גם במסגרת של ממשלת מעבר. את מה שהוצע לו במקומו אין טעם לשקול. לא, כבוד ראש הממשלה, תודה.
 
כאן ליברמן והרי החדשות
העיניים בשני קצות המערכת עדיין נשואות לאביגדור ליברמן. אומנם בכחול לבן קיימת מודעות לכך שסיכוייהם לכניסתה של ישראל ביתנו לממשלת מיעוט הם קלושים, אך המו"מ הקואליציוני נמשך. השבוע הוא אפילו התקדם להסכמה על קווי היסוד בין שתי המפלגות. "מכינים חומר. אם יקרה לנו נס ונגיע לשלב של הרכבת הקואליציה, הכל יהיה כבר מוכן ומה שיישאר זה רק לחתום על ההסכם הקואליציוני", הסבירו אנשי ישראל ביתנו.
 
בליכוד אומרים מצדם כי הם עדיין לא ויתרו על האפשרות של הצטרפות ישראל ביתנו לקואליציית הימין–חרדים. מחד, אם יצטרף ליברמן לגפני, לליצמן ולדרעי, הוא ישרוף את עצמו בעיני אותם הבוחרים שהעניקו לו את קולותיהם ב־17 בספטמבר רק על סמך הרטוריקה החילונית שלו. מאידך, אם יצטרף ותקום ממשלה, זה ימנע בחירות מיידיות. החרדים ייתנו לישראל ביתנו תמונת ניצחון, ליברמן יקבל חבילה עשירה של תיקים וארגז כלים גדול כדי להוכיח שלא לשווא הוא נתן לקואליציה הזאת לקום. אם כן, לך תדע מתי יתקיימו הבחירות לכנסת ה־23. עד אז הכל יכול להשתנות, והזמן יפעל לטובת ישראל ביתנו.
 
בליכוד מעריכים, ובישראל ביתנו מתכנסים. במהלך כל השבוע כינס ליברמן קבוצות־קבוצות של אנשיו בדרגות ובמעמדים שונים כדי לשמוע יותר ולדבר פחות. בחירות / ממשלת מיעוט / ממשלת ימין צרה? הוא יסיים את הסבב הזה הערב, ואז יישאר לבד עם עצמו ועם החלטתו. ככל הנראה, נשמע ממנו חדשות עוד במוצאי שבת.