המרחק להסלמה רחבה דק כחוט השערה: מהרחבת מעגל האלימות ועד להפסקת אש שתגיע במפתיע כפי שקרה בסבבי ההסלמה הקודמים – ליל אמש סומן כמשמעותי להתפתחויות ברצועת עזה. זאת כאשר מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, אמור כבר היה להגיע למצרים לפגישות עם המתווכים המצרים המפעילים לחץ כבד על מנת להגיע לרגיעה מיידית. מדובר בתרחיש מוכר שחוזר על עצמו כמעט בכל סבב הסלמה בדרום, כאשר המרחק בין הסלמה נוספת לרגיעה דק כחוט השערה. 
 
ההערכה מצד גורמים בכירים בישראל היא שככל שסבב ההסלמה יימשך, כך גם גדל הסיכוי שחמאס ייגרר לתוך הלחימה - ומכאן המרחק להסלמה רחבה הרבה הוא כבר קצר הרבה יותר. מבחינת ישראל הסיפור הוא פשוט – לעצור את ההסלמה וכמה שיותר מהר. המשוואה ברורה: אם ייפסק הירי מהרצועה, ישראל תעצור את התקיפות ברצועה. 
 
מרבית הירי אתמול לעבר ישראל כוון לעוטף עזה ולא ליישובים וערים רחוקות יותר. הג'יהאד האסלאמי, ללא הגב של חמאס, מנהל כעת משמעת קפדנית בכל הקשור לחיסכון ברקטות ארוכות הטווח שלו. הוא אומנם ירה גם אתמול מספר גדול של רקטות לעבר ישראל, אבל היכולת המבצעית שלו בהיקפי הירי, בדיוק ובתזמוני המטחים - פחותה משמעותית מזו של חמאס. צה"ל, שבסבב ההסלמה הזה מפגין שיפור ביכולת לפגוע בחוליות שיוצאות לבצע ירי לעבר ישראל, פגע רק אתמול בלפחות חמש חוליות כאלה.

הסלמה בדרום. צילום: רויטרס

 

הסיבה לשיפור ביכולת סגירת מעגלי האש באוגדת עזה אינה נעוצה רק בכך שהג'יהאד האסלאמי הוא ארגון טרור בעל יכולות פחותות מאלה של חמאס. לראיה, גם בסבבי ההסלמה הקודמים כמעט לא הצליח צה"ל לפגוע במערכי הירי של ארגוני טרור קטנים וחלשים אף יותר. 
 
הסיבה לשיפור קשורה להקצאת משאבים ולסדרי עדיפויות ב"חופת האש" - כפי שמכונה תא התקיפה של אוגדת עזה. צה"ל חזר להשקיע בתא הזה בשנה האחרונה, כי אין קיצורי דרך: על מנת להגיע להישגים ולפגוע בחוליות הירי, יש צורך במחקר מודיעיני עמוק, בניתוח שטח, בהבנת המבנה הפיקודי של מערכי הרקטות, במידע על מיקום המחסנים ובעוד נתונים רבים. מדובר בעבודה של חודשים, שבאה לידי ביטוי ביכולת לסגור מעגלים בזמן אמת תוך שניות. 
 
אם בשנה וחצי האחרונות מי שיצא לירות רקטות לעבר ישראל חש תחושה מסוימת של חסינות, בסבב הזה יש שינוי, וזה נתון חשוב. עם זאת, צריך לזכור, בצניעות הנדרשת עם סימני האזהרה הנדרשים, שהמבחן האמיתי הוא מול חמאס, בעל היכולות הגבוהות יותר. באפקטיביות הגבוהה יותר של תאי התקיפה השונים טמון גם חלק מהתשובה לשאלה מדוע בסבב ההסלמה הזה מספר המחבלים ההרוגים גבוה משמעותית מאשר בסבבים הקודמים. מדובר בשיפור הרמה המקצועית ובמשאבים, ולא בשינוי במדיניות הפעלת האש של צה"ל ובמגבלות הפרקליטות הצבאית. 
 
גם לעובדה שישראל היא זו שיזמה את פתיחת סבב ההסלמה הזה יש משמעות בתוצאות המבצעיות בשטח. לצה"ל היה את הזמן להיערך ולהתכונן, והצד השני הופתע. לפיכך, את ההישג המבצעי שלו עשוי הג'יהאד לשאוף להשיג גם בניצול טעויות בהגנה ובניסיון לבצע פיגועים גם באזור הגדר, ולאור זאת תוגברה ההגנה באוגדת עזה.
 
בסיכום יומיים של לחימה, נראה שבשלב הזה לצה"ל הישגים מבצעיים טובים יותר מאשר הסבבים הקודמים, אבל עדיין מוקדם לסכם. בכל מקרה, מדובר בהישגים ברמה הטקטית בלבד. עד לשינוי המציאות הביטחונית בעוטף עזה המרחק גדול מאוד, ובזה כנראה תידרש לטפל כבר הממשלה הבאה – וגם לקבל החלטות משמעותית יותר כיצד להתנהל מול ארגוני הטרור ברצועת עזה.