לאחר הירי לעבר באר שבע, במערכת הביטחון העריכו כי הנהגת חמאס לא ידעה ולא אישרה. כאשר אמירה כזו מתפרסמת, משמעותה היא להגיד שישראל אינה מעוניינת בהסלמה נוספת בדרום. מטרתן של הערכות מסוג זה היא להסביר לציבור את תגובת ישראל המאופקת והרבה פחות את מה שקורה בצד השני.


ישראל אולי סגרה את סבב ההסלמה האחרון לאחר 48 שעות, בהפסקת אש שלכאורה נכנסה לתוקפה, אבל בשטח המציאות אחרת לחלוטין. מאז הוכרזה הפסקת האש, נדמה שכל הצדדים נמצאים במרחב הבלימה, קרובים מאוד להמשך הלחימה. סבב הלחימה האחרון לא באמת הסתיים, והוא יכול להתחדש תוך זמן קצר ביותר.



לבהא אבו אל־עטא, שחוסל בידי ישראל, ייחסו במערכת הביטחון כוונות להוציא אל הפועל פיגועים בטווח הזמן המיידי, אבל יותר מכך חיסולו הוסבר בכך שהוא איים על הסיכוי להגיע ליציבות והסדרה ברצועת עזה.



אבו אל־עטא שאף להוביל את עזה לעימות מול ישראל. את מה שלא הצליח להשיג בחייו אולי יצליח להשיג במותו. בכל אופן, בישראל מיהרו מדי,כשסיכמו בשביעות רצון את העובדה שחמאס לא נכנס לסבב ההסלמה האחרון מול ישראל ונשאר בצד, מה שאפשר לעצור את הלחימה לאחר יומיים בלבד. בעקבות סבב הלחימה האחרון, עזה רותחת, וכמו תמיד, שחרור שסתומי הלחץ עלול להיות מכוון אלינו. בישראל העריכו שלחיסולו של אל־עטא תהיה השפעה מייצבת, אבל יכול להיות שהוא יאיץ דווקא הסלמה ולא הסדרה. במהלך הלחימה האחרונה, ישראל הסירה את האחריות מחמאס ועכשיו כמובן דורשת אותה חזרה.



הלווייתו של בהאא אבו אל-עטא. צילום: מג'די פתחי, TPS
הלווייתו של בהאא אבו אל-עטא. צילום: מג'די פתחי, TPS



גם אם הנהגת הארגון התנגדה לירי לבאר שבע, אבל זה פחות חשוב כרגע, כי אם בתוך החמאס מתחילים בעיות וסדקים פנימיים, שאר ארגוני הטרור מבינים את המסר, והירי לעבר ישראל עשוי להימשך גם בימים הקרובים. לסבב הלחימה האחרון לא תישאר הרבה משמעות, אם מצומת הדרכים הזה ישראל לא תהיה זו שתנתב את קצב העניינים.



אם ישראל חוזרת בדיוק לאותה מדיניות תגובה שבה נהגה, ומסבירה לעצמה שהירי לא בוצע באישור הנהגת חמאס ועוברת לסדר היום, אז הרבה לא השתנה כאן והסבב הבא קרוב במיוחד, גם בלי בהא אבו אל־עטא.