עסק ביש הקורונה. כמו שזה נראה כיום, במוקדם או במאוחר היא תגיע לכולנו. החלשים בריאותית וכלכלית ייפגעו ראשונים, וההשלכות ישפיעו על העולם כולו. רע מאוד בטווח הקצר למיליארדי בני אדם, אך סיכוי לא רע שזו תהיה עכבה לטובה. מעין דיאטת רצח שאמורה להשפיע על חברה אנושית שמידרדרת כיום למלחמות דת ולקפיטליזם חזירי. חברה שהשמינה במקומות הלא נכונים תרזה. רזה זה בריא - לא? (אופס! סליחה מי טו ומי אני שאשפוט).

אנחנו יודעים איך מצבי סוף העולם עובדים על בני אדם: אתה רואה את המוות מול העיניים, כל חייך ויקיריך חולפים באבחה, ובהזדמנות הזו אתה גם מתחרט על כך שהפסקת לרוץ ולא הפסקת לעשן. אם הצלחת לצאת מהבור וצלקת הטראומה עובדת בכיוון הנכון, אזי אולי תתחיל לרוץ ותפסיק לעשן.

כך אמור (הדגש על אמור) הנגיף להשפיע על האנושות כולה: לאתחל משנה אנושית וחברתית בכיוון הנכון. אני לא ממליץ על הקורונה על תקן מלתוס של שנות האלפיים, אבל ירידה ברמת החיים עוד לא הרגה אף אחד. הקורונה, העוני, הבערות והמלחמות הורגים מיליונים. מקטרים על "הפסקת החיים" בגלל ההסגר? גם תרבות, אומנות, ספורט או תיירות יכולים לחכות.

במקום ללכת לאצטדיון עדיף לרוץ ובמקום ללכת לתיאטרון עדיף להסתכל לחיים בעיניים ולא באמצעים אומנותיים. האינטרנט אמור לפצות על מחסור בחוויות אומנותיות או תיירותיות ויהפוך לתזרים מידע, רצוי אמיתי כמובן. אגב גלובליזם, סגירת מפעלים והגבלת עסקים ותחבורה הובילו בחודש האחרון לירידה החדה ביותר בפליטת פחמן זה שנים.

ואולי מידע פלוס חשבון נפש יביאו לתובנות חדשות בשאלה כיצד העולם צריך להתנהל: למשל, במקום קפיטליזם, שבאורח טבעי הופך לחזירי, לחזור לסוציאליזם, שבאופן טבעי הופך להיות שוויוני. כולל מערכת בריאות לאומית, שמשרתת כל אדם באשר הוא אדם. "יש ביקוש עצום של עשירים מאוד ששאלו אם הם יכולים לשלם עבור בדיקות פרטיות", סיפר בעל מרפאה פרטית, "אלא ששירות הבריאות הלאומי (הבריטי) דרש ביצוע כל הבדיקות באופן מרוכז". נשיא צרפת עמנואל מקרון כבר קרא להלאמה של מערכות הבריאות.

וירוס הקורונה לא מבדיל בין יהודי וערבי. וירוס הגזענות והפער הכלכלי כן. ברגע שתברר שקומץ עשירים מצליח להתגבר על מצבי מצוקה גלובליים ומרבית האנושות נשארת בצד, זו סיבה טובה למהפכה נגד ממשלות ומנהיגים שמנציחים את המצב הזה.

זה לא קרה במחירי הטיפול באיידס באפריקה. הקפיטליזם בחוץ והשחיתות בפנים היו חזקים מכמה מאות אלפי שחורים שנידונו למוות. מקרה המבחן לשינוי תודעתי חברתי ופוליטי הוא דווקא ארצות הברית, שם המודעות לפערים גדולה יותר. לא סתם ברני סנדרס הוא האיש והמועמד של מתנגדי הקפיטליזם, הן של טראמפ והן של קלינטון. לא סתם יש יותר שחורים ולטינים בבתי הנבחרים. זה לא אומר מהפכה מחר. כרגע הם עוסקים בתעתועי טראמפ, שהתעקש תחילה לראות בקורונה מעין שפעת, ודובריו כמו שון האניטי בפוקס ניוז הדהדו אותו, עד שנכנע השבוע והודיע כי הבדיקות שמנעו ממיליונים להיבדק יהיו חינמיות.

טראמפ בנאום לאומה מהבית הלבן (צילום: רויטרס)
טראמפ בנאום לאומה מהבית הלבן (צילום: רויטרס)

כל זמן שהאלפיונים יכולים להתבצר במתחמי הנוחות שלהם ולגדר בעתות מצוקה כללית אורח חיים בטוח יותר - הקפיטליזם המעוגן בחוק שמר עליהם. ברגע שמספרי ההידבקות והתמותה ימריאו, ח"ו, תמריא גם הדרישה התקיפה עד אלימה להלאמה של מערכת הבריאות.

גלובליזם הומני

החיסון לקורונה עדיין לא נמצא, הפיתוח בדרך, אבל כבר ברור מי יהיו הראשונים ליהנות ממנו. מזכיר הבריאות האמריקאי אלכס אזר סירב להתחייב למחיר החיסון. "אנחנו לא יכולים לשלוט במחיר הזה", אמר. ברגע שבו מסה קריטית של אזרחים שאינם יכולים להרשות לעצמם אמצעים מצילי חיים כמו ל"אחיהם" למדינה, לשכונה או לעיר - זאת תהיה מלחמת האחים המוצדקת ביותר מאז מהפכת אוקטובר הקומוניסטית נגד שלטון הצאר הרוסי. גם אם המהפכה ההיא הפכה למפלצת סטליניסטית שהולידה שיבוט פוטיני. לכאורה הומני יותר ומותאם לימינו.

התשובה אמורה להיות גלובליזם הומני. כלומר גרסה מותאמת של סוציאליזם. ברור שגם מאבק אמיתי על שינוי האקלים מחייב שת"פ בינלאומי וויתור על אינטרסים לאומיים וכלכליים, וגם על מלחמות מיותרות מול אפוקליפסה ודאית. כיום, במאבק נגד הקורונה רק החלק הרפואי העוסק בחילופי מידע מדעי משתף פעולה, בעוד פוליטיקאים כמו טראמפ ונתניהו עוסקים בעצמם. אני מניח שעוד יבורר עד כמה ניזוקה "השטחת העקומה" בישראל משום שנתניהו גרר רגליים אחרי טראמפ, מכחיש הקורונה (לשעבר) הגדול בעולם בימים הקריטיים. נציגי מערכת הבריאות בישראל שהיו שותפים לדיונים דיברו במפורש על "פוליטיזציה" בימים הראשונים.

בינתיים זמן פרופורציות מקומיות: לפתע מסתבר שלא ממש דחוף לנו להפציץ בסוריה, בלבנון ובעזה. לפתע מסתבר שהאינטרס הקיומי שלנו הוא לפעול יחד עם הרשות וחמאס כדי למנוע את התפשטות הנגיף. שהקריאות למנות את אחמד טיבי לשר הבריאות צוברות תאוצה רשתית. הבעיה: יש סכנה שבעקבות הטראומה, בייחוד בחברות פרימיטיביות, יופנו המשאבים האנושיים והתקציביים לפתרונות "רוחניים" או דתיים. דבר אחד בטוח בעניין הקורונה: אם עברנו את פרעה, דבר, שחין, שפעת ספרדית, ימין לאומני דתי קנאי ושאר מרעין בישין - הקורונה היא לא האחרונה בתור, וכדאי להתכונן לאורח הלא קרוא הבא.

סטיבן פריי, קומיקאי בריטי ואיש רוח (יש חיות כאלה), הוא מאלה שמנסים לארגן לעת הזו ברית גלובלית של נימוסי שולחן. הוא הריץ ברשת תחינה עם פאנץ' ליין: "עד שהדבר הזה יעבור, כולנו צריכים להיות חברותיים ואדיבים יותר זה לזה - הבנתם? לקבור את החרבות, לשכוח משקעי נקם, לחייך לזרים. כשתגיע שעתה של השריקה לסיום, נוכל לחזור להיות מנוולים - מסכימים?". כצפוי, כולם הסכימו. השאלה היא מה מפריע לאנשים להיות גם בני אדם, והתשובה היא בני אדם.

[email protected]