רצף האירועים ביהודה ושומרון הוא חריג לתקופה האחרונה. כמו במעצר המבוקשים בכפר יעבד בגזרת ג'נין, גם במהלך הפעילות של יחידת דובדבן במחנה הפליטים אל פוואר בגזרת חברון התמונה הזו חזרה על עצמה ואף בהיקפים גדולים יותר, תוך שימוש במטעני חבלה, והיו אף דיווחים על ירי שנשמע בגזרה. במהלך הפעילות הזו החיילים השיבו אש והפלסטינים דיווחו על נער הרוג מהירי.

בדרך כלל הסלמה ביטחונית בגדה אינה מתרחשת בבת אחת, לפחות בשנים האחרונות. פעמים רבות רצף של אירועים מייצר את ההסלמה באופן מדורג, גם אם לעתים אין קשר ישיר בין האירועים.

וכאשר המתיחות עולה, גוברת המוטיבציה מצד ארגוני טרור להוציא אל הפועל פיגוע משמעותי, שיסלים את המצב בשטח עוד יותר. בעיקר מדובר בחמאס, שמעוניין גם לפגוע ביציבות השלטונית של הרשות הפלסטינית. לצד המאמצים המאורגנים, ככל שרצף האירועים נמשך ויש גם הרוגים פלסטינים, כמו אתמול בחברון, גוברת בדרך כלל גם המגמה של ביצוע פיגועי נקמה מצד מחבלים בודדים. גם בהיקפי הפרות הסדר האלימות נרשמת עלייה בתקופות הסלמה.

ולמרות רצף האירועים ביומיים האחרונים, מוקדם עדיין לקבוע שמדובר בהסלמה משמעותית, והימים הבאים יקבעו אם אכן יש כאן מגמת הסלמה. גם השיח בישראל על סיפוח עלול להוביל להבערת השטח.

בצה"ל מבינים היטב כי מספר נפגעים גדול עלול להוביל להסלמה נוספת. לכן, המשימה המורכבת העומדת כרגע בפני כוחות הביטחון היא סיכול טרור והימנעות מטעויות. מנגד, במיוחד בתקופות כאלה, חשוב מאוד לבלום את פעולות תג מחיר של נוער הגבעות, שרק מגבירות את המתח.