אלמלא הפיצוץ המחריד בנמל ביירות, שהחריב חלק גדול מבירת לבנון, ספק אם תשומת הלב העולמית הייתה מופנית למדינה שלבירתה פעם קראו "פריז של המזרח התיכון". אלמלא היקף הנזק, שפגע במבנים ובאוצרות תרבות כמו במוזאון סורסוק, ושהוביל למאות אלפי עקורים, אלפי פצועים ומאות הרוגים, ספק אם נשיא צרפת היה מתגייס כל כולו בדחיפות, ובאמצעות הזום, כדי לגרום לעשרות מדינות מרחבי העולם לסייע ללבנון המדממת.

הבעיות של לבנון לא נולדו עם פיצוץ האמוניום בהאנגר 12 בנמל. הן גם לא יסתיימו עם ועדת החקירה, יהיו תוצאותיה אשר יהיו. הבעיות התחילו לפני 100 שנה כאשר ב־1920, מאזור קטן ומגובש בהרי הלבנון עם רוב נוצרי, הפכה המדינה למה שהיא היום עם עדות שונות בעלות אינטרסים מנוגדים. 

בעיותיה של לבנון התחילו כאשר ידיים זרות, כולל שלנו, בחשו בה כדי לקדם אינטרסים עם מאפיינים הגמוניים אזוריים. הבעיות בלבנון התחילו כאשר אחיהם הערבים של הלבנונים והקהילה הבינלאומית הקלו ראש ואטמו את אוזניהם לקריאות העזרה של העם הלבנוני והעדיפו להקריבם על מזבח המשחקים הגיאו־פוליטיים במזרח התיכון. האשם בסבלו של העם הלבנוני מוטל כולו על כתפי הקהילה הבינלאומית שגילתה עניין במדינה הזו רק כשזה התאים לאינטרסים שלה. לבנון הפכה לארץ נשכחת.

תושבי ביירות ברקע הריסות הנמל לאחר הפיצוץ (צילום: רויטרס)
תושבי ביירות ברקע הריסות הנמל לאחר הפיצוץ (צילום: רויטרס)

עכשיו, לנוכח האסון, כולם מתייצבים לעזרה. נשיא צרפת גייס 250 מיליון יורו. זו טיפה בים, והוא יודע זאת. הוא משוחח עם טראמפ ושוב מקריב את העם שנשבע אמונים לצרפת עוד בתקופת לואי התשיעי והצלבנים - לטובת שחרור חיזבאללה מהסנקציות האמריקאיות. לצביעות אין גבול.

שלושה תחומים בלבנון זקוקים לטיפול דחוף, אף שעל פניו הם נראים כמשימה בלתי אפשרית. הראשון זה המשטר העדתי. דיון ציבורי נוקב ואמיתי יכול להביא לביטולו. הצעירים המוחים ברחובות בשלים לשינוי זה. הם רוצים מדינה דמוקרטית שתהיה פתוחה לעולם עם שקיפות. במשפט אחד: לבנון לכל הלבנונים.

התחום השני הוא הידיים הזרות שבוחשות בלבנון. ישראל היא לא האויב של העם הלבנוני, חיזבאללה כן. אין בלבנון מקום למדינה בתוך מדינה, להתחמשות כמו של מדינה, או מקום לפארסה הנקראת “ההתנגדות", כטענת חיזבאללה.

חיזבאללה (צילום: רויטרס)
חיזבאללה (צילום: רויטרס)

התחום השלישי הוא הבעיה הכלכלית הקשה, פרי השחיתות, התפיסה של "שמור לי ואשמור לך". לבנון יכולה לגייס לעצמה כסף פי כמה יותר ממה שגייס נשיא צרפת. הצעה לאוזניים הלבנוניות: לתחם מיד את הגבול הימי עם ישראל ולהתחיל בהפקה משדות הגז. ההכנסות יהיו במיליארדים ולא במיליונים. לבנון תשתחרר מטבעת החנק שחיזבאללה מלפף סביב צווארה כמצוות האיראנים. את התחום הזה אפשר לממש בטווח המיידי בעזרת האמריקאים. ההכנסות הכספיות ייתנו זריקת עידוד לכלכלה ויאפשרו לטפל בשאר התחומים.