שטחים תמורת שלום: ב־18 וב־19 ביוני 1967, ימים אחדים לאחר תום מלחמת ששת הימים, התכנסה ממשלת ישראל לדון בגורל "השטחים". מנחם בגין, שר־בלי־תיק בממשלת אשכול, תמך בנוסחה שלפיה "תמורת הסכם שלום תהיה מוכנה ישראל לחזור לגבול הבינלאומי בסיני ובגולן". כך נחרתה בדפי ההיסטוריה הססמה "שטחים תמורת שלום". שגם בגין היה בין יוצריה. והיא רודפת אותנו מאז ועד היום.

לפני שבוע בישר נתניהו לעם ישראל על השגת ההסכם עם איחוד האמירויות. "הסכם היסטורי", אמר נתניהו. ולאחר שסיים למנות את היתרונות העצומים שיצמחו לישראל מהקמת יחסים דיפלומטיים מלאים עם המדינה הערבית העשירה, השתבח גם בכך שסוף־סוף נשברה "הפרדיגמה" של "שטחים תמורת שלום". הנה השגנו הסכם שלום בלא לוותר על שטח שאנו מחזיקים בו.

אהוד אולמרט, ראש ממשלה לשעבר ועבריין מורשע, המחזיק עצמו מומחה ביחסים בינלאומיים, בפרט בשאלת הסכסוך היהודי־ערבי, וגם בסוגיות מוסר ושחיתות, התראיין בינואר השנה והתנבא: "שום מדינה ערבית, שום מדינה סונית מתונה, אף לא אחת תקיים יחסים גלויים עם ישראל. זה הכל קשקוש מקושקש. כל עוד לא נפתרת הבעיה הפלסטינית, אין שום סיכוי שהמדינות האלה יעשו צעד אחד לחשוף את הקשרים הסמויים שיש לנו איתם, כל עוד הבעיה הפלסטינית לא תיפתר".

מי שחשב שהשבוע יבוא אולמרט ויודה בטעותו - לא נפגש כנראה מעולם בעורך דין ממולח. בראיון לבן כספית וינון מגל ברדיו 103 הסביר אולמרט: "אני חושב שאלו היו דברים נכונים שעמדו במבחן ההתרחשויות. מה שאמרתי בפועל התגשם, לא בניסוח של הדברים שלי ולא במלוא המתווה שראיתי, אבל במהות".

אהוד אולמרט (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
אהוד אולמרט (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

זה כבר נלעג ממש, אפילו לעורך דין. אולמרט אמר שלא יהיה שום הסכם שלום בלי פתרון הבעיה הפלסטינית. והנה. יש שלום חדש בלי פתרון כזה. אורוול כבר המציא את זה לפניו: האמת היא שקר. המלחמה - שלום.

אבל אז הסביר אולמרט את טיעונו. והתברר כי גם בשקר נפתל מתוצרת אולמרט יש גרעין אמת. אמת כואבת מאוד: "בהסכם השלום... בעצם הם הכריחו את נתניהו לוותר על הסיפוח, לוותר על המשך הבנייה בהתנחלויות ולקבל את עקרון המדינה הפלסטינית", אמר אולמרט.

והנה חזרנו אל נקודת ההתחלה. שוב נעשתה כאן עסקת "שטחים תמורת שלום". אומנם לא נסיגה בפועל משטח שאנו מחזיקים בו, אבל נסיגה מההזדמנות ההיסטורית להחיל ריבונות על כל שטחי יהודה והשומרון, או למצער על שטחי ההתיישבות היהודית בהם ועל כל בקעת הירדן. נתניהו משקר לעם ישראל בגלוי וביודעין כשהוא אומר שמדובר רק בדחייה זמנית. הוא יודע יפה, ואפילו אחרון הליכודניקים יודע בסתר לבו - כי הוחמצה ההזדמנות ההיסטורית, ובימי נתניהו לא תוחל ריבונות. הוא תולה את הדחייה ב"בקשתו" של הנשיא טראמפ. אבל כבר חודשים ארוכים אנו שומעים מפי טראמפ, השגריר פרידמן והשליח המיוחד גרינבלט כי הריבונות היא סוגיה ישראלית פנימית. תרצו - תחילו. וגם אם ג'ארד קושנר חתנו של טראמפ התנגד - זוהי באמת סוגיה ישראלית שטראמפ הצהיר בריש גלי על תמיכתו בה. אם נתניהו באמת היה רוצה - הייתה ריבונות.

אלא שאינו רוצה. ולא רצה מעולם. רק את קולות הימין הוא רצה. וקיבל.

***

בגלגול עיניים פראי נתניהו מנסה להוכיח לחסידיו המאוכזבים כי ההפך נכון: "הרי רק אני העליתי את סוגיית הריבונות ושמתי אותה על השולחן והכנסתי אותה ל'תוכנית המאה'". זה שקר עובדתי וגם טיעון מעוות. עובדתית - מאז ימי "התנועה למען ארץ ישראל השלמה" דרך גוש אמונים, ומפלגות מולדת והתחיה והאיחוד הלאומי על כל מרכיביה, וימינה ותנועת ריבונות בהובלת נשים בירוק - נדיה מטר ויהודית קצובר: כולם תבעו ותובעים ריבונות. הצעות חוק להחלת ריבונות הוגשו על ידי ועל ידי אחרים כבר לפני 15 שנה. ופתאום "נתניהו המציא את הריבונות". כמה עלוב.

בן זאיד, בנימין נתניהו (צילום: gettyimages,אביר סולטן, פול AFP)
בן זאיד, בנימין נתניהו (צילום: gettyimages,אביר סולטן, פול AFP)

אבל מעבר לכך - האמירה הזו מהדהדת את הטיעון של אריאל שרון, מאבות ההתיישבות ביו"ש ובחבל עזה: אני בניתי ולכן מותר לי להרוס. בפרפרזה נוראה על דברים אלו אומר היום נתניהו: אני הכנסתי את סעיף הריבונות ל"תוכנית המאה" של טראמפ, ולכן מותר לי להוציא אותו.

יש כמה חסידי נתניהו מושבעים השומרים בכל זאת על מידה מסוימת של יושר אינטלקטואלי. הם יודעים שהריבונות נקברה קבורת חמור תמורת "נורמליזציה" עם אמירויות ערביות בירכתי מדבר. כאילו לא לריבונות בלבה של ארץ ישראל נכספנו אלפיים שנה כי אם לחונן את עפר אבו דאבי.

אלו היודעים כי מכרנו הזדמנות היסטורית בעד חופן דולרים - מזדרזים לחפש אשמים לפשע. והם מוצאים אותו באותם נאמני ארץ ישראל מן הימין שהביעו התנגדות ל"עסקת המאה". אבל גם הם יודעים שהתירוץ הזה עקום. את מי שהביע התנגדות להקמת מדינה פלסטינית כחלק מ"עסקת המאה" לא הכניס נתניהו לקואליציה שלו. הוא לא ספר אותם. יפה ידע נתניהו כי גם יריביו מימין לא היו מתנגדים להחלת ריבונות ולו ב־30% מהשטח, ובלבד ש"מדינה פלסטינית" לא תהיה חלק מהריבונות הזו.

וכדברים הללו כתבתי גם אני שוב ושוב בטורים אלו: ממשלת ישראל יכולה וחייבת להחיל ריבונות בהחלטת ממשלה המנותקת מכל תלות ב"תוכנית המאה", או בהסכמה בינלאומית, כשם שאשכול החיל ריבונות בירושלים ובגין ברמת הגולן. ולכן טוב יעשו כל המבקשים לתלות את קולר הוויתור על הריבונות בהתנגדות "הימין" אם ימצאו מישהו אחר להאשים אותו ברפיסות של נתניהו, בוויתור שלו על ארץ ישראל. שינסו משהו עם גנץ. זה בדרך כלל עובד.

ושוב אני נדרש לדברי אולמרט. שנאתו לנתניהו גדולה כל כך, עד שאינו רואה קורה התלויה מבין עיניו. אין הוא מהסס לומר עליו מה שאמר לינקולן: "אפשר לרמות חלק מהאנשים הרבה זמן, אפשר לרמות את מרבית האנשים מעט מהזמן, אבל אי אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן". מילא.

כדברים הללו ממש אמרתי על אולמרט פעמים רבות. מאמצע שנות ה־80 נקשר שמו בפרשיות שחיתות: פרשיית בנק צפון אמריקה, פרשת ג'ו אלמליח, פרשת החשבוניות הפיקטיביות בליכוד בבחירות 1988, פרשת האי היווני, פרשת מכירת בנק לאומי, פרשת הבית ברחוב כרמיה, פרשת מרכז ההשקעות, פרשת מעטפות הכסף-טלנסקי, פרשת ראשוןטורס, פרשת הולילנד, פרשת הזרע - שוב ושוב הצליח להוכיח שהוא נקי כפיים ובר לבב. שוב ושוב חמק מכתב אישום, הרשעה ועונש, הצליח לרמות את מקצת האנשים רוב הזמן, עד שנפל בשחיתותו. ועתה הוא קם ללמד קטגוריה על אחרים. ומזכיר מה ציווה אביו המנוח של בנימין נתניהו, הפרופ' בנציון נתניהו, על בנו, יבדל"א: "אל תיגע בכסף!".

אפשר שהציטוט מדויק, וחבל שנתניהו לא הקשיב לאביו. אבל אולמרט, כדי לחזק את ביקורתו על נתניהו הזכיר גם את מה שאמר עליו יצחק שמיר ע"ה ("מלאך חבלה"). אבל מה לעשות? אני זוכר גם מה אמר שמיר על אולמרט ומובא בידי חיים משגב בספר "שיחות עם יצחק שמיר": "אני מעריך את כישרונותיו, אבל הוא קצת יותר מדי אוהב כסף".

אולי אם שני מנהיגינו אלו היו אוהבים יותר את ארץ ישראל ופחות את עצמם - היו בידינו גם השלום וגם השטחים.
 
[email protected]