הבאנו שלום עליכם. זה לא רק מילות של שיר. עם הסכמי שלום עם שני מדינות ערביות באמתחתו, ולפי דיווחים עם הסכמים צפויים עם עוד שתי מדינות ערביות, נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת עצרת האו"ם שיוקרן ביום שלישי הקרוב, יהיה נאום ניצחון. 

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

הנאומים שהושמעו עד כה במסגרת מליאת העצרת, המתקיימת השנה באופן ווירטואלי, לא כללו מסרים מיוחדים או בשורות מדיניות חדשות ולא עוררו עניין מיוחד. לראש ממשלת ישראל יהיה מסר מיוחד, בשורה חדשה, הודעה חיובית טובה. "עשינו שלום, חתמנו על הסכמי נורמליזציה עם שתי מדינות ערביות וקרוב לוודאי שנוכל להודיע בקרוב על הסכמי שלום עם עוד שתי מדינות ערביות".

משמעות הנאום היא, שישראל, מדינה-חברה ותיקה, שסובלת באופן עקבי מיחס חד-צדדי בארגון העולמי, סופגת גינויים וביקורת, היא המדינה-החברה שמגלה נאמנות ליעד המקורי של הארגון העולמי, למטרת הקמתו ולקיומו - קידום השלום והביטחון בעולם. הבאנו שלום עליכם. לא בנאומים נמלצים במועצת הביטחון, לא בהצעות וביוזמות המופצים במסמכים ונשארים בהם. ישראל מקיימת, הלכה למעשה, באופן פרקטי, בפומבי ובגאווה את העיקרון המקודש שלמענו הוקם האו"ם והמהווה את ההצדקה לקיומו –  פעילות למען קידום שלום וביטחון.    

החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)
החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה נתניהו צפוי לנאום מחרתיים, בסוף ישיבת הצהריים, שעת ערב לפני שעון ישראל. קרוב לוודאי שראש הממשלה יכלול בנאומו, שיושמע בווידאו כמו כל הנאומים של ראשי מדינות וממשלות בפתיחת העצרת הנוכחית, גם קריאה לפלסטינים להצטרף לערוץ המעשי של משא ומתן במטרה לקדם פתרון מדיני לסכסוך.

זאת פניה שנתניהו משגר לפלסטינים בכל נאום שנשא עד כה בעצרות השנתיות של האו"ם. אבל הפעם יש למסר משמעות מיוחדת – הוא מלווה, מאושש ומועצם בהסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין. השלום קיבל אופי מעשי, שתועלתו נראית לעין. לפי תוכן הנאום שהשמיע שלשום יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לפנייה של ראש הממשלה נתניהו סיכויים קלושים ביותר להיענות חיובית.

מבחינת ישראל יש בפתיחת העצרת הנוכחית עוד חידוש. שגריר חדש, גלעד ארדן, שנכנס בימים אלה לתפקידו. ארדן מביא עמו אנרגיות חדשות לכהונה, נתונים וכישורים אישיים שמבטיחים לו הצלחה בתפקיד נחשק, אבל קשה וכפוי טובה.