השבוע אני גם רוגז וגם כועס. כועס על חלק מהאוכלוסייה שהחליט למרוד בעם, למרוד בממשלה ובמשטרה, ובאנוכיות אין קץ לדאוג רק לעצמו, ועל חשבוני. 

כפי שנכתב השבוע בעיתונות, "מאות מוסדות חינוך חרדיים עם עשרות אלפי ילדים ובני נוער, מאות תלמודי תורה וישיבות של הזרם המרכזי קיימו לימודים בניגוד להנחיות". את המשמעות של הפרות הזרם החרדי אנחנו כבר מכירים: אחוז החולים והחולים הקשים במגזר הוא הרבה מעבר לחלקם באוכלוסייה, וגם זה על חשבוני. 

כבוד הרב קנייבסקי, שאיני חולק על גדולתו כאיש תורה, אבל חולק עליו כמבין ברפואה מודרנית, טוען שהתורה מצילה מקורונה. טענה זו לא הוכחה בשטח. מספר החולים והמתים במגזר מדבר בעד עצמו. אם התורה היא שמגינה מפני אסון, למה הם ממלאים את מחלקות הקורונה ומחלקות טיפול נמרץ, מקום שבו כל יום אשפוז עולה אלפי שקלים למדינה?

לפי פרסומים בעיתונות, "שר הפנים טען כי נתניהו ואוחנה הסכימו לפתוח תלמודי תורה באופן לא רשמי ובניגוד לתקנות, ודרעי סיכם ואמר שנאמר לו שהמשטרה תימנע מאכיפה". זה מה שראינו בשטח. אומנם פמפמו לנו בתקשורת שהמשטרה צילמה ותיעדה את הישיבות ותלמודי התורה שפעלו, והקנסות בדרך אליהם. הצחקתם אותנו. מאיפה הכסף לתשלום הקנס? מההקצבות. כלומר, ממני ומכם. 

הקנס צריך להיות הפסקה מוחלטת של תקצוב הישיבה, אבל חוכמתם של החרדים דאגה להגן על התקציבים בחוק, ולא ניתן למנוע אותם אלא בשינוי חקיקה או בתהליך מורכב אחר. היכן אותו חוק תורתי המצווה "דינא דמלכותא - דינא"? מי היא המלכותא? האם זו המקללת שוטרים וקוראת להם נאצים? זו המתריסה נגד הממשלה? זו שמבהירה שלגביה קובע רק רב זה או אחר? הייתי רוצה לראות מה היה קורה לאותם חצופים אם הדבר היה קורה בארצות הברית או באירופה. אבל כאן הם הבוסים, ואנחנו משלמים ושותקים. 

אי אפשר לנהל מדינה מודרנית עם אנשים שאינם מבינים במודרנה. הם שומרים על תרבות עתיקה - וזו זכותם, אך מתעקשים להכתיב אותה ל־88% מהאוכלוסייה. אין ברירה, צריך להפריד את הדת והשפעתה מהמדינה, אחרת נישאר מדינה בתוך מדינה, וזו הוכחה נוספת לטענתי שהרוב לא קובע.