בממשלת ישראל מכהן לא רק ראש ממשלה חילופי. יש גם שר חוץ חילופי. שמו מייק פומפאו. בתפקידו הרשמי הוא ידוע ומוכר כמזכיר המדינה של ארה"ב. משלל ההצהרות, ההתבטאויות, התגובות שמייק פומפאו שיווק בשבועות האחרונים, עולה באופן ברור שהוא מעדיף לשרת את ישראל במעמד של שר חוץ חילופי. נעים לו פי כמה לדאוג ליחסיה של מדינה ידידותית כמו ישראל עם מדינות זרות מאשר להתמודד עם הכשלון המביש והצורב בחוסר האונים המדיני האמריקאי למנוע את יישום תפוגת האמברגו על מכירת נשק לאיראן. מהדיווחים שמתפרסמים באחרונה באמצעי התקשורת, מייק פומפאו פועל וחותר ללא ליאות לקידום הסכמי נורמליות ושלום בין לבין ארצות שאין לישראל יחסים עמן.

פגישת נתניהו ופומפאו, קרדיט: לע"מ

נראה גם שפומפאו מבקש לפצות את עצמו מעובדת העדרו הבולט מההליכים  שהניבו את ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין. לפני שבועיים מייק פומפאו דיבר הרבה על אפשרות של הסכם בין  ישראל לסעודיה. כשהתברר לו שהמשטר בריאד איננו מתכונן ללכת בעקבות איחוד האמירויות ובחריין והסכם עם ישראל איננו מעשי הוא "ירד" מסעודיה. בשבוע האחרון  נצמד חזק לסודן. איננו פוסק לדבר, להסביר, לשכנע שאחרי שארה"ב הסירה את סודן מרשימת הארצות התומכות בטרור, הסכם שלום בין ישראל לסודן הוא כבר בראשית התהוותו. מעניין, מי היא המדינה הבאה ברשימה של מייק פומפאו, שבתוכניתו "לעבוד" עליה, להבטיח לה מחווה מדינית כפיתוי ומניע ליצור יחסים עם ישראל?

היכן שר החוץ גבי אשכנזי? לא לדאוג. הוא מתכנן שיחה טלפונית עם מקבילו בחרטום. שלא יהיה ספק. מייק פומפאו פועל ממניעים חיוביים. הוא באמת ידיד של ישראל ורוצה טובתה. בקרב גורמים מדיניים ובכירים דיפלומטים וושינגטון ובניו יורק, המעורבות הדיפלומטית הפעילה והשתדלנות המדינית התקשורתית שמייק פומפאו מגלה לטובת מדינה עצמאית, דמוקרטית, מערבית, במעמד של מעצמה איזורית כמו ישראל נראות מוזרות, יוצאות דופן ולפי חוקי הדיפלומטיה המקובלת חריגות.

ההערכות, שלהן מסכימים גם בכירים יהודים בניו יורק, הן שמייק פומפאו נושא עינים לכהונת נשיא ארה"ב. אם טראמפ יובס בנובמבר, מייק פומפאו יתחיל מייד לפעול לקידום מועמדותו לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. אם טראמפ ינצח, פומפאו יפעל בחשאי להכנת תשתית למועמדותו לנשיאות לבחירות 2024. גורמים בושיגטון מספרים כי מייק פומפאו מרבה לנסוע ברחבי ארה"ב, לבקר בערים מרכזיות ולהיפגש עם פוליטיקאים מקומיים. התערבותו בזירה הדיפלומטית-מדינית לטובת מדינה ידידותית כישראל, היא נדבך חשוב בהכנות למי ששואף להגיע לבית הלבן.

על רקע פעילותו של מייק פומפאו בתחום קידום הסכמי שלום ויחסים בין ישראל למדינות ערביות, בולטת ההעדרות של ג'ארד קושנר מהזירה. קושנר, ששמו מזוהה עם מאמצי תיווך וקידום שלום, נעלם לגמרי. לא שומעים ולא רואים אותו. בעצם כל צוות השלום שהוקם בבית הלבן בראשותו  של ג'ארד קושנר לגיבוש, ניסוח  וקידום מה שהנשיא טראמפ מגדיר "עיסקת המאה" התפרק. הערכות הן שקושנר עסוק וטרוד בפעילויות שקטות שמטרתן למנוע תבוסת טראמפ בנובמבר. "הוא (קושנר) לא כל כך אוהב את פומפאו. הוא מניח לו (לפומפאו) את קידמת הזירה. לפעול להבטחת בחירת חמיו לארבע שנים נוספות כנשיא חשוב לו עכשיו יותר", הסביר בכיר יהודי.