איילת שקד

שימוש בתואר "כלב" בפוליטיקה אינו דבר חדש. הראשון שטבע את המונח "פודל" היה ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שהדביק את הכינוי ליוסי ביילין בגלל נאמנותו וקרבתו של האחרון לשמעון פרס ז"ל. לאחרונה התברר שגם ראש הממשלה נתניהו עשה שימוש באותו מטבע לשון, כשבחר לכנות את נפתלי בנט, כשהלה כיהן כשר בממשלתו, בתואר "כלב קטן".

היחסים בין נתניהו ומשפחתו לבין חברי הכנסת בנט ואיילת שקד אינם פשוטים, בלשון המעטה. גם ראש הממשלה וגם רעייתו שרה אינם מסתירים את חוסר הערכתם לבנט ושקד, שבראשית דרכם הפוליטית שימשו כעוזריו של נתניהו. השבוע אף פורסמו הקלטות המעידות על כך שלרעיית ראש הממשלה יש דעה ברורה על שקד.

לארי הרו, שכיהן כראש הסגל של נתניהו והפך לעד מדינה נגד ראש הממשלה בתיקי "האלפים", יש הסבר מקורי לדם הרע בין השתיים. הרו, שהקלטות בקולו שודרו בערוץ 13, נשמע אומר: "אני חושב שזאת הייתה איילת שקד, שביבי שילם לה משכורת מהכיס שלו. היא עבדה אצלו בלשכה. השנאה של שרה היום כלפי איילת שקד - זה על עשרת אלפים שקלים...".

שקד ושותפה הפוליטי בנט בחרו שלא להגיב לאמירות של בני הזוג נתניהו. בנט, יש לציין, נוקט מזמן בטקטיקת הימנעות מתקיפה אישית של ראש הממשלה, אבל לא חוסך ממנו את ביקורתו על דרך ניהול הממשלה, ובעיקר על ניהול משבר הקורונה. בנט נוהג כך לאחר שגילה כי התנהלות פוליטית זו מניבה לו תמיכה מפתיעה בסקרים.

בעוד בנט מנסה בכוח להישאר ממלכתי, שקד מוכנה להפשיל שרוולים ובוחרת להיכנס חזיתית בראש הממשלה. בשבוע שעבר, לדוגמה, היא כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי הפוסט שכתב נתניהו נגד בנט "מטופש" וכי "ראש הממשלה מפעיל מכונת הסתה, שיורה חיצים שקריים כל הזמן בתקווה שמשהו יידבק". היא הוסיפה כי "אחת הסיבות שישראל לא מנצחת את הקורונה ואנחנו נגררים לסגר שלישי היא שראש הממשלה עסוק חלק גדול מהזמן בתגרנות פוליטית".

כמי שבעבר עבדה צמוד לנתניהו, שקד מכירה היטב את כללי המשחק. כשנתניהו יזדקק בעתיד לקולה ולקולו של בנט, הוא ינהג כמו פוליטיקאי משופשף ויתעלם מכל מה ששקד אמרה או כתבה עליו. שקד, כתלמידתו, תנהג באותה הדרך. אם נתניהו יציע לה, למשל, לחזור למשרד המשפטים, היא תבטיח לו לבלוע את הלשון.

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גלעד שרון

הוא חולם להיכנס לכנסת. הוא גדל בבית פוליטי, יודע מה זאת עוצמה פוליטית וראה מקרוב איך אבא שלו, אריאל שרון ז"ל, סלל את דרכו בפוליטיקה בעורמה ובתחכום רב. שרון הבן מכיר בוודאי את המשפט שראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון כתב על אביו ביומנו, משפט שליווה את שרון האב שנים רבות: "בחור הוגה, מקורי, אילו היה נגמל מחסרונו לא לומר אמת בדיווחיו, היה מנהיג צבאי למופת".

ב־20 בפברואר 1967, כשמונה שרון לאלוף בצה"ל, שיגר אליו בן־גוריון מהצריף בשדה בוקר מכתב ברכה קצר שאותו פתח במילים "אריק יקר ודגול", והוסיף: "שמחתי לשמוע כי נעשית אלוף - בעיניי היית אלוף כבר לפני כמה שנים, אולם מה שנשתנה אצלך זה כמה חסרונות שהיו לך אז - נדמה לי שאינם עוד". בן־גוריון התכוון לאמירת אי־האמת, שלטענת מתנגדיו של שרון הייתה טבועה בו והסבה לתדמיתו פגיעה ארוכת טווח.
נזכרתי בשרון האב כשקראתי בשבוע שעבר מאמר נוקב שכתב בנו גלעד, שמנסה כבר תקופה ארוכה להשתלב בחיים הפוליטיים במסגרת הליכוד, אבל נתקל במחסום שראש הממשלה מציב לפתחו. התחושה היא שגלעד שרון מטפס על קיר תלול, כי נתניהו לא שוכח ולא סולח על הזובור שעשה לו אריאל שרון - ואת מלוא המחיר משלם עכשיו הבן, שלא נהנה מסיכוי גדול להתמודד בפריימריז בליכוד וגם לנצח.

במאמר שפרסם גלעד שרון ב"ידיעות אחרונות", הוא בא חשבון עם נתניהו וכתב בין השאר ש"מנהיג אמיתי, כזה שיש לו ביטחון עצמי, מגדל מנהיגים צעירים כדי שבבוא היום יהיה מי שיחליף אותו. אצלנו בליכוד קורה בדיוק ההפך: נתניהו מחסל כל אחד שיש לו איזשהו פוטנציאל".
שרון כותב את מה שבליכוד לא מעיזים לומר, אבל אין לו מה להפסיד. כל עוד נתניהו בליכוד, זה לא יהיה ביתו הפוליטי.

גלעד שרון (צילום: יוסי אלוני)
גלעד שרון (צילום: יוסי אלוני)

קודקוד, שומע?

השבוע זכיתי להכיר את נירה פררה מהביטוח הלאומי בתל אביב - מנהלת מחלקה יוצאת דופן במסירותה, באדיבותה ובמקצועיותה. התכוונתי לשתף בתחושתי את מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ולשלוח לו מכתב תודה. אלא ששפיגלר, כמו רבים מהבכירים במשק, הוא מנהל שאזרח פשוט יתקשה להשיג את מספרו. מספרי הטלפון של לשכתו רשומים אומנם בדף האינטרנט של הביטוח הלאומי, אבל אף לא אחד מהטלפונים שמופיעים ברשימה נכון.

שפיגלר לא לבד. עברו הימים שבהם יכולת למצוא בקלות את מספר הטלפון של מנהל בכיר במשק כדי להתקשר ללשכתו, להתלונן או להחמיא לו. היום ההתקשרות היא רק באמצעות "פניות הציבור". ניסיתי לאתר, למשל, את מספר הטלפון של לשכת עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל. בדף האינטרנט של החברה לא הופתעתי לגלות שניתן ליצור קשר עם מר בלוך רק באמצעות הפקס או הדואר.

התופעה קיימת גם בבזק, בפרטנר, בגולן תקשורת ובסלקום, שמציגה בגאווה את חברי הנהלתה בדף הפייסבוק של החברה, אבל לא מציינת איך אפשר ליצור איתם קשר. קורה לעתים שאתה מבקש לדבר עם אדם בשר ודם ולא עם מערכת ממוחשבת, אבל זה יכול להישאר רק בגדר רצון. המנהלים הבכירים של היום לא מעוניינים לשמוע אותנו. אנחנו מהווים טרחה ובזבוז זמן עבורם, ואם אפשר לסנן אותנו ולהקשות עלינו, רצוי לעשות כן.

אשר לשפיגלר, אם הוא מוכן ומעוניין לקבל את מכתב התודה עבור העובדת המסורה נירה פררה, הוא מוזמן ליצור איתי קשר.

הכותב הוא משפטן, לשעבר מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון

[email protected]