אם הייתם שואלים אותי לפני שבועיים־שלושה אם אקבל את החיסון נגד קורונה, הייתי מהסס. מאחר שלא הכרתי היטב את הנושא, ישבתי ולמדתי אותו לעומקו.

לאחרונה התפרסם כי בסקר שנערך בשיבא ענו 30% מהרופאים כי הם לא בטוחים שיתחסנו. האם זה על סמך ידע או מחוסר ידע בתחום שאינו שלהם? האם בעקבות בדיקה מקיפה והבנת החיסון, או על סמך שמועות?

עשיתי מחקר קטן משלי. על כמה עשרות. כל מי שאמר שאינו מתכוון להתחסן נשאל לסיבת הסירוב - איש לא ידע לענות תשובה מבוססת או שאמר דברים לא נכונים, המבוססים על שמועות.

יש הרבה קונספירציות בנוגע לחיסונים בכלל, ונגד החיסון הזה בפרט. בואו נעשה סדר: רופאים בכירים מתחומי מחלות זיהומיות ורפואת ילדים בדקו את הנושא והוציאו נייר עובדות לגבי חיסוני m-RNA, המבהיר כמה נקודות.

המסנג'ר RNA אינו חדש. הוא התגלה ב־1961, ובסוף שנות ה־80 פורסמו עשרות מחקרים, כולל מחקר על חיסון נגד נגיף המרס, בן דוד של הקורונה. זה לא שפתאום יצרו חיסון חדש; הטכנולוגיה הייתה כבר בשימוש עבור חיסון נגד מרס, ולכן ניתן היה לזרז את ייצור החיסון נגד קורונה באותה טכנולוגיה. חשוב להבין: מולקולות ה־m-RNA אינן משנות את החומר הגנטי של המתחסן.

גבר מקבל את חיסון פייזר בבריטניה (צילום: רויטרס)
גבר מקבל את חיסון פייזר בבריטניה (צילום: רויטרס)

לחיסונים גמישות רבה, כך שבקלות ניתן היה לשנות חיסון למרס לחיסון לקורונה, וכך התאפשר פיתוח מהיר של החיסונים. היות שיש מחקרים רבים על טכנולוגיה זו, המתפרשים על פני עשרות שנים, נצבר ידע רב לגבי בטיחות השימוש בה. זו אותה טכנולוגיה שבה מייצרים כבר שנים טיפולים לסרטן, ורוב תופעות הלוואי הן מקומיות: לעתים חום עד 38 מעלות, כאבי שלד, כאבי ראש - תחושות דמויות שפעת.

נכון, החיסון חדש, אבל הסיכון בנטילתו זניח לעומת הסיכון לחלות בקורונה, בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת. יש דברים שאיננו יודעים: האם החיסון מגן מהדבקה או מתחלואה קשה? עד כמה הוא יעיל אצל קשישים עם גורמי סיכון, או אצל ילדים או נשים בהריון? יחד עם זאת, חיסון נגד קורונה הוא זה שיוציא אותנו מהמשבר הנוכחי.

חיסוני מודרנה ופייזר נמצאו יעילים באוכלוסיות שונות, ויש להם פרופיל בטיחותי גבוה, דומה ואף עולה על זה של חיסונים נגד שפעת ואחרים. אם יציעו לי מחר חיסון סיני או רוסי - אחשוב ארוכות על תשובתי, אבל כאשר יגיעו חיסוני פייזר או מודרנה, אשמח להיות הראשון שיגיש את זרועו.