שבת אחר הצהריים. פלסטיני צעיר יורד מרכבו ליד קדומים ופונה לעבר עמדת שמירה שצופה על הכביש. חייל שהיה לבדו בעמדה יוצא ממנה כדי לברר מה הוא רוצה. בנוהל מעצר חשוד הוא מזהה סכנה ודורך כדור לקנה. הפלסטיני משליך בקבוק תבערה ממרחק של כמה מטרים ובורח לרכב שעומד כעשרה מטרים לצד הכביש. לא נמסר איזה שד היה בבקבוק, האם הוא בער ומה היה הנזק (לא היה). החייל לא יורה בפלסטיני, שנמלט עם הרכב. אין דרמה. אין נפגעים. צריך להיות מחבל מסוכן וערמומי במיוחד כדי להשליך חפץ על חייל ליד עמדת שמירה מצולמת ולהסתלק עם רכב. שב"כ עלה עליו בתוך יום. מההשלכה ועד הבריחה חלפו חמש־שש שניות.

אין לי מושג מה עבר על החייל באותם רגעים. הוא לא חתר למגע. כלומר, לא ירה על מנת להרוג. לא ניסה לפגוע ברגלי הפלסטיני כדי לעצור אותו, גם לא במכוניתו. הכי לא גדס"ר (גדוד סיור) גולני, שאמור להיות יותר גולני מגולני (אלו הן אבחנות מטופשות של משחקי מאצ'ו פנים־צה"ליים. סיור, יעני סיירת, יעני יותר קשוחים).

במקום לנהל בירור גלוי בגדוד כדי להפיק לקחים, עבר האירוע הזניח לחלוטין טלטלה תקשורתית כאילו מדובר בסימפטום שמסכן את קיום האומה, פלוס עבירה מדאורייתא על מצוות הקם להורגך. או בסגנון בצלאל סמוטריץ': "הסיפור הזה מטורף. לוחם בגדס"ר גולני חושש לירות במחבל שמצית וזורק עליו בקבוק תבערה מטווח אפס". המצייץ הוא לשעבר חייל מבסיס הקריה בתל אביב, שכפי שפורסם בעבר, קמבן שירות מקוצר.

אגב לא אגבי כלל, לאחר התקרית הופץ ברשתות החברתיות צילום שנטען כי הוא מתוך מצגת של צה"ל בה נכתב: "נשק חם הוא רובה, אקדח, רימון, מטען חבלה (ולא בקבוק תבערה)". דובר צה"ל אומר: "לא נוכל להתייחס לתוכן הוראות הפתיחה באש בשל סיווגן". החייל עצמו טען שלא היה במיטבו. מפקד גדוד הסיור הדיח אותו, והמח"ט גיבה את המג"ד. אלוף (במיל') יוסי בכר כתב: "המציאות של בקת"ב תמיד הייתה מורכבת, כי הרי אין סכנה נוספת בזורק בקת"ב שבורח".

הפעם האחרונה שבה הדיחו לוחמים בגלל אי־חתירה למגע הייתה ביוני 2017. לוחם מגלן הודח לאחר שלא ירה לעבר פלסטינית בת 15, שדקרה ושרטה אותו באורח קל בכניסה להתנחלות מבוא דותן שבשומרון. "הלוחם לא פעל לנטרול המחבלת, כפי שמצופה ממנו כלוחם בצה"ל", נאמר. "לאור זאת הודח החייל מתפקיד לחימה". נטרול? מחבלת? מה עובר עליכם?

באוקטובר 2015, צעירה שנופפה בסכין ממרחק של כשלושה מטרים מול ארבעה חיילים חמושים, נורתה ונפצעה. החייל היורה הסביר כי התפקיד שלו להגן על עם ישראל. לפני כשבועיים הרגו שוטרי משמר הגבול במחסום ליד ירושלים נהג שלפי העדויות, יצא מרכבו עם ידיים מורמות. לך תסביר שלפעמים גם לא לירות היא אופציה.