כצפוי זה הגיע: בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החליט לחקור אם בוצעו פשעי מלחמה על ידי ישראל וחמאס במבצע צוק איתן ב־2014. התקשורת הייתה גדושה בהצהרות תוקפניות שהורטבו בדמעות תנין ובשפע של פרטים טכניים ובהיעדר מוחלט של פרספקטיבה. כזכור, לפלסטינים היו אחרי המבצע למעלה מ־2,000 הרוגים ולמעלה מ־10 אלף פצועים. לישראל היו 74 הרוגים, רובם חיילים, ולמעלה
מ־2,200 פצועים, מהם כרבע נפגעי חרדה.

דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

המבצע לא שינה במאום את המצב הן בצד הפלסטיני והן בצד הישראלי, ובעצם הרע אותו. בית הדין הבינלאומי הוא רק חלק זעיר מנזקיו, אבל אלה החלקים שמזהים את השלם שהוא מדיניות ביטחון שאין דרך לתארה, אלא כרשלנות פושעת. בית הדין לא מתעסק עם רשלנות, אלא בדם ואש ותימרות עשן, והוא מתיימר לעסוק בפשעי מלחמה ברמה הפלילית. מכאן ועד להרשעה הדרך ארוכה עד בלתי אפשרית. החלק הגרוע הוא התהליך עד ההתפוגגות; עצם הדיון בנושא ומצעד הקלון של המעורבים: מנתניהו, ראש הממשלה, דרך בוגי יעלון, שהיה שר הביטחון, ועד הרמטכ”ל דאז בני גנץ והמטכ”ל בואכה כל חייל ששמו יעלה במהלך ה”חקירה”. ישראל אינה חברה במועצת בית הדין ומסרבת לשתף פעולה בטענה שאנחנו חוקרים את עצמנו. מזווית הפה מאיימים לנקום בפלסטינים שהגישו את התביעה.

גם ארצות הברית איננה שותפה למועצת בית הדין משום שגם לה יש סיבות משלה לא לשתף פעולה עם חקירות בינלאומיות. כמו בישראל, כשזעקת דמים חפים מפשע מהדהדת בעולם בדציבלים בלתי נסבלים, גם אנחנו וגם ארצות הברית מעמידים למשפט פראיירים שיצאו מכל שליטה, אבל בעיקרון מתעלמים. לא רק מבית הדין, אלא גם מתוצאות מעשינו.

כל זמן שטראמפ גונן על נתניהו, ניתן היה לסמוך עליו, מה גם שעד היום עשה לא מעט כדי לסכל את הלגיטימציה של בית הדין. גם לארצות הברית יש שלדים שהיא רוצה לקבור. הבעיה שלנו כיום היא שארצות הברית של ביידן החליטה שהיא הולכת למגמה של פיוס עם הרשויות הבינלאומיות שעוסקות בפשעי מלחמה. בימים אלה אמור מזכיר המדינה אנתוני בלינקן להחזיר את ארצות הברית למועצת זכויות האדם של האו”ם שטראמפ פרש ממנה. הבכיר שסיפר על כך לסוכנות AP אמר ש”ביידן מאמין שהמועצה חייבת לבצע שינויים, והדרך הטובה ביותר לקדם את השינוי היא להיות חלק מהמועצה”. הבכיר ציין כי הארגון יכול להפוך ל”פורום חשוב ללחימה בעריצות ובאי־צדק ברחבי העולם, ונוכחות ארצות הברית במועצה תבטיח זאת”. ישראל כאמור מסרבת לשתף פעולה. האג פלוס ביידן פלוס התנהלות מטומטמת ומתעלמת של נתניהו הם סיבה טובה לכמה חיילים ואזרחים להתחיל לחפש לעצמם עורכי דין.