גם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל את שיחת הטלפון הנכספת מנשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, חובת ההוכחה והמאמץ המיוחד במטרה להבטיח יחסים תקינים עם הבית הלבן נמצאת על כתפיו של ראש הממשלה נתניהו. יותר מהנשיא ביידן, נתניהו הוא זה שחייב לפעול במטרה להוכיח את חשיבותם של יחסים טובים בין ישראל לארצות הברית עבורו ולהבהיר את החיוניות של יחסים כאלה לאינטרסים של ישראל.

ידידותו של הנשיא ביידן עם ישראל היא כל כך אמיתית, ונאמנותו להבטחת ביטחונה היא כל כך כנה, שביידן לא חש כל צורך מיוחד לגלות תקשורתית עד כמה ישראל חשובה לו. זהו המסר העולה מכל שיחה עם בכירים יהודים, פעילים ותיקים בקהילה, שמכירים אישית את ביידן מתקופות כהונתו בסנאט ובתפקיד סגן הנשיא. בכל שיחה גורמים אלה מביעים תימהון מול ההערכות הפסימיות שמתפרסמות בישראל על הצפוי בתחום היחסים עם הבית הלבן. “פרשנים בישראל מתבטאים באופן כל כך מביך, שאפשר לחשוב שלפני נשיאותו של טראמפ לא היו יחסים בין שתי המדינות”, אמר ראש ארגון יהודי בשיחה עמו. “אני לא מבין, איך ישראל הגיעה בשנות קיומה להישגים עצומים עוד לפני שטראמפ היה הידיד הגדול שלה?”.

יהודים בהנהגת הקהילה לא סולחים לנתניהו על מה שהם מגדירים “המחשבה והנכלוליות” שהשקיע בריסוק תמימות הדעים ששררה עשרות שנים בין הדמוקרטים והרפובליקנים בסוגיית התמיכה בישראל.

בנימין נתניהו מברך את ג'ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס. צילום: רועי אברהם, לע"מ

“יהיו מחלוקות בין ישראל לממשל החדש ביחס לבעיות שונות העומדות על הפרק, כמו עתיד הסכם הגרעין עם איראן, המדיניות מול ההנהגה הפלסטינית, התגובה להתנחלויות. אבל מחלוקות קיימות גם במשפחות, והן לא גורמות לפירוק המשפחה”, הסביר שגריר ישראל באו”ם ובוושינגטון גלעד ארדן בשיחות שקיים עם יהודים בכירים.

פרשנים באמצעי התקשורת בישראל כל כך עסוקים בהערכות פסימיות לגבי הצפוי מצדם של הנשיא ביידן ושל שר החוץ שלו, עד כי הם שוכחים גורם אחד חשוב במשוואה: ראש הממשלה נתניהו. כאילו אין לו מה לעשות כדי לתרום ליחסים בין ישראל לבית הלבן.