שלשום פורסמה כתבה ב״הארץ״ שבה צוטטו אנשים שאין בכוונתם להצביע, כאילו מדובר במעשה גבורה. במיטב מסורת ההפוך על הפוך, החליטו שם משום מה להאדיר דווקא את אלה שנמנעים מהמשחק ומוותרים על יכולתם להשפיע. רחמים עצמיים מצטלמים טוב ועשויים להישמע כמו עומק רגשי, אבל בסוף מדובר באנשים שמתרצים במילים יפות את תבוסתנותם.

כשזה מגיע ליום הבחירות, אין שום דבר נאור, פרוגרסיבי או חכם באמירות בסגנון ״איני יכול עוד״, או ״משהו בי נשבר״. להפך. המרואיינים הללו לא צריכים פרס על מחשבתם הילדותית, אלא מישהו שיאמר להם - חברים יקרים, תשמרו את הרחמים העצמיים למחר.

אנחנו חיים בתקופה לא קלה. קשה להאשים את מי שכמה למשהו אחר, כל אדם וסיבותיו. יש פה מי שמנסה לממש את מזימתו באמצעות מלחמת התשה. הותשתם? גם אם יש לזה הצדקה, תתגברו. זה אכן דורש מאמץ, אבל לא כל כך קשה להתגבר רק ליום אחד.

אומנם זה קורה די הרבה לאחרונה, אז קשה לומר שמדובר ביום נדיר שמגיע רק אחת לארבע שנים, אבל יום הבחירות הוא יום שבו לאף אחד אין זכות להתבכיין. קשה לכם עם מה שקורה בתוך עמנו בשנים האחרונות? זה מאוד מובן, אבל נתקו ליום אחד את הרגש ופשוט קומו, ולכו להצביע בקור רוח. לאורך כל ההיסטוריה אנשים ספגו אינספור עינויים ועשו הרבה יותר כדי להגיע לשינוי המיוחל.

השיטה אכן פשטה רגל, וחוסר הכבוד לתוצאות הבחירות, להסכמים קואליציוניים ולאורך כהונה - עושה צחוק מאזרחי ישראל. אבל גם אם אכזבו אתכם או עבדו עליכם בפעם הקודמת, היום אתם אשכרה יכולים לעשות משהו בעניין. אין שום גבורה בעמדה נפסדת, גם אם מנסים לייפות אותה בצילומים מחמיאים ובאמירות פסבדו־אינטלקטואליות. אם לא תצביעו היום, המשמעות היא שאתם נותנים אור ירוק לכך שהכל ימשיך ככה. בדיוק ככה.

בבחירות הללו יש שתי אפשרויות: האחת היא להצביע כדי שהכל יישאר על כנו. השנייה היא להצביע עבור שינוי, גם אם הוא לא השינוי האולטימטיבי שמייחלים לו. מי שמיואש - שיטביע את ייאושו בקלפי. יש לא מעט מפלגות שתומכות בשינוי, גם אם אף אחת מהן לא מושלמת. זה לא מאמץ כל כך גדול, ובמקרה הכי גרוע - זה לא יצליח.

הרבה יותר מסוכן להימנע. במצב חצוי כמו זה שאנו מצויים בו כבר שנתיים, כשמספר מפלגות תלויות על בלימה, כל קול קובע והשפעתו היא עצומה. ההימנעות יכולה בקלות להביא לכך שייבחרו דווקא אלה שהם האופציה הכי גרועה. אם זה מה שיקרה - אף אחד לא יתעניין בייאוש, באמירות כמו ״משהו בי נשבר״, או בתחושה הקשה שמי שהצבעת עבורו בפעם הקודמת אכזב אותך.

שינוי אינו בא בקלות. לפעמים צריך להתעקש. לבחור בשינוי שוב ושוב עד שהוא סוף־סוף קורה, בנחישות. שום שינוי מהותי הוא לא אינסטנט או פשוט לביצוע. מי שבוחר מראש בעמדת התבוסה הוא מפסידן, ואין בזה שום דבר אידיאולוגי, יפה או מעורר השראה. אפשר לחזור להתבכיין מחר, אבל היום - לכו להצביע.