מודעה על פני עמוד שלם, שפורסמה ב”מקור ראשון”, קראה באופן נרגש ליו”ר ימינה בזו הלשון: “נפתלי, שים קו אדום, רק לא ממשלת שמאל קיצונית! ממשלת שמאל קיצונית היא האופציה הגרועה ביותר למדינת ישראל. אל תתבלבל, שמור על הימין ועל המדינה”. על החתום: “פורום המחנה הלאומי”.

לצד תמונה ענקית של בנט, הופיעו בתחתית המודעה, שעוטרה ולא בכדי בצבעי אדום וירוק, תמונותיהם של אבתיסאם מראענה, יאיר גולן, ניצן הורוביץ ומרב מיכאלי.

מיהו העומד מאחורי אותו “פורום”? אינני יודע. אפשר רק לשער. האם יש במודעה כדי להשפיע על מר בנט לקבל את ההחלטה ה”נכונה”? הלוואי. לדעתי, אולי אפילו ההפך. היא עלולה להגביר את מיצי האגו של ראש רשימת שבעת המנדטים.

שאיפתו לשבת על כס ראש הממשלה, ממשלת מרכז־שמאל, כנראה גוברת אצלו נכון לעכשיו על כל עיקרון אחר, ולעזאזל בוחרי ימינה האידיאולוגיים, שהביאוהו עד הלום.

נפתלי בנט מחוזר מכל הכיוונים, עיני כל נשואות אליו – היש סיפוק גדול מזה לשאפתנות האישית המפותחת של מי שבעצם כשל בהשגת יעדו, מספר דו־ספרתי של מנדטים לימינה? מודעה זאת כמו גם מאמרים אחרים – ועוד תמונת שער ענקית באחד העיתונים – כנראה אינם נסתרים מעיניו, ומעצימים את הפיתוי לשררה.

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

ואולם ברור לכל שאם ימשיך בטלטול המערכת הפוליטית בין ימינה לשמאלה, זו עלולה להיות תחילת סופו הפוליטי. האיש הזה, להטוטן המילים המעורפלות, עלול למצוא עצמו בבחירות הבאות בלי מצביעים שרואים עצמם כימנים, ואולי אפילו לחזות עוד קודם לכן בעריקים מסיעתו.

עוד לא אבדה התקווה - אם נפתלי יתעשת כבר השבוע, ולא יפרוש ממחנה הימין, כלומר יקבל את ההחלטה הנכונה, כמי שמגדיר עצמו עדיין כאיש ימין. האם אחרי הכל יצרף בכל זאת את סיעתו למחנה הלאומי בהנהגת הליכוד? ובכן, אולי זה יקרה דווקא למקרא מאמר שפורסם בעיתון זה בסוף השבוע. מאמרו של איש השמאל, ראש הממשלה לשעבר, מי שהביע נכונות לסגת כמעט מכל חבלי המולדת ששוחררו בששת הימים - הלוא הוא הפובליציסט אהוד אולמרט.

לרגעים, עשוי ראש ימינה להסתחרר ולהתענג על המאמר שהלה פרסם: “מכתב אישי לנפתלי בנט”. איזה כבוד, איזה מסאז’ לאגו. ראש הממשלה לשעבר, שאינו חוסך שבטו מדי שבוע מראש הממשלה המכהן, כשהוא משתמש בלקסיקון מילים נמוך ביותר, הוא ולא אחר, פונה ישירות אל בנט בקריאה “לעמוד בפיתוי”, כלומר לא להצטרף לממשלת נתניהו, זוהי “מלכודת מוות” של “כנופיית בלפור” וכו’.

עוד קודם לכן לא נעלמה מעיני הקורא בנט האמירה הבאה: “אתה בעד סיפוח – אני בעד נסיגה. אתה בעד התנחלויות – אני נגדן”. ובכן מצביע העבודה, בנעוריו חניך בית”ר ונחלת ז’בוטינסקי, מנסה לעבוד על ראש ימינה, תוך שאינו מסתיר – ביושר, יש לומר – את שמאלניותו העכשווית.

ואני שואל אותך נפתלי, אחרי שקראת את ה”מכתב” ותובנותיו: הלאיש הפתלתל הזה, שריצה מאסר בכלא, תאמין? האם תתפתה לקואליציית מרכז־שמאל, שסיכויי כינונה קלושים? כלום אינך מבין שעלייה על הנתיב ההפוך מימינה תהיה תחילת התאיידותך הפוליטית?

בתנועת הליכוד פנימה כבר מורגש רחש־בחש. חילופי הנהגה אינם עוד דבר מופרך. במוקדם או במאוחר יפנה ראש הממשלה את כיסאו, בלי קשר למשפטו שהחל בקול תרועה גדולה ונמשך בקול ענות חלושה. גם בלי נתניהו, ספק אם תנועת הליכוד – שבראשה עמד כ־20 שנה - תאבד משהו ממעמדה הבכיר על המפה הפוליטית, כמפלגת מרכז־ימין, שתמשיך עוד שנים רבות להנהיג את המדינה.

ולכן אין סיבה אידיאולוגית שנפתלי בנט, ובוודאי ראש “תקווה חדשה” גדעון סער, לא יביטו בגאון קדימה, אל האופק הרחוק, יתנערו מסיסמת “רק לא ביבי” הנבובה, ובלי לשים לב לצווחות הביקורת שיקומו עליהם, ייתנו יד להקמת ממשלה לאומית וימנעו בחירות חמישיות חסרות תוחלת.

בנימין נתניהו, גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו, גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מה שצריך להניע את השניים יותר מכל הן ההתרחשויות הביטחוניות המתעצמות, הניסיונות להצית תבערה בירושלים. רק ממשלה יציבה, גדולה, שתיכון במהרה בהשתתפותם, כאשר הם נותנים בה טון נצי ברור, יכולה לתת להן מענה מהלומתי הולם.

אז הנה, גם אני הקטן פונה אליך, מר בנט, באופן אישי ובגלוי: אל מודעת ה”פורום” תן דעתך ואל תקשיב לתחמן הידוע ו”מכתבו האישי”. לא זו העת לחשבונות אישיים. המדינה אינה יכולה להיות כלשונך “בת ערובה של פוליטיקאים”. מנע באומץ החזרת המנדט וזכור: ראש המפלגה הגדולה הוא שצריך לעמוד בראש הממשלה הבאה ולא ראש מפלגה בת שבעה מנדטים.