הכתובת הייתה שנים על הקיר עד שפצצת הזמן שתקתקה דורות - התפוצצה. ולא קמו שם רב ומנהיג כדי לעצור את הבהלה, להרגיע ולנסות למנוע את הפאניקה והאימה של ההמונים. גם למחרת לא היה במירון איש מהרבנים, השרים והפקידות האחראית על ההפקה, הלוגיסטיקה והביטחון של אירועים במקומות קדושים, שיקבל אחריות, חוץ ממפקד מחוז צפון של המשטרה. ספק אם הוא אכן האחראי הבלעדי בטרגדיה הזאת.

לא יום אבל לאומי היה צריך להתקיים אתמול, כהחלטת האחראים (החלטה שהיא גניבת דעת צבועה של אלה שעל ראשם בוער הכובע), אלא יום ההתעלמות והאטימות של המנהיגות הפוליטית והדתית. ודווקא צריך לחפש את האחראים והאשמים באסון: להציב בכיכר העיר את האדמו"רים ושלוחיהם, שדרשו ממקיימי מצוותיהם בממשלה ובפקידות לאפשר לכל הרוצה להשתתף בהילולה השנתית במירון להגיע לשם ללא הגבלות, תווים ירוקים או תמרורים אדומים.

אלה הרבנים שגם רואים ערך אמוני עליון בהתכנסויות ההמוניות, הצפופות עד מחנק; בעשרות האלפים בחתונות, בהלוויות, בתפילות המוניות ובהילולות. ויעמדו הפוליטיקאים החרדים, שתבעו ממקבלי ההחלטות להסיר כל מגבלה בדרך להילולה.

האירוע בהר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
האירוע בהר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )


ולידם בכיכר יעמדו שרי הממשלה וראשה, שנכנעו כתמיד לדרישות המרחב החרדי האוטונומי, המתנער משליטה ומציות להוראות ולהיגיון; שהתחמקו מלהפקיע את מתחם קבר הרשב"י ולנהלו כאתר קדושה לאומי; שסירבו לקרוא את המציאות במקום ואת התרעות מבקר המדינה וקציני משטרה, על המתחם שאינו יכול להכיל את מאות אלפי הבאים, הטקסים, המדורות וההילולות. יעמדו שם הרבים על בעלויות ההקדשים הפרטיים עם הרוכלויות למיניהן במתחם הרשב"י, כשאין בהם מנהל־על אחראי, שמודע למגבלות המקום ולסכנותיו.

יעמדו המפכ"ל, מפקד המחוז ובכירי המשטרה, שניטלו מהם הכוח והמנדט למשילות בההתרחשויות, אך לא עמדו קודם על התרעתם לאסון המוני במקום הצר גם ל־100 אלף מצטופפים (ומה היה קורה אם היו מגיעים 300 אלף, כמצופה?), בגלל המבנים הרופפים ואופציות החילוץ וההצלה הגרועות, ולא העזו להודיע שאינם מסוגלים לאבטח אירוע המוני כזה.

יעמדו שם כל האחראים במעשיהם ובמחדליהם: השרים דרעי וליצמן, שדרשו לבטל כל איסור והגבלה על נהירה למירון; והשרוחנה, הנורא בשרי ביטחון הפנים, שאחראי לכאורה לסירוס שוטריו בניטור המגיעים למירון ולהתעלמות מהאזהרות, והשרה מירגב שהבטיחה מאות אוטובוסים לנהירה, כי היא תמיד מְרצה את כוחותינו.

ובראש כולם יתייצב רה"מ, המוציא והמביא, איש המשילות וניהול המשברים, שביְמִינוֹ מנהל את המדינה, בימינו האחרת עוצר את האיראנים, חמאס וחיזבאללה, בימינו השלישית ממצה את המנדט להרכבת הממשלה, וברגלו השמאלית מתאם את המאבק במשפטו הפלילי. תראו שבסוף, גם באסון מירון הוא עוד יוכיח את עצמו וירחיק כל חקירה, כמו בניהול המבריק של משבר הקורונה.

כולם חייבים לעמוד לחקירת ועדה ממלכתית עם סמכויות. מה שקרה אינו "גזירה משמיים" ו"מחרון אפו של רבש"ע", וזו כן העת לחפש אשמים, שלא כדברי האחראים לכאורה, שמסרבים ללמוד לקח. כולם יודעים שלקב"ה, שלא סיפק את הנֵס הפעם, אין חלק באסון - ורק עושי דברו עלי אדמות, בשר ודם, הם האחראים לכאורה.