1. מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי הוא בחירה מצוינת. לכל מי שמזדרזים לבוא איתו חשבון - כדאי להמתין. שבתאי היה הניצב היחיד עם קבלות שישב ליד שולחן סגל הפיקוד הכללי של המשטרה, כשהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה חיפש מפכ"ל במקום ניצב מוטי כהן. הצלחתו של שבתאי כמפקד משמר הגבול סללה לפניו את הדרך ללשכת המפכ"ל.

העובדה שחלפו 100 ימים מאז כניסתו של שבתאי לתפקיד המפכ"ל לא מלמדת כלום ולא מעידה על כלום. כשם שהעובדה ששבתאי לא שימש מפקד מחוז במשטרה הכחולה לא הופכת אותו למפכ"ל פחות טוב או פחות מקצועי.

המפכ''ל קובי שבתאי (צילום: צילום מסך)
המפכ''ל קובי שבתאי (צילום: צילום מסך)

שלא כמו עמיתיו בעבר ממפקדי המחוזות, שבתאי היה אחראי על פעילות מבצעית אמיתית כשפיקד על משמר הגבול ונדרש להילחם גם בפשיעה החקלאית. ניסיונו המבצעי אפשר לו מיד עם כניסתו לתפקיד להתחיל במאבק בפשיעה במגזר הערבי, כשהוא רותם לשם כך את משמר הגבול. על פי אותה תפיסה, מי שהזדרזו להאשים את שבתאי באסון בהר מירון, שכחו לשבח אותו על ההתנהלות המהירה והמקצועית של משמר הגבול בסיכולו בסוף השבוע של הפיגוע  במוצב סמוך לג'נין, כשלוחמת של משמר הגבול חיסלה שני מחבלים שפתחו באש לעבר מוצב סאלם בשומרון.

אין זה נכון לראות בשבתאי אחראי אישית על כל אירוע שבו מעורבים משמר הגבול או משטרת ישראל, כשם שאין צורך לשבח אותו אישית על כל הצלחה מבצעית של משמר הגבול והמשטרה. אני תומך בדעתו של המפכ"ל שיש צורך להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון. הניסיון לראות במשטרה אחראית לאירוע נובע מהעובדה שאיש אינו לוקח אחריות.

להבדיל מגורמים אחרים שבחרו לרדת מתחת לרדאר, התייצב רנ"צ שבתאי מול המצלמות כדי להבהיר שהאירוע במירון צריך להיבדק על ידי גורמים חיצוניים. היום יותר מתמיד דרושה ועדת חקירה אובייקטיבית בראשות שופט, שתהיה משוחררת מלחצים פוליטיים, ושתוכל לקבוע חד־משמעית מי נושא באחריות למותם של 45 בני אדם, וליותר מ־150 פצועים.

2. עמיר פרץ, שר הכלכלה והתעשייה, הולך הביתה. בפוסט שפרסם בפייסבוק הודיע שלאחר ששקל בכובד ראש, הוא החליט שלא להתמודד על תפקיד נשיא המדינה. פרץ מתכוון לפנות לאפיקים חדשים ולהקדיש מעתה את זמנו למשפחתו. מיד כשתוקם הממשלה החדשה יעזוב פרץ את תפקידו הפוליטי האחרון, לאחר 37 שנות פעילות ציבורית. מי שעלה לישראל בגיל 4 מהעיר בבוז'עד שבמרוקו, היישר למעברת הקסטל ומשם למעברת דורות־רוחמה, שהפכה לימים לעיר שדרות - עשה קריירה פוליטית מרשימה. פרץ הקפיד כל השנים שלא לעזוב את העיר שדרות, שבה הוא גדל ובה הוא שימש כראש המועצה המקומית. 

עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עמיר פרץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בדומה לפנחס לבון, שהיה מזכיר ההסתדרות, ונבחר על ידי דוד בן־גוריון לכהן כשר ביטחון לאחר פרישתו מההסתדרות, גם פרץ הגיע למשרד הביטחון לאחר ששימש יו"ר ההסתדרות ונבחר לשר הביטחון ה־16 של ישראל. כניסתו של פרץ למשרד הביטחון לוותה בביקורת קשה על כך שהוא חסר כישורים לתפקיד. כולם בוודאי זוכרים את הצילום שבו נראה פרץ צופה בתרגיל צבאי ברמת הגולן מבעד למשקפת שעדשותיה מכוסות, כשלצדו מי שהיה הרמטכ"ל באותה עת גבי אשכנזי.

בתקופת כהונתו כשר ביטחון פרצה מלחמת לבנון השנייה ונערך מבצע גשמי קיץ - הכניסה הקרקעית הראשונה של צה"ל לרצועת עזה מאז ביצועה של תוכנית ההתנתקות. אף שפרץ חסר רקע ביטחוני, הוא היה זה שקיבל את ההחלטה לפתח את מערכת "כיפת ברזל", בניגוד לדעתם של בכירים במערכת הביטחון, שטענו שמדובר ברעיון אבסורדי. פרץ עמד על דעתו שיש להשלים את הפרויקט ולא ויתר, מה שהתברר כהחלטה שהצילה את חייהם של ישראלים רבים.