עד למטח הכבד לעבר גוש דן וצפונה ממנו עוד אפשר היה להעריך שישראל מבקשת להסתפק במבצע של ימים בודדים. יום הלחימה אתמול – ובעיקר אירועי הערב – טרף את כל הקלפים ומקרב את ישראל למבצע רחב היקף בעזה.

ישראל אינה מעוניינת להגיע למבצע קרקעי. בדיונים הביטחוניים שנערכו בימים האחרונים בין הדרג הצבאי והמדיני, הציג צה”ל עמדה כי ניתן לפגוע ביכולת המבצעית של חמאס והג’יהאד האיסלמי גם מרחוק. אלא שהמציאות בשטח עשויה להכתיב גם מצב אחר. המבצע החל בעצימות גבוהה מאוד, לאחר הירי לעבר ירושלים, וביממה אחת התרחשו אתמול אירועים שלא נרשמו גם במשך סבבי הסלמה שלמים.

חמאס, שוויתר על שלב הגישושים כשירה מיד לעבר ירושלים, שידר אמש לישראל כי הוא מוכן לקחת על עצמו גם מחירים כבדים יותר.

ובישראל, שלא רואה את העימות הנוכחי ככזה שאמור להוביל להכרעה, כבר לא יכולים להרשות מבצע נוסף ללא הישג משמעותי. את הסבב הזה חייב צה”ל לסיים בתוצאה ברורה. היממה הקרובה, לאחר התעצמות הירי, צפויה להיות אלימה ומסיבית יותר. צה”ל יגביר את עצימות התקיפות בעזה, מספר ההרוגים צפוי לעלות, וחמאס, בהתאם, ישאף להגביר את קצב שיגור הרקטות והיקף הפגיעות.


ימים קשים ומרכבים לפנינו, אבל אסור שישראל תמצמץ ראשונה. ביום הלחימה אתמול היו לצה”ל גם לא מעט הישגים מבצעיים, אבל חמאס עוד רחוק מלהרים ידיים. צה”ל יידרש גם לנסות ולהוציא את הצד השני משיווי משקל. עד כה זה לא קרה

למרות התקיפות של צה”ל, חמאס מבצע בינתיים את תוכנית הירי שלו מבצע באופן סדור – וזו צריכה להיות המטרה הבאה של צה”ל. בירי לירושלים ולגוש דן הבין חמאס את המחירים שישלם - גם אם הוא ממיט על תושבי רצועת עזה אסון הומניטרי.

למרות ההסלמה המהירה, ניתן להניח שניסיונות להגיע להפסקת אש יהיו. לפחות בשלב הזה, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה אחת כזו. לפחות לא בשלב זה.