1. חזרנו לעטות מסיכות בגלל מחדל חמור, בלי שאיש שילם בינתיים את מחיר ההדבקה, למרות שיש מי שהפרו את חובת הבידוד והביאו לכך שהמגיפה תתפרץ שוב. חתימתו של מנכ"ל משרד הבריאות על תיקון חדש לצו, שלפיו יוטל קנס בסך 5,000 שקלים על הורה לילד מתחת לגיל 12 שיפר בידוד, היא צעד הכרחי שנעשה מאוחר מדי. מקרי ההדבקה שאחראים להם מי שחזרו מחו"ל והדביקו אחרים בזן האלים המכונה הווריאנט ההודי - היו צריכים להדליק את כל הנורות כבר לפני שבועות או חודשים, אחרי שהתברר שהזן החדש גורם לשיעור הדבקות גבוה בהרבה מזנים שהיו מוכרים עד כה.

אפשר להתנחם בעובדה שלפי ההערכות, החיסונים של פייזר מספקים הגנה של 95% מפני אשפוזים ותחלואה קשה כשמדובר בזן אלפא, אבל זו נחמה קטנה. יש סיבה לדאגה כשראשי מערכת הבריאות נמנעים מלהצהיר שהצליחו להשתלט על המגיפה. התיקון החדש לצו קובע מתי ניתן להורות למי שחוסן להיכנס לבידוד, בעיקר כשמדובר במי שנדבק בזן שמוגדר מסוכן, ובעיקר כאשר מי שעלול להביא להפצת המחלה נמצא באזור שבו יש אוכלוסייה שהיא בסיכון. החידוש בצו החדש הוא בכך שמעתה גם קטינים שיפרו בידוד - יחויבו בקנסות שאותם ישלמו הוריהם.

לצעדי ההרתעה שננקטו בימים האחרונים יש חשיבות גדולה. לכן גם לידיעה על כך שהעסקתם של 270 שוטרים זמניים, שגויסו לפני יותר משנה למאבק בקורונה, תוארך - יש חשיבות רבה לצעדי ההרתעה. השוטרים מגיעים בכל יום לבתיהם של אלפי אנשים שחזרו לארץ ממדינות אדומות, שהם אינם מחוסנים או מחלימים, והם מחויבים לשהות בבידוד, ובודקים אם הם מקפידים על ביצוע ההנחיה. נתב"ג סומן זמן קצר אחרי פרוץ המגיפה כיעד חשוב שיש להתמודד איתו ולמצוא לו פתרון. אבל כמה מהצעדים שננקטו בשער הכניסה לישראל התבררו כלא יעילים, כולל זה שאפשר לאחרונה את כניסתם של ישראלים לארץ מבלי שהם נבדקו.

ההחלטה שלא לאפשר כניסת תיירים עד 1 באוגוסט היא החלטה נדרשת, אבל היא צריכה להיות חלק ממכלול רחב של צעדים שימנעו התפרצות מחודשת של המחלה. תיירים רבים ששמעו שישראל הצליחה לעשות מה שלא הצליחו מדינות גדולות בעולם, רואים בישראל יעד בטוח עבורם. לא בטוח שעבורנו יהיה זה צעד נכון למהר לפתוח את השערים כל עוד המגיפה משתוללת בחו"ל, למרות ההכנסות הצפויות לענף התיירות מתנועה מחודשת לישראל.

2. אם אתם ניצולי שואה או צאצאים של ניצולי שואה, ורכושכם בפולין נגזל בידי הנאצים, הסיכויים שלכם לזכות ברכוש הזה הולכים ופוחתים. הבית התחתון של הפרלמנט הפולני אישר לאחרונה הצעת חוק, שאם תתקבל, תקשה על ניצולי שואה וצאצאיהם לקבל פיצוי על רכושם שנגזל בידי הנאצים. על פי הצעת החוק, תביעות רכוש תלויות ועומדות, שלא הוכרעו ב־30 השנים האחרונות, צפויות להיסגר. זה לא סוד שהפולנים במלחמת העולם השנייה גילו אכזריות כלפי יהודים, ובמקרים שאינם בודדים הייתה אכזריותם אף גדולה בהרבה מזו של הנאצים.

מי שיכול למנוע את קבלת החוק הנוכחי הוא הנשיא הפולני, אבל ספק גדול אם יעשה זאת. לפני כחמש שנים פרסמה עיריית ורשה רשימה של 2,613 בתים של יהודים שנגזלו על ידי הנאצים, וכבר אז הציב החוק הפולני מגבלות לא פשוטות להחזרתם, בהן ארכה של לא יותר משישה חודשים לצורך הגשת תביעות, ושלושה חודשים להוכיח זכויות בנכסים שנגזלו מיהודים. למה שמתרחש בפולין יפה המשפט: הרצחתם וגם ירשתם? אלא שבמקרה הזה זאת לא שאלה, זאת עובדה.