1. סיכול ממוקד
מי שחשב להוציא את האוויר מהגלגלים של נאור יחיא, דוברו החדש של הנשיא הנכנס יצחק הרצוג, נכשל במשימה. כבר כמה ימים מתנהל ברשתות החברתיות מסע שנועד למנוע את מינויו של יחיא לתפקיד דובר הנשיא, רק משום שכיהן כדוברו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. תנועת המחאה קריים מיניסטר ומומחים לתקשורת מטעם עצמם מאשימים את יחיא בכך שהוא לא ראוי להיות דובר בית הנשיא כיוון שלדעתם הוא היה שותף "במערך ההסתה, הפילוג והשקרים שהוביל נתניהו".

קשה להאמין, אבל מתנגדיו של יחיא טוענים בכל הרצינות שישנה בעייתיות במינוי, משום שייתכן שקיימת אפשרות שהנשיא הרצוג יעניק בבוא העת חנינה לנתניהו. לא ברור איך קשור יחיא לעניין, משום שמדובר בהחלטה שתתקבל אך ורק על ידי הנשיא עצמו.

פעם נהגו לירות בשליח או להרוג את השליח. מתברר שהביטוי המטאפורי, שמתאר מעשה של הטלת אשמה על אדם שנשלח להעביר מסר שמאכזב את מקבלו, זוכה עכשיו לחיים מחודשים ברשתות החברתית. מה שמביא לכך שיחיא עומד במרכזה של מתקפה, כשכל חטאו הוא שביצע את עבודתו כפי שמצא לנכון ביעילות ובמסירות. וזו סיבה מספקת לכך שהרצוג יראה בו מקצוען ולא יוותר על שירותיו.

יחיא הוא לא הדובר או איש התקשורת הראשון ששימש דובר של מספר אישים פוליטיים. ברק סרי, מי ששימש עד לאחרונה יועץ התקשורת של שר הפנים אריה דרעי, היה בעבר יועץ התקשורת של אהוד ברק, של השר לביטחון הפנים אבי דיכטר, ושל השר ישראל כ"ץ, כשהיה שר התחבורה. דן פתיר ז"ל היה יועץ התקשורת של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, שלא התנגד לכך שפתיר ישמש גם יועץ התקשורת של מנחם בגין ז"ל לאחר תבוסת העבודה בבחירות. בעידן הנוכחי שבו הרשתות החברתיות הן חזות הכל, באזז קטן מצליח להסעיר את הרשת, אבל צריך לזכור שמדובר בלא יותר מבאזז קטן.


2. גלעד ארדן
שגריר ישראל בוושינגטון ובאו"ם העריך שראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד לא יאפשרו לו להישאר בתפקידיו ולכן הזדרז השבוע להודיע שהוא מוותר על וושינגטון ונשאר כשגריר באו"ם. לארדן היה נימוק משכנע: "נכון יהיה שמי שמייצג את הממשלה מול הממשל האמריקאי, ימונה על ידי הממשלה המכהנת". האיש צודק, אלא שמאותן סיבות שבהן נקב, לא ברור מדוע בנט ולפיד צריכים להשאיר אותו גם כשגריר באו"ם.

ארדן הוא פוליטיקאי ואינו דיפלומט מקצועי. הוא זכה בתפקיד הכפול בארה"ב רק משום שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בחר להרחיקו מהפוליטיקה הפנימית בישראל והצליח לשכנע אותו לקבל את התפקיד. נתניהו, שהיה בשנים 1984־1988 שגריר ישראל באו"ם, לא טרח אפילו להיפגש עם ארדן לפני יציאתו לארה"ב, ובחר להקדיש לו לא יותר משיחה טלפונית.

אם בנט ולפיד רואים בשגריר ישראל באו"ם תפקיד בעל חשיבות, הם חייבים למנות לא רק את איש אמונם, שייצג את עמדת הממשלה מעל במת האומות המאוחדות, אלא לבחור איש מקצוע, שהוא דיפלומט מקצועי, ולא פוליטיקאי לשעבר שיש צורך למצוא לו סידור עבודה.


3. יואל רזבוזוב
מגיפת הקורונה גרמה לכך שרבים חוששים להסתכן ולצאת מהארץ, מה שהביא לכך שבמרוצת השנה האחרונה הפכו רבים מאיתנו לתיירים בישראל. אין מחלוקת שיש לנו ארץ נהדרת, כשם שאין מחלוקת על כך שמחירי הנופש בישראל מרקיעים שחקים. מי שלא נפש בארץ בשנים האחרונות והעדיף חופשה בחו"ל, לא הופתע לגלות את מה שידוע מזמן: כלכלית - עדיפה לנו חופשה בחו"ל.

מחירי בתי המלון במרבית אזורי הארץ גבוהים בהשוואה למרבית מדינות העולם. לתייר הישראלי משתלם לנפוש בעקבה או בטאבה במקום באילת, ואין מחלוקת על כך שחופשה ביוון או בטורקיה זולה בהרבה מחופשה במרבית בתי המלון בארץ. המלונאים, שספגו בשנת הקורונה הפסדים גדולים, מבקשים להחזיר לעצמם חלק מההפסדים שנגרמו כשבתי המלון פעלו במתכונת מצומצמת - והתייר הישראלי הפך יעד להגשמת התוכנית.

צריך לברך את שר התיירות החדש יואל רזבוזוב, שבגלל המחירים הבלתי סבירים של החופשות בארץ החליט להפסיק את הקמפיין התקשורתי לעידוד חופשה עירונית בישראל. הקמפיין התחיל לפני שהשר רזבוזוב נכנס לתפקידו, ומאז לדבריו מחירי החופשות עלו בצורה משמעותית. לכן הוא החליט כי אינו רואה טעם לבזבז כסף ציבורי על קמפיין שמעודד חופשה, שרק מעטים יכולים להרשות לעצמם.


4. עו"ד עמית איסמן
פרקליט המדינה הטרי, עמית איסמן, מונה לאחר תקופה ממושכת של יותר משנה וחצי שבה התפקיד לא היה מאויש, וייאלץ להתמודד עם כמה מטלות חשובות יותר מאשר לעסוק בהחלטותיהם המוזרות של הכפופים לו, שרגישות אצלם היא לא שם המשחק.

רק לאחרונה נענתה הפרקליטות לבקשת הסנגוריה הציבורית, לסגור תיק שהתנהל במשך שלוש שנים נגד אברהם ישראל, אדם מבוגר וחולה, שהתגורר שנים רבות ברחוב וחי מקיבוץ נדבות. ישראל, הואשם בניסיון לגנוב... 4 שקלים מחנות לממכר חסות. הוא ביקש לרכוש בכסף שניסה לגנוב כרטיס קולנוע, כדי ליהנות משעתיים של מיזוג אוויר ביום קיצי חם במיוחד.

מתברר שאברהם ישראל לא לבד. תיאטרון האבסורד של פרקליטות המדינה העלה בהמשך הצגה נוספת. הפעם בכיכובו של א', שנגדו הוגש כתב אישום על כך שקילף בשנת 2018 מדבקה בחנות אופנה בקניון אור יהודה. גם משפטו של א' נמשך שלוש שנים, ורק בשבוע שעבר הסכימה המשטרה לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו על "היזק לרכוש במזיד".

שני כתבי האישום המקוריים ויוצאי הדופן שהגיעו לבתי המשפט מעידים ללא ספק שאנחנו מדינת חוק אמיתית. נכון היה במקום עינויי הדין שעברו שני הנאשמים, שלא לדבר על ההוצאות שנגרמו למערכת המשפט, להשקיע את הכסף בטיפול באומללים, שאיתם התעקשו המשטרה והפרקליטות להתעסק במשך שלוש שנים.

מי שבוחרים ללמוד משפטים, מגלים שאחת התכונות שנדרשות במקצוע היא שיקול דעת. מתברר שמי שמסיימים את לימודי המשפטים והופכים לתובעים בפרקליטות המדינה, שוכחים את הכלל הבסיסי שלמדו. נכון יהיה שפרקליט המדינה החדש יעניק להם תזכורת.