ההצהרה של גלעד ארדן, שהוא פורש מתפקידו כשגריר ישראל בארצות הברית לאחר כינונה של ממשלה חדשה בישראל, היא מהלך נבון מצדו, שלא לומר מועיל. מה שארדן כפי הנראה לא חשב עליו, הוא שהצעד שלו יחשוף את השיקולים הפסולים שהכתיבו בשנים האחרונות את מינוים של שגרירי ישראל מעבר לים.

מה שהוגדר "מינוי פוליטי", התגלה כמניע שגרם לא אחת נזק מדיני והפסד פוליטי לישראל. במיוחד הורגש הדבר בוושינגטון ובמרכז האו"ם בניו יורק, שתי העמדות הקדמיות של החזית המדינית והדיפלומטית של ישראל.

מאז תחילת כהונתה של הממשלה החדשה ומינויו של יאיר לפיד לשר החוץ, דובר הרבה על הצורך הדחוף בשיקום המשרד והחזרת מעמדו כגורם מרכזי, משפיע ומוביל במדיניות החוץ של ישראל. מעמד שהגיע לשפל בשנות כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה.

לא פחות חשוב הוא הצורך לקבוע תקנים ונורמות חדשים לבחירתם של שגרירים בכירים, נציגי ישראל בבירות מרכזיות. לא עוד מינויים פוליטיים, המייצגים את השקפותיו של השר או של ראש הממשלה. נחוצה בחירה המייצגת את הכישורים של המועמד. וחשוב מכל שהמועמד יהיה חף מזהות מפלגתית והזדהות אידיאולוגית. הוא חייב לייצג את ישראל, לא את שולחו.

נראה שבראש סדר יומו של שר החוץ לפיד עומדת כעת שאלת מינויו של שגריר חדש בארצות הברית. העובדה שגם בבית הלבן התחלף נשיא מעצימה את החשיבות המכרעת שיש לבחירה. לא צריך ללכת רחוק כדי להעריך את הנזק העצום שעלול להיגרם לישראל ממינוי שגוי. רון דרמר, ששהה בבירה האמריקאית כשש שנים, יכול לשמש דוגמה חיה להפסד שנגרם לישראל כתוצאה ממינוי פוליטי.

דרמר לא היה שגריר ישראל במובן המקובל של המילה. הוא היה הנציג האישי של נתניהו בוושינגטון, עושה דברו של ראש הממשלה לשעבר. דרמר מתפאר ביחסים ההדוקים שהיו לו בבית הלבן בתקופת כהונתו של דונלד טראמפ, ומתהדר בקשרים שהיו לו עם בכירים בממשל ובנסיעות ובביקורים שקיים ברחבי ארצות הברית.

הכל נכון. אבל דרמר לא היה חסיד גדול של הקהילה היהודית בארצות הברית, ואפשר להבין מדוע. זו קהילה שקרוב ל־80% מבעלי זכות ההצבעה שנמנים עמה הצביעו בעד ג'ו ביידן ולא בעד טראמפ, אהוב לבם של נתניהו ודרמר. לכן, זה לא פלא שדרמר אמר בראיון ש"לישראל חשובה יותר תמיכתם של האוונגליסטים מאשר של היהודים".

דרמר הוא זה שהרס את התמיכה הדו־מפלגתית בישראל שהייתה מסורת רבת שנים בגבעת הקפיטול. הוא עבד קשה לנתק את כל הקשרים עם צמרת המפלגה הדמוקרטית והצליח מאוד.

לשר החוץ לפיד משימה שאי אפשר להגזים בחשיבותה: בחירה נכונה, נבונה ומתאימה של שגריר חדש לישראל בוושינגטון. המועמד או המועמדת חייבים לייצג את השינוי שחל בשלטון בישראל. לייצג את ישראל.