1. ח"כ אבי דיכטר, בעבר ראש השב"כ, מבקש להפסיק את מה שהוא מכנה "הקייטנה" שלה זוכים מחבלים שנידונו למאסר עולם על רצח ישראלים ומקבלים משכורת חודשית נדיבה מהרשות הפלסטינית, כהוקרה על תרומתם לטרור.

ח"כ דיכטר העלה הצעת חוק, שעליה חתומים עשרות חברי כנסת ממרבית המפלגות, שלפיה מחבל בעל אזרחות ישראלית, שמקבל משכורת חודשית מהרשות הפלסטינית עם כניסתו לכלא, יאבד את אזרחותו הישראלית, ולאחר שחרורו הוא יגורש מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית. בכך מבקש ח"כ דיכטר לשים קץ לתופעה של מחבלים שרצחו חיילים ישראלים, קיבלו משכורות נדיבות מהרשות הפלסטינית, וחוזרים לאחר ריצוי עונשם בתהלוכת ניצחון לכפרים הערביים במשולש.

מדובר בהצעת חוק שהועלתה עוד בכנסת הקודמת. עכשיו הוא מבקש לקדם את אותה הצעת חוק, אלא ששיקולים קואליציוניים מונעים ממי שתמכו בעבר בהצעה, לתמוך בה עכשיו. יש מי שחוששים בקואליציה לעורר את זעם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, שהקואליציה זקוקה לקולם, ולכן הצעת חוק הגיונית וחשובה נתקלת בקשיים. בימים הקרובים מתוכננת הצעת החוק של ח"כ דיכטר לעלות לקריאה טרומית. צריך לקוות שהיא תזכה לתמיכה הראויה, כי אין צודקת ממנה.

אבי דיכטר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אבי דיכטר (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

2.רמזור אדום. על פי נתוני המשטרה, בשנה האחרונה חלה עלייה של 75% בתאונות דרכים קטלניות, בגלל אי־ציות של נהגים לאור אדום. במהלך שנת 2021 נרשמו יותר מ־17 אלף דוחות לנהגים, שניסו בעגה המשטרתית "לגנוב רמזור". קורה לעתים שהעבירה מתבצעת בשגגה, אבל הגידול המשמעותי בדוחות תנועה שעליו מדווחת המשטרה מלמד שנהגים רבים חוצים צמתים באור אדום מלא מבלי לחשוב פעמיים.

מדובר בעבירה שאותה רואה המחוקק בחומרה רבה, ולכן העונש על אי־ציות לאור אדום, ועל אי־עצירת רכב לפני קו העצירה, או לפני מעבר חציה, וכניסה לצומת באור אדום, הוחמר והוא עומד על קנס בן 1,500 שקלים ועשר נקודות. על פי שיטת הניקוד הנהוגה בישראל, כאשר מורשעים הנהג או הנהגת בעבירת התנועה, תשלום הקנס נחשב להרשעה.

למרות הקנס הגבוה יחסית, נמשכת התופעה החמורה של נהגים שחוצים צמתים באור אדום ומסכנים בכך את חייהם של רבים. לכן טוב יעשה המחוקק אם יכפיל את שיעור הקנס שמוטל על מי שחוצים באור אדום, והתשלום על אי־ציות לרמזור אדום יעמוד על 3,000 שקלים בתוספת של 12 נקודות.

התופעה של אי־ציות לרמזור אדום נפוצה בעיקר בשעות הלילה. אני אישית נוהג להמתין בשעות הלילה המאוחרות, כמה שניות לאחר מופע האור הירוק ברמזור, לפני שאני נכנס לצומת. השיטה שסיגלתי לעצמי הצילה את חיי במספר מקרים, כאשר התברר לי שרכב נכנס לצומת במהירות וחצה את הצומת למרות האור האדום שהיה לו. מקדם הזהירות שנקטתי הוא זה שהציל את חיי, ואני ממליץ בפניכם לנהוג באותה שיטה.

3.פרוטקשן בצפון. שוב ירי על מסעדות בצפון. בימים האחרונים נורתה אש לעבר "קפה נמרוד" באגמון החולה, וכמה ימים לפני כן נופצה דלת הכניסה ופוזרה תחמושת בכניסה למסעדת BBB בראש פינה. כמו כן, לאחרונה, נורו עשרות כדורים לעבר מסעדת "כביש 90" בצומת מחניים. בכל המקרים לא היו נפגעים, והמסר לבעלי המסעדות היה ברור: עדיף לשלם דמי חסות מאשר להסתכן בסגירת העסק.

אני משוכנע שהמפכ"ל קובי שבתאי יודע מה לעשות. רק לפני כמה חודשים הוא הכניס את משמר הגבול לטובא־זנגרייה ועשה שם סדר. צריך לשבח את בעלי העסקים, שלא נרתעו ולא הסכימו לשלם דמי חסות. תופעת דמי החסות הייתה נהוגה בארץ במשך שנים, והמשטרה הצליחה באכיפה תקיפה לשים קץ לתופעה במרבית המקרים. ככל שבעלי העסקים יסרבו לשתף פעולה עם הסחטנים, כך תוכל המשטרה להתמודד ביתר קלות עם התופעה.