בכל העדכונים על תקציב המדינה, ישנו נושא אחד שאינו מוזכר: התקציב לחידוש היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארצות הברית.
מי שעומד בראש משרד התפוצות בממשלה הנוכחית הוא השר נחמן שי. מהיכרות קרובה ורבת שנים עמו, אני סבור שהוא בעל נתונים אישיים מעולים למילוי התפקיד, במיוחד עם כישורים ליזום, לנווט ולהוביל מאמצים במטרה לבנות מחדש את היחסים עם התפוצה הגדולה; יחסים שבשנים האחרונות הידרדרו כידוע ממשבר לנתק, מניכור להתעלמות.

כך, נעלמו הפאנלים שדנו במצבם הקשה של יהודי ארצות הברית כנפגעי מגיפת הקורונה; נאלמו הגורמים שהתריעו על “היחלשות מעמדה של הקהילה” כגורם נוכח בחברה האמריקאית; הופסקו המפגשים בין נציגים ישראלים ונציגים מהממסד היהודי בניו יורק, שדנו ב”דרכים לשיפור היחסים בין ישראל לקהילה”.

עכשיו, כשממשלה חדשה מתפקדת, כשמורגש מאמץ לתקן משגים ומחדלים של הממשלה הקודמת, כשיוזמים רפורמות בתחומים שונים, כששרים נאבקים על תוספות תקציבים למשרדיהם – טרם נשמעה מילה על הקהילה הגדולה בארצות הברית, על ההכרח המיידי ברפורמה ביחסים, בתיקון יסודי בקשרים, בייצור מחדש של שיתוף פעולה ותיאום לרווחת שני הצדדים.

מה שמפליא במיוחד הוא שנדמה שאין בצד הישראלי מודעות לכך שליחסים הדוקים עם הקהילה בארצות הברית יש ערך חשוב למדינה. “ישראלים הרי מבינים בביטחון. איך זה שהם לא קולטים שהקהילה יכולה לשמש גורם משפיע על הבית הלבן והממשל בכל הנוגע לצורכי הביטחון של ישראל?”, אמר ראש ארגון יהודי מרכזי. בכירים יהודים מזכירים בכל שיחה את המעורבות הפעילה שלהם בעבר בקידום האינטרסים של ישראל בתחום הביטחון והסיוע הצבאי; מעורבות, שלדבריהם, חשובה גם היום, בתקופה שממשל חדש מתייצב ומתחזק.

הגידול בתקריות אנטישמיות בארצות הברית מככב בחדשות, אבל הדיווחים על כך שהוא משבש את שגרת חייהם של היהודים והפך איום על קיומם - הם מוגזמים. ישראל לא יכולה לעזור לקהילה היהודית במאבק נגד אנטישמיות. זהו מאבק שמתנהל בחזית המקומית על ידי גורמים קהילתיים מקומיים.

יחסים הדוקים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארצות הברית, קשרים רצופים בין בעלי השפעה בשני הצדדים, ושיתוף פעולה ותיאום בין מוסדות - מבטיחים תוצאות מועילות לישראל ולקהילה, כפי שהוכיח כבר העבר. הממשלה הקודמת הפקירה את היחסים הללו. לממשלה החדשה יש הזדמנות היסטורית לשקם את היחסים, לחדש את הקשרים עם יהודי ארצות הברית ולבנות עמם מחדש שגרה של שיתוף פעולה, התייעצויות, תיאום והסכמה הדדית. אם לא עכשיו, אימתי.