קשה להאמין שזה אמיתי. דווקא בימים שמערכת הבריאות מתמודדת עם גל נוסף של קורונה, מחליט משרד האוצר על היטל בגובה של 30% - מס בריאות חדש שיוטל על חולים שמבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים, ועל אלה שאינם מכוסים בביטוח פרטי ונזקקים לרפואה פרטית. אם משרד האוצר התכוון בהצעה החדשה לפגוע באחת הקבוצות החלשות ביותר במשק, הוא הצליח במשימה. משמעות ההחלטה היא שמבוטחים מבוגרים יספגו פגיעה קשה, כשהם ייאלצו מעתה להתמודד עם נטל המס החדש. ברור שמי שייפגעו במיוחד הם בעלי השכר הנמוך במשק.

ביטוח רפואי פרטי אינו מוצר יוקרה ואיננו בגדר מותרות. גם חלק ממי שעומדים בקריטריונים של שכבות חלשות במשק, אוחזים בידם פוליסות ביטוח שנעשו באמצעות ביטוחים קבוצתיים במקומות העבודה שבהם הועסקו. מדובר בעובדי מדינה רבים, שהשתכרו רק מעט מעל לשכר המינימום במשק וחסכו כל חייהם תוך ויתור על דברים אחרים, ובלבד שיוכלו להשתמש בעת הצורך בביטוחים פרטיים, שיבטיחו להם כיסוי ביטוחי ראוי.

לא ברור איך משרד האוצר יצא נשכר מפגיעה ברפואה הפרטית. מה שברור הוא שמי שיצא נפסד הן אותן קבוצות חלשות במשק, שייאלצו לשלם עכשיו מס בריאות חדש, דבר שיקשה עליהן לעשות שימוש בפוליסות הבריאות שרכשו. הצעד שנוקט האוצר עלול לגרום לפגיעה גם בכאלה שלא רכשו ביטוחים פרטיים ושוקלים לעשות זאת, תוך ניצול העובדה שחלק גדול מהביטוחים הקבוצתיים ממומנים על ידי המעסיקים. מהלכיו של האוצר צפויים לצמצם את הסבסוד שמעניקים המעסיקים לעובדים.

מי שחושב שפגיעה ברפואה הפרטית תשפר את מצבה של הרפואה הציבורית, הוא חובבן או כלכלן שאיננו בקיא במה שמתרחש במערכת הבריאות בישראל. הרפואה הפרטית לא פוגעת ברפואה הציבורית, היא באה להשלים אותה. הצעד שאותו מבקש האוצר להנהיג עלול להביא לפגיעה גם ברפואה הפרטית וגם ברפואה הציבורית, מה גם שההיטל החדש יועבר ישירות לקופת המדינה, ולא יופנה ישירות למימון סל הבריאות הציבורי.

הצעד שמבקש האוצר לנקוט עלול להחזיר אותנו מהר מהצפוי למה שהכרנו בעבר כ"רפואה שחורה", בתוך המערכת הציבורית. זה לא סוד שלקח זמן רב, והושקעו מאמצים ומשאבים רבים כדי לעקור את הרפואה השחורה מהשורש, אחרי שהיא פעלה במשך שנים רבות "מתחת לשולחן". עכשיו טובים הסיכויים שהיא תחזור בדלת האחורית.

קיבלתי בימים האחרונים את תלוש השכר של אחד הרופאים הבכירים והמבוקשים בארץ והתקשיתי להאמין. לא נכון להתרשם משכר הברוטו שלו שמגיע ליותר מ־29 אלף שקלים בחודש. הרופא הבכיר, שנחשב מקצוען בתחומו, וכל בית חולים היה גאה להעסיק אותו, מביא הביתה לא יותר מ־13 אלף שקלים בחודש. מדובר בשכר שהוא בדיחה, כשמדובר ברופא מיומן ומקצועי בסדר הגודל שלו. השכר שמשתכר אותו רופא, בהשוואה לכמה רופאים בכירים אחרים שמועסקים באותו מרכז רפואי, הוא מגוחך. כמה מהם משתכרים בכל חודש 110 אלף שקלים ומקבלים את שכרם באמצעות קרן המחקרים של בית החולים.

יש בתחום השכר כמה שיאנים. אסור לשכוח את הרופא המומחה שפורסם בעבר שהוא מרוויח מעל 182 אלף שקלים בחודש. אבל אלה רק רופאים בודדים, מרבית הרופאים משתכרים סכומים נמוכים בהרבה. כשאלה הסכומים שרופאים בכירים גורפים לכיסם בשנה, אין פלא שהאוצר מבקש להפוך שותף להכנסתם. אלא שמדובר בחריג ולא בכלל. לכן יהיה זה נכון שהאוצר יערוך את ההבחנה בין הרופאים השווים מיליונים לבין אלה שמבקשים להתפרנס בכבוד.