הוא אחראי לאחת ההמצאות הגדולות, שהבשילה לכלל פיתוח חשוב לפני יותר מ־60 שנה, ועד היום היא מסייעת לפתור את אחת המצוקות הגדולות שאיתה מתמודד העולם כולו.

זאת לא הייתה המצאתו הראשונה של האיש. כשהיה בן 18 הוא פיתח יחד עם אביו התעשיין שיטה לייבוש צנימים עבור צבא הצאר במלחמת העולם הראשונה, מה שהביא לכך שטרוצקי, המהפכן הרוסי היהודי, הוגה הדעות הקומוניסטי ולימים מייסד הצבא האדום, החליט לשלוח אותו ללמוד הנדסה בבלגרד.

יחסיו עם השלטונות האוקראיניים עלו על שרטון אחרי שהוא פיתח שיטה לאלקטרוליזה של מגנזיום וקרא לה בשם לצל"א, ראשי תיבות שפירושם "למען ציון לא אחשה" (מתוך ספר ישעיהו). פעילותו הציונית הביאה אותו בשנת 1939 לסיביר. הוא גויס לצבא האדום, ואחרי מלחמת העולם השנייה הצליח לברוח מרוסיה ועלה לישראל.

הוא נשלח לעבוד במפקדת קצין הנדסה ראשי בצה"ל, וכעבור שנתיים התקבל למכון ויצמן למדע, אבל פוטר מעבודתו. בעקבות פיטוריו פרסם מאמר ביקורתי נגד מעסיקיו ביומון ההסתדרות "דבר". בתחילת דרכו לא רבים התלהבו מהמצאותיו, והוא נאלץ להיפגש עם פקידי ממשלה בכירים בפגישות שלא העלו דבר. רק לאחר שהצליח להיפגש עם ראש הממשלה דוד בן־גוריון, חל שינוי ביחס אליו, בעיקר לאחר שבן־גוריון הורה להעסיק אותו במשרת יועץ במשרד הפיתוח.

שנת 1956 חלה פריצת דרך משמעותית כשהמצאתו זכתה לתקציב שאפשר הקמת מפעל ניסיוני בתל אביב. המפעל הראשון הוקם במקום שבו נמצא היום גן העצמאות. כעבור חמש שנים הוקם המתקן הראשון פרי המצאתו באילת.

המפעל נסגר כעבור שלוש שנים לאחר שהתברר שעלות ההפקה גבוהה מדי. הממציא הזועם היה משוכנע עד אחרית ימיו שהפטנט המקורי שלו סולף, מה שהביא לגידול בעלויות הייצור. במכתב שכתב לראש הממשלה לוי אשכול הוא טען שזלזלו בהמצאתו, ובהמשך תבע את המדינה בדרישה לקבלת תמלוגים. בית המשפט העליון פסק לטובתו תמלוגים עבור הייצור במפעל באילת.

השיטה שהגה לא עברה מהעולם, והיא משמשת עדיין לייצור שלג ואגירת אנרגיה. באיראן נבנה על פי אותה שיטה מתקן דומה שפועל עד היום. הממציא מת בגיל 91 ונקבר בבית העלמין בחולון.

אתם מוזמנים לגלות:
מי האיש?


פתרון החידה הקודמת:
האישה שחגגה בימים אלה 100 ונחשבת אחת הספורטאיות היהודיות הגדולות ואחת המתעמלות המפורסמות בכל הזמנים, היא אגנס קלטי.