למדינת ישראל ולנציגיה הרשמיים יש בעיה, אך הם אינם מודעים לקיומה. בוושינגטון, במוסקבה, בבריסל ובמטה הראשי של האו”ם בניו יורק התקבלה ממשלת השינוי בישראל במובן הטבעי של המונח “שינוי”. הפירוש הזה הוא שהניב את גל המחאות והגינויים הבוטים בזירה העולמית, שנוחת על ישראל בימים אלה בעקבות ההחלטה לבנות אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות.

כנראה שבישראל אין די מודעות לתדמית החיובית של ממשלת השינוי בעולם. במקומות שהוזכרו לעיל לא אכפת לאף אחד שנפתלי בנט מייצג שישה מנדטים. אף אחד לא עוקב אחרי ההתבטאויות של איילת שקד כלפי יתר בכירי הממשלה, ואף אחד לא קרא את הפרשנויות להתנהלותם של בני גנץ או ניצן הורוביץ. מה שחשוב למנהיגי מדינות מרכזיות, שאכפת להם ממצב השלום והביטחון בעולם, הוא שבישראל יש ממשלה חדשה, שלהערכתם אפשר לבנות עליה כגורם המקדם יציבות בעולם.

בשיחות עם שגרירים ותיקים ודיפלומטים בכירים בניו יורק נשמעות הערכות אופטימיות לגבי סיכויי ממשלת השינוי לשרוד. השיחות מגלות עד כמה מעריכים במערב אירופה את העובדה שבישראל קיימת ממשלה שאין לה שום זיקה לעבר הטראמפיסטי של הממשלה הקודמת. ההערכות הללו היו גם אחת הסיבות לקבלת הפנים הלבבית שקיבל ראש הממשלה בנט בביקוריו בוושינגטון ובמוסקבה.

לצד זאת, ההתנגדות להתנחלויות היא קונצנזוס בינלאומי, לא מהיום. בארצות הברית התנגדות כזאת הושמעה עוד בשנות כהונתו של רונלד רייגן כנשיא. מאז היא חלק בלתי נפרד ממדיניות החוץ האמריקאית. גם רוסיה מתנגדת בתקיפות להתנחלויות, והגינוי שפרסמה נגד ההחלטה לבנייה בהתנחלויות היה קיצוני יותר גם בגין יחסי הקרבה של רוסיה עם השלטון באיראן.

ההחלטה על בנייה בהתנחלויות התקבלה בעיתוי גרוע. וושינגטון והאירופאים כועסים על איראן בעקבות הקשיים שהיא מערימה בדרך לחידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין. בפסגת G־20 שהסתיימה זה עתה בא לידי ביטוי התסכול מהתנהלותה של איראן.

ישראל, שהפכה כעת ליעד לביקורת בינלאומית, גלשה למעמד העלול לכרסם במרכזיותה כמדינה המתנגדת להתגרענותה של איראן ולהחליש את טיעוניה נגד הסכם גרעין מחודש עם איראן.

בישראל עוסקים כולם בהערכות לגבי סיכויי הישרדותה של הממשלה אחרי אישור התקציב. בוושינגטון, במוסקבה, בבריסל ובמרכז האו”ם בניו יורק דואגים יותר למעמדה של ישראל כגורם מדיני חיוני לקידום יציבות באזור. ההחלטה על בנייה בהתנחלויות לא תרמה להבטחת מעמד כזה. בירושלים הרשמית צריכים להבין: בזירה העולמית אוהבים אתכם יותר ממה שאתם חושבים. אל תקלקלו את זה.