אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מחר כדי לדון בסוגיית הטלת מס על משקאות ממותקים (עתירי סוכר ומשקאות דיאט).

בימים האחרונים נעשו ניסיונות לשכנע את הוועדה לשנות את עקרונות המס, ולהתאימם לפחות למקובל במדינות העולם. הדרישה העיקרית של יצרני המשקאות היא לא להכליל את משקאות הדיאט ולהפחית את שיעור המס על המשקאות, שאמור לעמוד על 70 אגורות עד שקל - זינוק ממוצע של כ־25% במחיר המשקה.

נכון להיום, יצרני המשקאות הקלים הגדולים בישראל הם החברה המרכזית (המשווקת את קוקה־קולה), יפאורה וטמפו. בימים האחרונים ניסו ראשי החברות לדבר אל לבם של חברי הכנסת, ונדמה כי בחלק מהמקרים הם אכן הצליחו לשכנע (היין הממותק הוצא מהחוק).

אלא שחברי הכנסת מתבצרים בעמדתם והזמינו דוח ממרכז המחקר של הכנסת, המוכיח לטענתם כי הטלת המס אכן מפחיתה את הצריכה ולא מביאה לפיטורי עובדים או לפגיעה ברווחיות.

טיעונים אלה עומדים בסתירה, למשל, להודעת יפאורה לבורסה לניירות ערך, שלפיה הטלת המס תפגע במכירות וברווחיות בשיעורים שעדיין אינם ידועים. 

הטלת המס על משקאות ממותקים היא תחילתו של מדרון חלקלק. הרי יצרני המזון כבר התחייבו לסמן על המוצרים המזיקים אזהרות על היותם עתירי שומן או נתרן, אך הצריכה לא נפגעה. מחר יבקשו להטיל מס גם על מוצרי מאפה עתירי שומן טראנס, המזיק לבריאות הרבה יותר מכל משקה ממותק.

אם קברניטי הממשלה מעוניינים לשנות את דפוסי הצריכה, הטלת מס אינה הדרך הנכונה. שהממשלה תואיל בטובה לצאת בקמפיינים רחבים של הסברה - ולא להטיל על הציבור עוד מס מיותר.