קו ישר עובר בין ההפגנות בירושלים סביב חקירת מותו של אהוביה סנדק ובין פרעות נערי הגבעות בשטחים. שני האירועים האלה מאופיינים בצפצוף על החוק, באלימות ובהאשמת נציגי החוק.

כזכור, ב־21 בדצמבר 2020 דווח במוקד המשטרה על רכב ישראלי שהושלכו ממנו אבנים על רכב פלסטיני בצומת מכמש. בלשי המשטרה המתינו לרכב ליד מחסום משטרתי. הרכב עקף את המחסום, נמלט, והבלשים החלו לרדוף אחריו. עד כאן אירוע שגרתי. במהלך המרדף התהפך הרכב, שניים נאזקו ושניים חולצו בידי צוות רפואי שהגיע למקום. רק כשעה לאחר התקרית התברר שגופתו של אהוביה סנדק נלכדה מתחת למכונית.

מכאן ואילך כאילו שוחרר במחנה האמוני קפיץ דרוך שהחל להפעיל במלוא העוצמה קמפיין התקרבנות פוליטי. במקום להעמיד לדין את הנערים ולהתאבל על מותו חסר הטעם של אהוביה סנדק, נכנסו לתמונה הסנדקים האמיתיים. במקום חשבון נפש ורגשי אשמה, הפנה הקמפיין אצבע מאשימה כלפי השוטרים באמצעות פולחן זעם ושלל עבירות על החוק: הקמת מאחז (מעלה אהוביה), האשמות שווא: "הדם על ידיהם של מפקדי ימ"ר ש"י שמתירים את דמם של טובי ילדינו", הפגנות ללא רישיון בכל רחבי הארץ תוך עימותים עם המשטרה והטחת אשמה כמובן: השוטרים נגחו במכונית. שום דבר לא הוכח.

הבון־טון המתוזמר והקולני של חברי כנסת, שרים, רבנים וראשי מועצות כלל טענות על שיבושים, טשטוש ראיות וטיוח. וביבי כמובן. האיש ללא העכבות הזמין את הוריו של אהוביה (שדרשו להקים ועדה שתחקור את השוטרים) כדי להביע הזדהות פבלובית, תוך שהוא מתייצב לצדם. כמוהו אמיר אוחנה, שבמקום להגן על השוטרים התחייב בביקורו בבית משפחת סנדק "לגלות את האמת על מה שקרה". גם הרב הראשי לישראל השנויה במחלוקת לא נעדר.

הרב דוד לאו כתב למשפחתו של אהוביה: "גם אנו זועקים את כאבנו. נסיבות פטירתו היו אירוע נורא המחייב בדיקה יסודית, אני מקווה מאוד שהרשויות האמונות על עניין זה יעשו את חובתן כראוי". אליו הצטרפו כ־200 רבנים שחתמו על קריאה להקים ועדת חקירה חיצונית שתבדוק את התנהלות השוטרים בפרשה.

כל זה קרה כאמור לפני שנה. מאז פונה מאחז אהוביה בידי מג"ב. במח"ש של אוחנה לא מיהרו. במח"ש של בר־לב עדיין לא פרסמו את חקירות השוטרים. המתנחלים, שחוששים ממסקנות שלא יתמכו בטענותיהם, מריצים הפגנות פרועות בכניסה לירושלים ורודפים אחרי הבלשים שהעידו על אירועי אותו יום. "אין כרגע בישראל מחאה צודקת יותר מזו בכניסה לירושלים, שקוראת לחקור את מות אהוביה סנדק", צייץ עמית סגל. "נער ישראלי נהרג במרדף משטרתי? בכירי מח״ש התריעו על שיבוש הליכי חקירה מצד המשטרה, אך דבר לא קרה. מי יחקור את החוקרים שהביאו למותו של נער?".

לשר לביטחון הפנים אין ברירה: או ללכת ראש בראש מול הפגנות הרחוב של הביביסטים והמתנחלים או שהרחוב ינצח.