בניגוד לכל ההאשמות שהוטחו בו, שר החוץ יאיר לפיד לא קידם את גיסתו ולא מינה אותה אישית לשום תפקיד בקרן קיימת לישראל. ההחלטה על המינוי של קרן אילאיל לדירקטוריון קק"ל היא צעד ראוי, שנועד לתרום לבקרה יעילה יותר על המערכת שמגלגלת בכל שנה עשרות, אם לא מאות מיליוני שקלים, וראוי שיהיה לה פיקוח נוסף.

המונח הלטיני נֶפּוֹטִיזְם, שמשמעותו בעלי שררה שמעדיפים את קרובי משפחתם על פני אחרים, רחוק מלפיד במקרה הזה כרחוק מזרח ממערב, ואין כאן יותר מספין פוליטי נמוך שנועד לפגוע בו. כאשר הרשתות החברתיות יוצאות למתקפה מאורגנת, אין לעובדות שום ערך - והן ממש לא עניינו את אלו שהצטרפו למסע ההוקעה המאורגן.

לפיד לא עשה דבר שאינו תקין, ומי שיצא נפסד מהמסע הציבורי, שהביא להתפטרותה של אילאיל, הוא הציבור. המרוויחים הם אלה שלכאורה ימשיכו לעשות בדירקטוריון קק"ל ככל העולה על רוחם. גיסתו של לפיד לא קיבלה שקל אחד עבור חברותה בדירקטוריון, אפילו לא הוצאות נסיעה. כל רצונה היה לתרום מניסיונה ומכישוריה.

עובדה זו לא הפריעה למתנגדיו של השר לפיד להשמיץ אותו, רק משום שהדירקטורית שעלתה לכותרות היא לא במקרה אחותה של רעייתו. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו - קופירייטר מצוין - התבטא מעל בימת הכנסת, ש"אין הנחתום מעיד על גיסתו", ולא שכח לתבל את דבריו בצחוק לעגני. לפיד השיב לנתניהו, שמי שצחקו הם אלה שמתנגדים לחוק שיאסור על נאשמים בפלילים לכהן בכנסת, והוסיף שכנחתום שמעיד על גיסתו, הוא קובע שאין אדם הגון וישר ממנה בעולם.

לדברי לפיד, הוא זה שביקש מגיסתו להגדיל ראש וללכת לקק"ל בהתנדבות, כדי להילחם שם לכאורה בשחיתות. מותר לו לאיש פוליטי, גם אם הוא יאיר לפיד, שהקרובים אליו יתרמו מכישוריהם ומניסיונם, מבלי שיאשימו אותם בנפוטיזם. לא נכון לפסול על הסף את אלו שיכולים לתרום לשירות הציבורי, ומוכנים לעשות זאת בהתנדבות מבלי שיש בכך ניגוד עניינים, רק משום שהם מקורבים לאיש פוליטי.

במקביל, אני לא מתכוון להתעלם ממינוי אחר של קרובת משפחה של לפיד, בת דודה שנייה שלו, שמונתה למנכ"לית המחלקה להנצחת זכר השואה בישראל. מדובר בשרית הנדקנופף, שהוצבה במקום ה־40 ברשימת יש עתיד לכנסת, והייתה בעבר חברת מועצה מטעם מפלגתה בעיריית מודיעין־מכבים־רעות. להבדיל מאילאיל, שעשתה את תפקידה בהתנדבות מלאה, הנדקנופף ממלאת את תפקידה בשכר מלא. על פי פרסומים, שכרה מגיע ליותר מ־25 אלף שקל בחודש.

העובדה שהגב' הנדקנופף היא בת דודה שנייה של לפיד לא צריכה לפסול אותה לשום תפקיד או לפגוע בפרנסתה - אם היא עומדת בכל הקריטריונים, ובעיקר כשלא מדובר במינוי שאינו של שר החוץ או משרד החוץ. גם במקרה הזה מדובר בלא יותר מספין עלוב, שנועד לפגוע בלפיד ולהציג אותו כמי שאינו ישר דרך. מי שחושב שהמינוי נעשה שלא כדין, מוזמן לפנות ליועץ המשפטי של הגוף שבו מועסקת הנדקנופף, או ליועץ המשפטי לממשלה. מה שבטוח, ספינים ולכלוכים לא יכולים לסכל מינוי כשר.

יאיר לפיד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

לפצח את השיטה

במקום שהיה פעם המוסך לתיקון אופנועים וקטנועים בקיבוץ בית השיטה, מתכנס בכל בוקר בשעה שבע "פרלמנט העמק", שהוא פרלמנט מוכר וידוע בקיבוצי עמק בית שאן, ומורכב מאלופי משנה במילואים, סגני אלופים וקצינים בדרגות נמוכות יותר. על המוסך היה אחראי בעבר דניס שר ז"ל, שהגיע כמתנדב לבית השיטה והלך לעולמו. לאחר מותו החליטו חבריו להמשיך במסורת. הם שכרו מהקיבוץ את המבנה כדי שישמש לישיבות הפרלמנט, והשאירו את המוסך כפי שהיה.

בין מפתחות לפתיחת ברגים מכל הסוגים, ריח של שמן מכונות ואופנועים וקטנועים מקולקלים שכבר אין מי שיתקן אותם, ממשיך פרלמנט העמק לדון בנושאים ברומו של עולם. הכיבוד סטנדרטי. קפה שחור כמו בצבא, שנמזג מפינג'אן ללא ידית, וביסקוויטים של פתי בר. בשבוע שבו באתי לשם, הנושא שהעסיק את חברי הפרלמנט היה רצונם להביא לקיבוץ טנק, ולהציב אותו כשקנה התותח שלו מכוון לעבר המזכירות.

חברי הפרלמנט לא סתם רוצים. הכל כבר מתוכנן. על לוח שעם שבמוסך הם תלו את כל השרטוטים והתכנונים, וכעת כל מה שנשאר זה למצוא טנק. רבים מחברי בית השיטה היו טנקיסטים, והשם שדבק בעבר בבית השיטה הוא "בית השריון". במלחמת יום הכיפורים נפלו 11 מחברי הקיבוץ, וזה מספר הנופלים הגדול ביותר בארץ ביחס לאוכלוסייה.

נזכרתי בסיפור משום שבימים האחרונים הגשימו חברים מהקיבוץ הסמוך עין חרוד (איחוד) חלום ישן. אחרי 30 שנות תכנון ומאמצים לא קטנים, הצליח חבר הקיבוץ, ישי צימרמן בן ה־88, הלוחם הנועז מיחידת 101, להשיג מטוס כפיר ממוזיאון חיל האוויר ולהציב אותו על יד האורווה. בנו, נכדו ונכדתו של צימרמן הם בוגרי קורס טיס של חיל האוויר, והם נמנים עם יותר מ־20 חברי הקיבוץ ששירתו כטייסים בחיל האוויר.

צימרמן נלחם להביא את מטוס הכפיר לקיבוץ, כי הוא רוצה שבני המשק ימשיכו להתגייס כטייסים לחיל האוויר. צימרמן, שהיה בצעירותו שובב לא קטן, מחזיק ברשותו רישיון טיס אזרחי, והתפרסם בעבר כשבמלחמת לבנון הראשונה הוא טס לביירות במטוס קל, ללא אישור כמובן. כשחזר לארץ, נשפט וריצה מאסר בכלא צבאי.

למבצע הלוגיסטי של העברת מטוס הכפיר לעין חרוד סייע חבר בית השיטה, אל"ם (במיל') משה פלד בן ה־76, שכיהן בעבר כסגן שר החינוך וכסגן יו"ר הכנסת. למרות גילו, פלד משרת עדיין במילואים בהתנדבות כנהג תובלה וכמוביל טנקים - והוא האיש שעמד מאחורי המבצע הלוגיסטי המסובך להעברת המטוס לעין חרוד.

החלום של פלד הוא להוביל גם את הטנק שיקבלו חברי הפרלמנט למקום שכבר הכינו לו בקיבוץ בית השיטה. אין סיבה שתהיה אפליה בין שני הקיבוצים שבעמק. צה"ל נתן לעין חרוד (איחוד) מטוס, שייתן עכשיו טנק לבית השיטה.

[email protected]