נושא רגיש ונפיץ עלה לאחרונה לכותרות: הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בכל רחבי הארץ. בניגוד לתחזיות הקודרות בישרה בימים האחרונים שרת התחבורה מרב מיכאלי בביטחון רב כי היא סבורה שהממשלה הנוכחית תגיע להסכמות שיאפשרו לכל תושבי המדינה חופש תנועה ואמיתי בכל ימות השבוע, כולל שבתות וחגים. “בממשלה יש הבנה שנגמרו ימי המצור בסוף השבוע במדינת ישראל”, אמרה השרה מיכאלי והוסיפה כי הממשלה הזו מסוגלת להגיע להסכמות משותפות בכל נושא.


עד עתה היו אוכלוסיות לא מעטות בארץ מנועות מלנוע בשבת ברכב ציבורי. לכן בדבריה השרה הפיחה רוח תקווה בקרב כל חילוני ישראל המבקשים בימי שבת וחג לנוע מביתם ולהסתייע בתחבורה ציבורית, במיוחד אלה שאין ברשותם רכב פרטי ובימי חג ומועד הם כלואים בבתיהם באזורים לא מועטים ברחבי המדינה.


בעוד ההבטחה הזו נישאה באוויר, כבר ניחתה עליה מהלומה כואבת. יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי הגיב בישיבת סיעתו לדברים מבשרי הטוב של השרה מיכאלי ושיגר מים צוננים לעברה, שיש בהם כדי לכבות את אש ההבטחה. וכך הצהיר ח"כ דרעי: “כאשר שומעים את שרת התחבורה מכריזה על כוונתה להפעיל את הרכבת בשבת ועוד היא מכנה את השבת היהודית שלנו כמצור וגזירה, מבינים את החורבן שהממשלה הזו מתכוונת לחולל בזהות היהודית של המדינה. 70 שנה ידענו להתעלות מעל המחלוקות ולשמור על הסטטוס קוו כדי לקיים כאן מדינה יהודית”.


אילו מפלגת ש”ס הייתה חברה בממשלה הנוכחית אין ספק שהייתה עושה כל שביכולתה כדי לסכל את התוכנית המבטיחה הזו, אבל בהיותם באופוזיציה מפיחה בנו השרה את אש התקווה להסדרת התחבורה הציבורית בימי שבת, חג ומועד.


כמובן שהתוכנית הזו לא תיושם בשטח בקלות, והיא צפויה לעורר גלי התנגדויות רבים על רקע דתי. בממשלה כמו זו הנוכחית, המורכבת מכל גוני הקשת הפוליטית במדינה - שמאל, ימין ומרכז, שומרי מצוות ומי שאינם - הרי שהסכמה מפה לפה בנושא כה רגיש וטעון איננה מובטחת כלל ועיקר. אנחנו צופים קרבות אכזריים העלולים להביא להיחלשותה ואולי אף לנפילתה של הממשלה הזו, שמצליחה בינתיים לנווט את דרכה מבעד לגלים הצפים ועולים. ימים לא רחוקים יאמרו את דברם, ואנחנו ממתינים בקוצר רוח