חמישה נשיאים לשעבר חיים כיום בארצות הברית. ארבעה מהם -ג’ימי קרטר, ביל קלינטון, ג’ורג’ בוש הבן וברק אובמה - שומרים באופן מוקפד על המסורת המקובלת בארצות הברית שלפיה נשיאים לשעבר שותקים. לא שומעים אותם ולא רואים אותם. הם אינם מתראיינים וכמעט אינם מופיעים בציבור.

רק הנשיא לשעבר החמישי, דונלד טראמפ, מסרב להיעלם ולהיאלם. הוא מתראיין בערוץ הטלוויזיה האהוב עליו, “פוקס ניוז”, איננו חדל מלשווק הצהרות, לשאת נאומים משלהבים בכינוסים של אוהדים, להשחיל התבטאויות לאתרי החדשות. הכל במאמץ לשמור על חשיפה תקשורתית, להזכיר לאמריקאים: אני חי וקיים, אני בועט. נכון שאני לא בבית הלבן, אבל אני לא מוותר. אני מתכונן לחזור לשם.

החשיפה התקשורתית העיקשת של טראמפ יכולה הייתה להיות משעשעת. הבעיה מתעוררת כשטראמפ איננו מנצל אותה כדי להגיב על המשא ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם איראן שממנו פרש, איננו מתייחס לעימות בין ארצות הברית לרוסיה בנושא אוקראינה, אפילו לא מדבר על מגיפת הקורונה. בהופעותיו, בנאומיו ובהצהרותיו טראמפ מתמקד רק בנושא אחד: ערעור על תוצאות הבחירות לנשיאות שבהן הפסיד ליריבו הדמוקרט ג’ו ביידן.

העובדה שטראמפ חורג באופן מופגן ממסורת השתיקה של נשיאים לשעבר מוכיחה כי הוא מלכתחילה לא היה שייך לקטגוריה של נשיאים או של מוסד הנשיאות.

כזכור, בתי משפט ברחבי ארצות הברית, גם במדינות שמצביעות למועמדים רפובליקנים וגם שופטים שמרנים שטראמפ מינה - דחו על הסף ובאופן חד־משמעי את כל הערעורים על תוצאות הבחירות לנשיאות. נו, אז מה? טראמפ לא מפסיק להפיץ את השקר שלו שהבחירות היו מזויפות. גם חברי קונגרס, סנאטורים ובכירים רפובליקנים מנצלים את הזלזול והבוז של טראמפ בהליך הבחירות. ב־20 מדינות בארצות הברית עלה בידי נציגים בכירים רפובליקנים מקומיים לשנות, לתקן ולקבוע תקנות ונהלים חדשים בהליכי בחירות. הם לא הסתירו את מטרתם: למנוע מאוכלוסיות של מהגרים ומיעוטים, הנוטים להצביע בעד מועמדים דמוקרטים, להצביע או לפחות להקשות עליהן את הנגישות לקלפיות.

הנשיא ביידן כבר הגדיר את הפעילות הזאת כ”איום ממשי על הדמוקרטיה בארצות הברית”. האחרון שייבהל מההגדרה הזאת ויירתע מהמשך המאמץ שלו לערער על הליך הבחירות הדמוקרטי הוא טראמפ. המבחן המעשי לדמוקרטיה בארצות הברית איננו רחוק: הבחירות לאמצע הקדנציה בנובמבר הבא. מי שהיו צריכים לצאת בהצהרת הגנה על הדמוקרטיה הם ארבעת הנשיאים לשעבר. הם כאמור שותקים.