מספרים לנו שהמשטרה פורצת לכאורה לטלפונים של אזרחים. לתומי חשבתי שהאזנות סתר הן כלי מקובל ויעיל במלחמה בפשיעה. בהמשך הבנתי שהפעם מדובר בתוכנה הידועה לשמצה "פגסוס", שלפי הפרסומים נעשה בה שימוש לכאורה כדי לעקוב אחרי מפגינים בגלל מחאתם. המשטרה מכחישה וטוענת שכל האזנת סתר, כולל פגסוס, מקבלת אישור של שופט, לכן לא ברור על מה המהומה. להתחבר לארון סעף לקו של בזק לצורכי מעקב זה מקובל, ושימוש בפגסוס הוא פסול?

גם בהאזנות סתר "רגילות" ניתן לשמוע בנייח עניינים שאינם ממין העניין שלשמו הותקנה האזנה. אבל להבדיל מנייח, יש בנייד חיים שלמים - ממספרי טלפון עד צילומי זימה. הנייד כיום הוא איבר נוסף ומוצנע של הגוף, ולא יעלה על הדעת שמישהו זר יפשיט אותך בכיכר השוק. השימוש בנייד כמו מותנה באמון של האזרח שחוקי המשחק מתמללים רק את החומר הרלוונטי לחקירה, רק אצל חשודים מאומתים, ומתעלמים מהשאר. מילות המפתח הן "אמון" ו"חוקי המשחק" ונדמה שמשטרת ישראל של ממשלת נתניהו חיבלה באמון, שברה את חוקי המשחק והרוויחה ביושר את קמפיין החשדנות הנוכחי.

ברגע שנסדק עד נשבר אמון הציבור במשטרה, נפתח השער לעליהום. הסיבות אגב מוצדקות. כשנדמה שמשטרת ישראל בשטחים היא משטרת יש"ע והמתנחלים, כשבמקום מודיעין אמיתי ויכולות הכלה מפעילים בהפגנות מכת"זיות ומקבלים תיעוד של אלימות שוטרים, כשנתניהו ושות', כולל אוחנה, מנהלים קמפיין נגד המערכת כולה - אזי גם פגסוס היא פגע רע, ובעצם אין עליה בקרה של ממש. מנדלבליט מיהר לגבות את המשטרה וטען כי אין חריגות מהנוהל, אלא שבמצב היחסים כיום בין הציבור והמשטרה - כל מטאטא יורה.

מי שתפס טרמפ על הגל של "פריצה לא חוקית לטלפונים" הוא אחד הסולנים במקהלת סריסי נתניהו, עמית סגל, ערוץ 12, שרמז בטוויטר שהמצב דומה לכאורה לחדירה לטלפונים של עוזרי נתניהו. מה זה קשור לסיפור פגסוס? כזכור השניים חשודים בהטרדת עד מדינה במשפט פלילי (תיק 4000) והגישו עתירה במטרה למנוע בדיקה בטלפונים שלהם. בית המשפט העליון דחה את הבקשה למעט שופט אחד, יוסף אלרון.

בינתיים, כדי להרגיע, החליט מנדלבליט להקים ועדת בדיקה כדי לבחון אם היה במערכת "תפוח רקוב", כפי שאמר ראש אגף חקירות במשטרה. ראש יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה חיים ויסמונסקי הסביר בוועדה לביטחון פנים בכנסת: "אם הייתה חדירה מרחוק לטלפונים לצורך שאיבת הנתונים אחורה בחיפוש סמוי - היא לא חוקית". הוא לא אמר שחדירה מרחוק היא בלתי אפשרית עבור "תפוח רקוב" שחלטר לכאורה פריצה פרטית מטעמים פוליטיים. השאלה היא לטובת מי.