אומנם חלפו כמה ימים ספורים מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, אבל אפשר כבר להפיק לקחים וללמוד מהפרק העגום הזה שייכתב בספרי ההיסטוריה כעוד פרק עצוב בתולדות האנושות.

עבורנו, עם שלוחם על הישרדותו וחירותו משחר ההיסטוריה, אלה הם הלקחים והעובדות: ראשית, בכל דור ודור עלול לקום מנהיג אכזר, שבניגוד לכל התיאוריות וההערכות מסוגל לשנות באבחת חרב סדרי עולם ולהביא להרג המונים, לחורבן, להפיכתם של רבים לפליטים, למשברים כלכליים עולמיים ועוד.

פוטין קורא להפיכה צבאית באוקראינה, קרדיט: הטלוויזיה הרוסית

שנית, למרות הקדמה, יצר האדם לא השתנה לטובה. היצרים האנושיים אינם מתמתנים ומשתפרים, הם נותרו כמו שהם היו לפני אלפיים שנה. כך למשל, פוטין של היום אינו שונה כהוא זה מהקיסר הרומי נירון קיסר.

שלישית, אסור לנו לשכוח לרגע את מה שנכתב במקורותינו: “אל תבטחו בנדיבים”. כולנו עדים כיום למצוקת האוקראינים שמשוועים לישועה כשהם ניצבים חסרי מגן וישע מול מכונת המלחמה הרוסית, בעוד העולם ניצב מנגד וכמעט לא עושה דבר כדי לעצור את הטנקים הרוסיים השועטים ואת התותחים שיורים.

רביעית, שוב נוכחנו לראות שטענות ודרישות היסטוריות של בעלות על אדמות וחלקי ארץ היו ונותרו מקור לצרות ולמלחמות מיותרות, בעיקר כשהלאומניות מלבה את השנאה, והאדמות הופכות להיות קדושות וחשובות יותר מחיי אדם.

חמישית, בשעה שאנחנו מנהלים כאן ויכוחים על כספי הפנסיה של אנשי הקבע, אסור לנו לרגע לשכוח שצה”ל, המוסד והשב”כ הם הבסיס לביטחוננו. כולנו יודעים כמה צבא חזק ועוצמתי חשוב לקיומנו מול כל איום ואויב. כשרואים בימים האלה את הצבא האוקראיני המותקף על ידי הצבא הרוסי, חובה עלינו להציב את צה”ל בראש מעיינינו.

שישית, העולם, ובעיקר אירופה, לא יהיו דומים למה שהיו לפני הפלישה הזו - לא רק בגלל עשרות אלפי הפליטים האוקראינים שנעקרו מבתיהם ונודדים היום למדינות שכנות, אלא גם בגלל הסנקציות הכבדות על רוסיה, שיהיו להן השלכות מרחיקות לכת על כלל כלכלות העולם. הטלת הווטו של רוסיה על ההצעה במועצת הביטחון של האו”ם לגנות את מעשיה הנפשעים – מוכיחה באופן מעורר גיחוך את פשיטת הרגל של מוסד האומות המאוחדות.

זה הזמן לפזר את המוסד הזה שהפך לחסר ערך ולהקים במקומו מוסד בינלאומי שונה בתכלית, שיהיה מורכב מנציגים ראויים כמו שופטים בכירים, אנשי אקדמיה וסופרים בעלי שם שיינתנו להם סמכויות ויהוו מועצת שלום עולמית ללא תלות בשום גורם ואינטרס. מעין בית משפט עליון עולמי.

שביעית, בעידן של מלחמת סייבר שהולכת וגוברת, יש לקבוע חוקי מלחמה חדשים, למשל להחליט שפעולות סייבר נגד מקורות אנרגיה ותחבורה, שתכליתן לפגוע בעיקר באזרחים חפים מפשע, יוגדרו כפשעי מלחמה.