משהו: אוקראינה או אוקראניה? שימו לב שאפילו גדולי השדרנים נכשלים ואומרים לפעמים בשטף הדיבור אוקראניה במקום אוקראינה.

המלחמה והמנהיג

הוא מחייך בסתר. כשלא רואים.

המצב היה קשה. הסקרים גילו שוב ושוב שהעם לא רואה בו מנהיג ראוי, מנהיג בכלל, אבל איזה יופי, פתאום הגיעה מלחמת רוסיה באוקראינה.
הנה ההזדמנות שלו להיות בינלאומי, להיות מנהיג שמשחק עם הגדולים. הנה הזדמנות להרים טלפונים, לקבל טלפונים ולרוץ לספר לחבר'ה. הנה ההזדמנות שמגיעה פעם בחיים: לטוס לפגישה עם פוטין.

העיקר להישאר על הגלגל, אמרו לו, והוא נשאר, נצמד, ועכשיו הגלגל פתאום למעלה.

הוא יודע שאסור לומר שהמלחמה באוקראינה באה לו טוב, הוא לא רצה במלחמה הזו, אבל עכשיו כשהיא כאן, הוא מחכה לראות אם הוא עלה בכמה אחוזים בסקרים הבודקים מי המתאים ביותר להיות ראש ממשלה. עלייה באחוז אחד גם טוב.

כתבתי שאם המנהיג הזה יצליח להיות המתווך בין רוסיה לאוקראינה אשתחווה בפניו ג' קידות. אני קד. אני שמח. כל העולם נרעש. כבר סיפרתי שאני כותב לפעמים בעיתון איטלקי נפוץ. שבוע לפני הפגישה, כשאיש לא האמין שהיא תתרחש, פרסמתי שם מאמר דעה על האפשרות שישראל תתווך בין רוסיה ואוקראינה.

הם חזרו ופרסמו שוב את המאמר הזה שלי בדף הבית הראשי בשבת, היום שבו הפגישה התרחשה, והכתירו אותו "חשיפה מוקדמת". המאמר הגיע באותו יום למקום שלישי בקריאה. גם אני חייכתי לעצמי. הכל יפה ונראה טוב לישראל, אפילו לי ולמקצוע שלי, אבל אני לא מתאפק מלחשוב מה עובר לו בראש, למנהיג של המדינה שלי, כשהוא מניח את ראשו על הכרית לפני השנ"צ, ומחייך לעצמו חיוך קטן.

כלכלת צילומי הסלבס

שמעתי בתוכנית הטלוויזיה שבה מוכרים חפצים מעניינים, משפט שגרם לי להבין עד כמה אני קרוב לעשות כסף גדול. מישהו שם התעניין בצילומי רנטגן של מפורסמים. צילומי רנטגן של מפורסמים? איך לא חשבתי על זה? כל מה שצריך זה קשר עם טכנאי רנטגן בקופות החולים בארץ.

יש שם אוצרות. צילום ריאות של אייל גולן בטח שווה הרבה, אבל גם צילום רנטגן של אצבע שנקעה עדן בן־זקן כשהיא עוד הייתה קונה אוברולים ב־30 שקל, שווה לא מעט. עליי רק להשיג כאלה ולהקים עסק למכירת צילומי רנטגן של סלבס. ייתכן שיהיה קשה להשיג צילומי רנטגן של מפורסמים, בגלל חיסיון רפואי.

לא שלא ניתן להתגבר על זה, אבל יש פתרון קל יותר: אהיה בקשר עם וטרינרים ואאסוף צילומי רנטגן של כלבים וחתולים של מפורסמים. צילום רנטגן של כלב של אורנה בנאי שווה בטח משהו, וצילום רנטגן של כלב של נועה קירל הוא השקעה לטווח ארוך לאור הקריירה הבינלאומית שלה, שנסקה עוד לפני שהיא גזרה את תעודת החוגר.

אל תגנבו לי את הרעיון, וגם אל תגידו שאתם מתחילים לסחור בצילומי אולטרה־סאונד, CT או MRI של מפורסמים וזה לא אותו דבר. זה כן אותו דבר, והרעיון הוא שלי.

מול דקל ומול האמת

עצרתי במסלול חיי במגרש חניה של "חצי חינם" בהוד השרון, ובמגרש החניה צמחו דקלים. "תראי תראי", אמרתי, "תראי איך הגזעים שלהם גזומים יפה".

הגזעים היו מטופחים. כל גדם ענף שהתייבש ומת היה קטום ומלוטש, ולמעלה התעבות, גזומה בקפידה, יצרה כותרת בסיסי כפות דקל גזורים, וממנה יוצאת מניפת כפות התמר הירוקות לכל עבר.

נזכרתי, כמו שאני נזכר תמיד מול דקלי הנוי המרושלים שיש בארצנו, ביצירת ספרות נפלאה של מקס ברוד, רומן בשם "הנחבא אל הכלים", שאותו מקס ברוד כתב כשהיה כבר בארץ (ואיתו כתבי היד של קפקא שהוא לקח במזוודה ברכבת האחרונה שיצאה מפראג לפני שהנאצים חסמו את היציאה. ממש הרכבת האחרונה).

הרומן הוא על רקע תל אביב בתקופת מלחמת השחרור. מקס ברוד מתאר פגישה שלו בתל אביב עם חברו ויקטור. אתה קורא וחושב שהסיפור הוא אמיתי, ואז פתאום אתה קולט שהשיחה כולה פנטסטית, והחבר לא בארץ. כשמקס ברוד הצליח לעלות לארץ, החבר הזה לא הצליח לצאת מאירופה, ונרצח באושוויץ.

תוך כדי הסיפור ברוד מתאר את תל אביב ואת חוסר הטיפוח שלה, בתים ש"לא ייתכן להעלות מושג דל כל צרכו שיהלום את מידת דילדולם". נטולי אדריכלות, נטולי פנים, ואז הוא מתאר את העצים והשיחים המוזנחים. הבוגנוויליות הגדלות פרא, וגם: "דקל גבוה וגא, שאין נוגעים בעליו התחתונים שיבשו, והם מכסים את הגזע כעין זקן ישישים רב הוד היורד מתחת למניפת הצמרת החיה".

הוא מזכיר את הניגוד בין דקלי הארץ לבין "הגזעים הגבוהים והחלקים של אילנות הפאר אשר בטיילות ניס". אלה מילים שלא אשכח, שזיהיתי בהן את הבוז המעודן של האירופי מול ההזנחה של הארץ.

לכן אני מביט עכשיו בהערכה גדולה בדקלים המטופחים שמולי במגרש החניה, דקלים שטיפלו כהלכה בעלים התחתונים שלהם שיבשו, ואינם נראים כקוצים גדולים ופרועים, כמקובל בכל דקל נוי בדרכים ובכיכרות שלנו. עם זאת, משהו ספקני ניקר במוחי. אני יוצא מהאוטו וניגש אל הדקל הקרוב. אני מביט מקרוב בגזע. אני נוגע בו. נוקש. זה מלאכותי!

אני לא מבין. למעלה מתנשאת כיפת עלים נהדרת. מה זה? האם זה ציפוי לגזע דקל השתול שם? איך עושים את זה? הבטתי עוד, אחת מכפות התמר כפופה כך שאני יכול למשוך ולגעת גם בה. אני נוגע. הכל מלאכותי. גם העלים. מגזע ועד צמרת הכל שקר. הכל לא אמיתי.

בפרטצ'יה המאוחדת לנצח אפשר להגיע לדקל שנראה כראוי רק אם קונים אותו מפורק ומלאכותי ומרכיבים במקום. במבט מדוקדק יותר ראיתי שאפילו הדקל המלאכותי הוזנח ויש מקומות שבהם חלקים ועלים זזו וחשפו מוטות ברזל המחברים אותם.
קניתי מג'הול. אכלתי אחד. האם גם הוא מלאכותי?

צוויץ
אם מה שנתניהו קיבל זה סיקור אוהד, אז מה שבנט מקבל זה הטרדה מינית כבר (צייץ בן סֶבָּה).

פינת השלולית
הנסיכה התחפשה בפורים כל כך טוב, עד שהצפרדע לא מצא אותה, נשק למישהי אחרת במסיבה, ולעוד אחת, ועוד, ולא הבין מדוע הוא לא הופך לנסיך.